Gjest Gjest_Tweak_* Skrevet 17. mars 2008 #61 Skrevet 17. mars 2008 Jeg må... ...alltid ha partall i alt, om f.eks. antall brødskiver til frokost, knott osv. -Går jeg langs en gang så lar jeg lillefingeren gli langs veggen, som regel på min høyre side, men det er ikke så nøye. -Piller alltid på skorper (har mange arr ja...) -Må lukte på det meste... -Fikler med håret mitt (selv om jeg har guttekort hår, så det ser sikket dumt ut...) -Leker med tallene på bilskilt og datoer sånn som 05.03.08 er en fin dato for 5+3=8 osv. -Setter farge på tall og bokstaver, eller jeg setter ikke farge på de, de HAR farge. :-) Navn og dager får da fargen til første og muligens andre bokstaven i ordet. Heter synestesi, faktisk :-) (som er et gult/rosa ord, siden "s" er gul og "y" er rosa, he he!)
kitteh Skrevet 17. mars 2008 #62 Skrevet 17. mars 2008 - Må tråkke på streker og kumlokk. - Kan ikke stå opp før jeg har telt tennene med tungen. - Hvis jeg baker eller steker noe i komfyren så må jeg sjekke en gang hvert femte minutt for å være sikker på at det ikke er noen katt inni, selv om jeg vet det ikke er mulig. - Hvis jeg våkner midt i et mareritt så må jeg dagdrømme "fortsettelsen" på marerittet til jeg ikke husker det lenger, uansett hvor ille det er. - Kan ikke være i samme rom som menn som er eldre enn 70 år. - Hvis jeg går forbi en plante og den er under en armlengdes avstand fra meg så må jeg ta på den. Hvis jeg får tak i et blad så må jeg brette det samme og legge det i lommen. - Hvis jeg ikke har noe å gjøre med hendene så sitter jeg trekker jeg i øreflippene og "drar" i nesetippen. Dette er ganske uheldig siden veldig mange tar dette som et tegn på at man lyver... - Hvis jeg åpner Word ved et uhell, eller glemmer hva jeg egentlig skulle, så må jeg skriver noen setninger før jeg lukker igjen. - Kan bare banke på dører i samme høyde som skuldrene mine, og på samme sted på min venstre skulder hadde vært hadde jeg lent meg inntil den. - Holder meg for øynene hvis jeg får latterkrampe, og kan ikke ta vekk hånden før jeg er ferdig med å le. - Hvis jeg skriver i forums, på msn, på irc, etc, så må jeg sjekke hva jeg har skrevet fem-seks ganger før jeg legger inn. Og en hel masse andre ting som jeg ikke husker fordi jeg ikke tenker over det.
Evie Skrevet 17. mars 2008 #63 Skrevet 17. mars 2008 Jeg har også noen uvaner. Når jeg er ute og handler må jeg sortere alt på rullebåndet slik at de store tingene kommer sist og de mindre først. Hvis noen har på seg en jakke med knapper og jeg tar på den ene knappen må jeg ta på alle, dette er kanskje en smule irriterende for andre mennesker. Og den rareste og mest irriterende av alle er at hvis jeg er på en restaurant som har en blomst på bordet som jeg syns er fin (det er de som oftest) Må jeg ta et bilde av meg og blomsten. Ja, det var vel det...
lille katt Skrevet 17. mars 2008 #64 Skrevet 17. mars 2008 (endret) - Hvis jeg baker eller steker noe i komfyren så må jeg sjekke en gang hvert femte minutt for å være sikker på at det ikke er noen katt inni, selv om jeg vet det ikke er mulig. Vet du hva, det der er den mest fascinerende tvangsnevrosen jeg noensinne har hørt om Edit: staveleif Endret 17. mars 2008 av lille katt 1
kitteh Skrevet 18. mars 2008 #65 Skrevet 18. mars 2008 Vet du hva, det der er den mest fascinerende tvangsnevrosen jeg noensinne har hørt om Godt å vite at mine nevroser er til glede for noen, om ikke annet. Det samme gjelder oppvaskmaskiner, mikrobølgeovner og vaskemaskiner hvis de er i samme leilighet som meg. Det verste er at jeg "teller over" kattene først (det er tre stykker så så mye telling blir det jo ikke), men det er ikke nok. Jeg MÅ se etter.
