la_luz Skrevet 23. februar 2008 #1 Skrevet 23. februar 2008 Jeg er utrolig glad i brødmat, men siden jeg er gravid er det pålegget jeg spiser mest av mykoster + salami ikke så aktuelt. Er så lei av norvegia - hva har dere på maten ?
monja Skrevet 23. februar 2008 #2 Skrevet 23. februar 2008 Jeg spiser det jeg har lyst på. Servelat, hvit og brun ost, smøreoster, rekesalat, salami....ja, det er vel det.
bella domina Skrevet 23. februar 2008 #3 Skrevet 23. februar 2008 Spiser salami av og til. Ellers skinke, eplemos/annet syltetøy, provence leverpostei, makrell i tomat, brunost, ulike påleggssalater osv. Syns ikke det er så vanskelig egentlig?
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2008 #4 Skrevet 23. februar 2008 Omelett Brunost Leverpostei Syltetøy Nyåpnet servelat - mannen spiser resten Nyåpnet hamburgerrygg - Mannen spiser resten
linky Skrevet 23. februar 2008 #5 Skrevet 23. februar 2008 Spiser kokt skinke, hvit og brunost, makrell i tomat, syltetøy, nugatti og leverpostei av og til.
Gjest imli Skrevet 23. februar 2008 #6 Skrevet 23. februar 2008 Kokt skinke, makrell i tomat, brun og gul ost, salami, smøreoster, nugatti, peanøttsmør... Det samme som før egentlig. Jeg synes også det er kjedelig med kun ost feks - pleier alltid å ha agurk og tomat på brødskiva med mindre det er søtt pålegg.
Gjest Indo Skrevet 24. februar 2008 #8 Skrevet 24. februar 2008 hvit/brun ost, leverpostei, kokt skinke, majones, makrell i tomat, egg, kaviar..jah, stort sett det=)
marsy Skrevet 24. februar 2008 #9 Skrevet 24. februar 2008 MYE leverpostei litt kjøttpålegg (salami, servelat, skinke) ost kaviar makrell i tomat syltetøy når jeg vil ha noe søtt
Malama Skrevet 24. februar 2008 #10 Skrevet 24. februar 2008 Kjøttpålegg (men ikke salami og annen spekemat da!) for det meste skinke. "grillskinke" fra ferksvaredisken på butikker som har slikt er veldig godt synes jeg, kokt skinke blir litt tamt. Syltetøy. Ost. Putter tomat på litt av hvert, tomat er godt. Tja, husker ikke helt jeg, stort sett det samme som før, minus spekematen. Jeg vet mange synes det er ok å spise salami etc, men all den tid dette er rått kjøtt, så er det et valg jeg har tatt, jeg spiser ikke spekemat. Listeria er ikke vanlig, men konsekvelsnene er så store at jeg heller står over spekematen frem til fødselen. Jeg liker ikke leverpostei og makrell i tomat da, ellers skulle jeg nok spist en del av det. Men det er mest kjøttpålegg jeg spiser jeg. Og knekkebrød med bringebærsyltetøy når jeg ikke har matlyst...
linky Skrevet 24. februar 2008 #11 Skrevet 24. februar 2008 Holder meg også unna spekematen. Gleder meg til å spise det igjen etter at jeg har født. Spiser ikke salami heller jeg.
Malama Skrevet 24. februar 2008 #12 Skrevet 24. februar 2008 Ettersom salami er spekemat, vil det å holde seg borte fra spekemat naturlig inneholde å ikke spise salami heller. (Men for all del, jeg har vært bordi de som "er nøye med at alt kjøtt er gjennomkokt eller gjennomstekt, SELVSAGT, men salami spiser de... Jaaaada, når ble spekemat gjennomstekt/kokt tro?)
nat26 Skrevet 24. februar 2008 #13 Skrevet 24. februar 2008 Jeg spiser salami(fryser det i 2 døgn først),kokt skinke som jeg steker i panna,italiensk salat,syltetøy,leverpostei,baconost,nugatti,makrell i tomat.
Trampe Skrevet 24. februar 2008 #14 Skrevet 24. februar 2008 Jeg fryser også salamien når jeg spiser det. Men salami var ikke det jeg spiste mest av før jeg ble gravid, så jeg har ikke spist stort av det i løpet av graviditeten.
Malama Skrevet 25. februar 2008 #15 Skrevet 25. februar 2008 Dere som fryser salamien er klar over at det bare fjerner en av to faremomenter, ikke sant? Toxoplasmose overlever ikke frysing, men det gjør listeria.
la_luz Skrevet 25. februar 2008 Forfatter #16 Skrevet 25. februar 2008 Takk Malama! Trodde ikke det var fare for listeria i kjøtt, men googlet, og ser at det er det. Det var jeg ikke klar over.
monja Skrevet 25. februar 2008 #17 Skrevet 25. februar 2008 (endret) Dere som fryser salamien er klar over at det bare fjerner en av to faremomenter, ikke sant? Toxoplasmose overlever ikke frysing, men det gjør listeria. Men faren for listeria er like stor i alt oppskåret kjøttpålegg. Generelt er det lite Listeria monocytogenes i norske råvarer, men enkelte bearbeidede matvarer med lang holdbarhetstid og som spises uten videre varmebehandling, er mulige risikoprodukter. Slike matvarer er vakuumpakket kjøttpålegg, gravlaks, røkelaks, rakfisk og upasteuriserte meieriprodukter, spesielt mykoster og blåmuggoster. Endret 25. februar 2008 av monja
Malama Skrevet 25. februar 2008 #18 Skrevet 25. februar 2008 Neida, faren er ikke så stor, men det bør være en kalkulkert risiko den enkelte tar, basert på at de kjenner alle bakenforliggende fakta. Ettersom mattilsynet fraråder oss å spise speket kjøtt, så lar jeg være å spise all spekemat. Men valget får være opp til den enkelte. Bare greit om man vet hva man velger utfra.
LilleMy28 Skrevet 25. februar 2008 #19 Skrevet 25. februar 2008 Jeg merker at jeg er tidvis på grensen til å være hysterisk på pålegg, men prøver å ikke være det. Fårepølse og salami er helt ute, sammen med mykoster. Så det blir stort sett: - leverpostei - kokt skinke/servelat e.l. (men kun de to første dagene etter pk er åpnet) - rekesalat (men kun de to første dagene etter pk er åpnet) - hvitost m/paprika - prim - sjokade (sukker ja, men nam nam!) - hjemmelaget tunfisksalat (blir alltid spist opp på dag 1) - banan (av og til med litt syltetøy på)
marsy Skrevet 25. februar 2008 #20 Skrevet 25. februar 2008 Jeg merker at jeg er tidvis på grensen til å være hysterisk på pålegg, men prøver å ikke være det. Fårepølse og salami er helt ute, sammen med mykoster. Så det blir stort sett: - leverpostei - kokt skinke/servelat e.l. (men kun de to første dagene etter pk er åpnet) - rekesalat (men kun de to første dagene etter pk er åpnet) - hvitost m/paprika - prim - sjokade (sukker ja, men nam nam!) - hjemmelaget tunfisksalat (blir alltid spist opp på dag 1) - banan (av og til med litt syltetøy på) Åh.. banan på brødskiva er jo kjeeeempegodt Det skal jeg ha i dag!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå