Gå til innhold

Forslag til saus til kveite?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ha middagsbesøk på søndag, tenkte å servere kveite. Foreløpig er planen å bake fisken i ovnen, grille paprika, squash, belgbønner og tomat på grillpanne og ovnsteke mandelpoteter med hele hvitløksfedd og timian.

Besøket består av ulike generasjoner, tenkte derfor å servere en saus til, siden spesielt potetene er mer spenstig enn vanlig kokte, som enkelte av besøket kanskje er vant med. :)

Jeg har tenkt på en hollandaise-saus, men er usikker på om det blir for "fett". Ellers har jeg vært inne på tanken om en soya-sjysaus, for å tilføre litt saltsmak. Noen som har noen råd/gode forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hollandaise funker bra til kveite, men ja, det er jo fett :)Denne sausen, eller noe liknende, ser også godt ut... Har ikke spist kveite med så mye annet enn hollandaise, men ser for meg at det passer med en litt lettere saus med eple som gir både noe surt/friskt og søtt.

Gjest Eurydike
Skrevet

Har du tenkt på noen form for dressing på de grillede grønnsakene? Min umiddelbare tanke var nemlig at det burde passe vel så godt inn med de øvrige ingrediensene som en saus.

Tilfeldigvis har jeg planlagt noe liknende til middag i morgen selv: Stekt hvit fisk og salat av grønne bønner, cherrytomater, grillet squash og kokt artisjokk, og en dressing tilsvarende den jeg bruker til tunfisksalat om sommeren, dvs olivenolje, sitron (viktig for friskhet og balanse), litt rå hvitløk, middelhavsansjos og masse frisk basilikum. Evt også noen soltørkede tomater. Kjøres glatt i stavmikser, og blandes med grønnsakene mens de ennå er varme. :)

Skrevet

Sjysaus med rømme, ingefær og stekt løk er godt til stekt kveite iallefall :jepp:

Skrevet (endret)

Nå ble jeg sulten...

Endret av Reka
Skrevet

Hva med rødvinssaus? I denne oppskriften går timianen fra potetene igjen i sausen:

Saus:

3 dl rødvin

1 dl vann

1 hønsebuljongterning

2 ss frisk timian eller 1/2 ts tørket

salt

pepper

2-3 ts maizena jevning

1 ss smør

Hell vin og vann i en kjele sammen med buljongterningen og timian. La det hele syde i ca 10 minutter. Ta opp timiankvasten eller sil vekk tørket timian. Krydre med salt og pepper. Jevn med maisenna og tilsett smør.

Skrevet (endret)

Jeg tenker safransaus, men det er kanskje bare fordi jeg har veldig lyst å det selv! :)

Endret av onyx
Skrevet
Hollandaise funker bra til kveite, men ja, det er jo fett :)Denne sausen, eller noe liknende, ser også godt ut... Har ikke spist kveite med så mye annet enn hollandaise, men ser for meg at det passer med en litt lettere saus med eple som gir både noe surt/friskt og søtt.

Ja, det var en god idé! Den sausen så god ut, og nå ga du meg en idé om hva vi kan drikke til også, kjøpte jo eplemost fra Hardanger for en stund siden - den hadde jeg nesten glemt jeg hadde. Skal definitivt prøve den sausen en eller annen gang iallfall!

Har du tenkt på noen form for dressing på de grillede grønnsakene? Min umiddelbare tanke var nemlig at det burde passe vel så godt inn med de øvrige ingrediensene som en saus.

Tilfeldigvis har jeg planlagt noe liknende til middag i morgen selv: Stekt hvit fisk og salat av grønne bønner, cherrytomater, grillet squash og kokt artisjokk, og en dressing tilsvarende den jeg bruker til tunfisksalat om sommeren, dvs olivenolje, sitron (viktig for friskhet og balanse), litt rå hvitløk, middelhavsansjos og masse frisk basilikum. Evt også noen soltørkede tomater. Kjøres glatt i stavmikser, og blandes med grønnsakene mens de ennå er varme. :)

Det har jeg ikke tenkt på nei, men du har selvfølgelig rett, som vanlig. :) Da hadde det jo også vært mulig å ha in bladpersille, og hatt noe som topping på kveiten i ovnen.

Sjysaus med rømme, ingefær og stekt løk er godt til stekt kveite iallefall :jepp:

Det har jeg ikke smakt. Har du oppskrift?

Hva med rødvinssaus? I denne oppskriften går timianen fra potetene igjen i sausen:

Saus:

3 dl rødvin

1 dl vann

1 hønsebuljongterning

2 ss frisk timian eller 1/2 ts tørket

salt

pepper

2-3 ts maizena jevning

1 ss smør

Hell vin og vann i en kjele sammen med buljongterningen og timian. La det hele syde i ca 10 minutter. Ta opp timiankvasten eller sil vekk tørket timian. Krydre med salt og pepper. Jevn med maisenna og tilsett smør.

Jeg er kjempeglad i rødvinssaus, men har hatt det så ofte, hadde vært kjekt å prøvd noe nytt!

Skrevet
Jeg tenker safransaus, men det er kanskje bare fordi jeg har veldig lyst å det selv! :)

Safran har jeg jo en del av i skuffen min - typisk et krydder som blir spart og spart til en spesiell anledning... Har du oppskrift, eller er det bare til å tilsette safran på en vanlig kraft/kremfløte/smør-base?

Skrevet
Safran har jeg jo en del av i skuffen min - typisk et krydder som blir spart og spart til en spesiell anledning... Har du oppskrift, eller er det bare til å tilsette safran på en vanlig kraft/kremfløte/smør-base?

Jeg ville nok laget en vanlig kremet grunnsaus, kanskje med en dråpe hvitvin i, og tilsatt en god dæsj safran i. Jeg liker godt safransmaken da, men det er jo litt individuelt. Om du har tråder ville jeg latt de trekke litt i et par ss varm kraft før jeg tilsetter i sausen. Da gir de fra seg mer smak og farge. :)

Gjest Eurydike
Skrevet

Jeg blir også sulten av denne tråden. :fnise:

Safran var en god idé - jeg har en kveiterett med fennikel og appelsin som jeg liker veldig godt, og da lager jeg safranpotetmos til. Og nå fant jeg en oppskrift her på kveite med safran- og appelsinaïoli - kanskje det kunne være noe? Jeg har ikke prøvd oppskriften, så jeg kan ikke gå god for den.

Skrevet

Mmmm... det så ut som en nydelig oppskrift! Og den er sikkert utmerket til grillede grønnsaker og potetbåter.

Jeg har forøvrig også en tendens til å spare på slike fine krydder som safran, men prøver å bli flinkere til å bruke de. De taper seg jo ved å ligge "årevis" i en skuff, så hvorfor spare? ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...