lille katt Skrevet 18. mars 2008 #66 Skrevet 18. mars 2008 Det verste er at jeg "teller over" kattene først (det er tre stykker så så mye telling blir det jo ikke), men det er ikke nok. Jeg MÅ se etter. Det var da ihvertfall betryggende at du faktisk HAR katter. Jeg trodde nemlig ikke du hadde katt engang .
Gjest Fjellsippa Skrevet 18. mars 2008 #67 Skrevet 18. mars 2008 Hvis jeg må stoppe foran et veikryss, og må gire ned fra tredje til første gir, må jeg bestandig innom andregir. Selv om jeg holder kløtsjen inne hele tiden. Må alltid sortere klesvasken etter farver. Ellers er det kanskje ikke så mye. Kommer i hvert fall ikke på mer.
kitteh Skrevet 18. mars 2008 #68 Skrevet 18. mars 2008 Det var da ihvertfall betryggende at du faktisk HAR katter. Jeg trodde nemlig ikke du hadde katt engang . Aaah, ja det hadde jo vært enda verre. :D Så ille står det ikke til enda, men bare vent til jeg blir gammel og senil, da kommer jeg til å kjefte huden full på stakkars hjemmehjelpere fordi de ikke sjekker komfyren for katter som for lengst har... uh... "flyttet til gårds". (Ja, vi lever i heftig fornektelse når det kommer til kjæledyrs dødelighet, og sånn liker vi det takk! ) 1
Gjest Emera Skrevet 18. mars 2008 #69 Skrevet 18. mars 2008 Her var det mye... eh... eksentrisk. Selv har jeg ikke så mange "rare ting." Men litt har jeg. Spesielt én ting. Når jeg skal forlate et cafébord i en fullsatt café, da må jeg sørge for at det ikke står noen og venter på ledig bord. For jeg blir så eitrende provosert av setningen "blir det ledig her..?" Det er akkurat som om gribbene kommer, liksom... Og kaster seg over restene. Jeg aner ikke hvorfor jeg blir så sint av akkurat dette, for det er jo helt ulogisk og meningsløst. Det er da bare et cafébord, og jeg var jo på vei til å gå uansett. Håpløst. Nå klarer jeg å være høflig, men... håpløst.
Gjest Gjest_Embla_* Skrevet 5. april 2008 #70 Skrevet 5. april 2008 Hoo.. -Jeg teller alt rundt meg. -Alle dører/skuffer og liknende MÅ være ordentlig igjen, jeg klarer ikke å se at det står på gløtt uten å lukke.. -Planlegger alltid hva jeg skal ta med meg ut av huset/leiligheten/hotellrommet om det skulle begynne å brenne og har det alltid strategisk plassert og tilgjengelig -Klarer ikke sove med ryggen mot kjæresten. -Sjekker at døra er låst minst tre ganger, men går fortsatt med en følelse at den ikke er låst. -Klarer ikke skrive viktige ting(eksamen etc) med blå penn.. MÅ skrive med svart. - 28 er lykketallet.
Gjest vimselot Skrevet 5. april 2008 #71 Skrevet 5. april 2008 (endret) Er vel ikke rart, men hender jeg tar meg til nesa uten å lyge, og jeg synes i grunnen ikke noe det jeg gjør er rart. For hva er rart? Jeg er for surrete til å synes at noe er rart, og har vel sett det meste. Håper jeg slipper se mer. Rare ting jeg gjør, må være at jeg ikke gjør noe rart, jo det hender at jeg legger kabal. Og leser horoskop og glemmer det straks jeg har lest det. Også røyker jeg da, glemte det nesten, men jeg røyker ikke overalt. Jo, en ting er helt rart, jeg tar oppvask og rydder på kjøkkenet til en tilfeldig ons. Det er altså helt sant. Jeg har tvangsnevrose... og skremmer vettet av dem i samme slengen. Endret 5. april 2008 av vimselot
Gjest Vimsevas Skrevet 5. april 2008 #72 Skrevet 5. april 2008 Å herremann dette virker utrolig slitsomt! Lest de første og det var jo litt artig, lurer på om noen av dem er funnet opp, for det virkelig helt absurd! *smiler:) Kommer ikke på så mye rare ting jeg gjør.. Har fått ett par komm. på, At jeg ALLTID bruker to sokker på hver fot (tykke tennissokker, sommer ell vinter) Alltid har noe rundt armleddet. Ofte strikker! Men aldri klokke. Når jeg tenker drar jeg meg i leppa. som feks nå knekker alle ledd, tær fingre, nakken, ALT. Leser alle blader bakfra, og alltid horoskopet først. Og en ting til!! Haha, HVER gang det kommer en sang, på radio, tv, cd, uansett, begynner jeg alltid å synge på! Det er skikklig irriterende for kjæresten..hihihi. sovner alltid på høyre side. Kom på litt likevel;) Biter negler, ja vet ekkelt. Og er en mester på å skrive lister:) Det her var morro for unga!
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 5. april 2008 #73 Skrevet 5. april 2008 Hmm... Skal me sjå sa den blinde og stanga hue i lysbryter'n.... - ALT på trillebordet mitt på jobben har sin faste plass. Jeg kjenner jeg blir skikkelig eitrende sinna når folk har lånt noe å satt det på feil sted (men klarer som regel å holde munn). - Takler ikke at folk ser på pc-skjermen min. Ikke veldig moro for uskyldige som bare titter automatisk på den, for jeg slår - uten å i det hele tatt tenke over det. Men nå skjønner jeg heller ikke hvorfor folk har noe med hva jeg gjør på pc'n min da... - Før jeg legger meg nå jeg gå ut på kjøkkenet og peke på døra til gjesterommet og kjøkkenvinduet, så ut i gangen og åpne døra til yttergangen for å se om døra er låst og lyset på. Etterpå går jeg ut i stua og peker på verandadør og vindu der. Må liksom forsikre meg om at alt er som det skal - Alt pålegg har sin rekkefølge på brødet, og all middagsmat har sin faste plass på tallerkenen. - Jeg skriver lister.... MANGE lister.... Har egne liste-kladdebøker som skrives ut støtt og stadig. - Når jeg står opp før jeg skal på jobb kler jeg på meg, så går jeg på do og sminker meg, så ut og ta pilla mi og til slutt lufte bikkjene og gi dem nytt vann. - Klokka 7 på kvelden ringer alarmen på telefonen min, men jeg kan ikke ta den før bikkja har løpt bort og snust på den, så går jeg ut og forer bikkjene, og tar pillene mine. - Når jeg henger opp klær til tørk, så må mine sokker å undertøy henge på den høyre ytterkanten og kjære sine på venstre. Så henger de plaggene som har lengst tid å tørke ytterst på den midtre delen. - Når jeg skal røyke må jeg alltid blåse på filteret før jeg putter den i munnen. - Når jeg dusjer må jeg først ha i shampoo, så hårkur. Mens den virker må jeg vaske meg med såpe (ovenfra og ned) før jeg skyller den ut, og så har jeg i balsam. - Etter at jeg har låst en dør må jeg legge fingeren på låsen. - Når jeg fyller et glass med vann til meg selv må jeg skylle det 3 ganger før jeg drikker av det, og da må jeg drikker så mye som jeg vil ha akkurat da, og så helle det ut og fylle det på nytt hvis jeg skal ha glasset med meg vekk fra vasken. - Hvis jeg er alene hjemme må jeg alltid ha mobilen i lomma og panikk-knappen til alarmen i hånda, eller rett ved den. Mobil og knappen kan ikke være for nærme hverandre, for hvis noe skulle skje med den ene må den andre "overleve". - Jeg må ha røyk og lighter i høyre jakkelomme, og mobilen i venstre. Jeg kan fortsette og fortsette... Har mye tvangstanker i forbindelse med angst, depresjoner og katastrofetanker Er så mange at jeg egentlig ikke husker mesteparten, for de har vært en del av meg så lenge. Men nå er det kvelden gitt...
Vixenia Skrevet 6. april 2008 #74 Skrevet 6. april 2008 Her er noen av mine: *Ikke tråkke på kumlokk. *Sukker før kanel på grøten. *Skal jeg fylle vann fra krana må jeg alltid fylle glasset og helle det ut igjen før jeg fyller det på nytt. *Skjekke at alt er borte etter at jeg trekker ned i toalettet. *I dusjen: først shampo, skylle ut, balsam, vaske kroppen mens balsam virker, skylle ut balsam. *Sove på venstre side i senga. *Skal jeg lage sjokolademelk, heller jeg alltid melk i glasset først, så sjokoladepulver. *Må alltid smake litt på deigen/blandingen når jeg baker *Hvis jeg er på besøk hos andre og er på do, så tørker jeg alltid hendene på den delen av håndkle som henger inn mot veggen. *Må ha håret i hårstrikk om natta *Fikler med håret, tvinner hårtuppene rundt fingeren
Gjest spøkels Skrevet 6. april 2008 #75 Skrevet 6. april 2008 Viss jeg skal på butikken eller kjøre ungene i barnehagen eller hva som helst slags gjøremål (viss jeg ikke har det travelt), må jeg alltid vente til hel eller halvtime. Pynteputene i sofan må alltid ligge i hver kant av sofan. Jeg må alltid ligge på magen for å få sove. Jeg må re senga hver dag. Volumet på TV må være under 5. Jeg har aldri på TV før etter barne tv. Og viss jeg er alene hjemme, slår jeg ikke på TV i det hele tatt. Viss jeg er på jobb, eller på weekend tur med venner, får jeg meg ikke til å gå på do for å bæsje, viss vi deler samme do. (vet det ikke er bra, men jeg har faktisk holdt meg en hel uke en gang). Samme hvor fælt jeg må prompe gjør jeg det aldri fremfor folk. Til og med samboeren.
Gjest Kaboof Skrevet 6. april 2008 #76 Skrevet 6. april 2008 Har bare et par: -Må ta på sokk/sko på venstre fot før høyre (skuddfoten først) -Må høre Van Morrisons "Last laugh" før jeg går på fotballkamp (passer bra til laget mitt) -Når jeg har kjøpt en pakke paracet må jeg dele opp brettene, slik at det ligger en og en pille i pakka ( før dreiv jeg faktisk og filte kantene også - de stikker!) Det var mine enkle tvangstanker - lever fint med dem
Gjest milkyway Skrevet 6. april 2008 #77 Skrevet 6. april 2008 Er det kvisthull de heter, disse hullene i planker inni hus? Nåja, jeg har iallfall denne greia med å måtte stikke lillefingeren inn i det ene på vei ned trappa, HVER GANG! Den kommer til å knekke av en dag jeg har det travelt! :hår:
Gjest Phoenix Skrevet 8. april 2008 #78 Skrevet 8. april 2008 Jeg trodde jeg var rar, men har kommet til den erkjennelsen at jeg er mer normal enn jeg trodde...
lille katt Skrevet 9. april 2008 #79 Skrevet 9. april 2008 Jeg trodde jeg var rar, men har kommet til den erkjennelsen at jeg er mer normal enn jeg trodde... Er det ikke bra da, at alle oss tvangsnevrotikere der ute kan være til allmenn trøst og nytte?
Gjest Nedfall Skrevet 21. april 2008 #80 Skrevet 21. april 2008 Er det kvisthull de heter, disse hullene i planker inni hus? Nåja, jeg har iallfall denne greia med å måtte stikke lillefingeren inn i det ene på vei ned trappa, HVER GANG! Den kommer til å knekke av en dag jeg har det travelt! :hår: *Putte en passe stor edderkopp inn i hullet*
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå