Gå til innhold

Migrene

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

Noen som vet? At migrene kan utløses av spenninger i kjeven/nakken? Eller etter at spenningshodepinen har kommet?

Kan man ha spenningshodepine på den ene siden av hode?

Ønsker også litt mer info om migrene.

Takk for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har ikke jeg migrene eller noe slikt. Men kjenner en del som har det. Og de sier at de ofte kjenner migrenen "komme" hvis de er stressa eller spent på noe vis.

Men spenningshodepine har jeg en del sjøl, og ja, man kan ha det på den ene siden av hodet, iallefall så har ejg det.

Info om migrene finner du ved å søke på google om det for eks? :)

Skrevet

Migrene er jo vanlig å ha kun på en side, mens spenningshodepine er jeg usikker på. Let på www.lommelegen.no der står det mye om ulike hodepinetyper!

Jeg sleit mye med migrene (det må være migrene, jeg tåler verken lyd eller lys og jeg får hodepine av rødvin, sitrusfrukt-jus og eplejus (som inneholder en liten del tanniner, samme som rødvin gjør). Og jeg vet at for meg så hjelper deg veldig å ta en varm dusj, med slik dusjstråle som er hard, mot ryggen, for jeg hadde mye knuter øverst i ryggen. Når jeg hadde dusjet "vekk" en del slike knuter, så gikk det en stund før jeg fikk migrene igjen. Så merket jeg at ryggen strammet seg, og jo strammere, jo sikrere var det at et migreneanfall snart kom også.

Mulig dette da var spenninger som førte til hodepine som førte til migrene? Eller at migrenen kom av stram rygg, noe jeg har lest at kan utløse det.

Kan jo også si at jeg sleit med å spise nok mat ei stund, og derfor heller ikke drakk så ofte.. men drakk jeg ikke, så fikk ejg først hodepine, så kom lys/lyd-ømfintligheten. Så jeg får rett og slett hodepine om jeg ikke drikker, og det stresser meg nok til at migrenene også kommer. Men drikker jeg mye rent vann, helst kaldt, så kjenner jeg at hodepinen går over. Og da får jeg heller ikke neo migrene, om jeg drikker før hodepinen er for ille. Så jeg tror nok at man kan få hodepine, så andre migrene-symptomer av det etterpå.

Skrevet

Takk for svar. Joda, jeg har sjekket ut google, men tenkte bare det hadde vært interessant hvordan folk som har migrene opplever det...

Skrevet

Jeg kan ha spenningshodepine over flere dager, for å avslutte med migreneanfall (herrrlig...)

Skrevet

Mine migreneanfall begynner gjerne med smerter i nakken før selve migrenen bryter løs. Det er ofte sånn jeg skjønner at det er et anfall på vei. Men når anfallet begynner er nakkesmertene over (eller de overdøves... jeg legger i alle fall ikke merke til dem mer). For meg er nok smertene i nakken mer et forvarsel enn en utløsende faktor.

Jeg har hørt at en del kan få mindre migrene ved å bruke biteskinne når de sover, siden det minsker spenninger i kjeven. Så det er kanskje en sammenheng der også, men det har jeg ingen personlig erfaring med.

Gjest rikkerikke
Skrevet

Jeg syntes det var mye bra informasjon her: http://www.pfizer.no/templates/treatment____279.aspx

Siden tilhører en legemiddelprodusent da, men likevel. Her er en av hodepinetypene en spenningshodepine som veksler over til migrene og tilbake. Det er så vidt jeg har forstått ikke uvanlig at spenningshodepine kan utløse migrene og motsatt.

Skrevet
Jeg syntes det var mye bra informasjon her: http://www.pfizer.no/templates/treatment____279.aspx

Siden tilhører en legemiddelprodusent da, men likevel. Her er en av hodepinetypene en spenningshodepine som veksler over til migrene og tilbake. Det er så vidt jeg har forstått ikke uvanlig at spenningshodepine kan utløse migrene og motsatt.

Takk for svar (alle sammen). Denne siden så veldig bra ut, skal sjekke den ut:)

Skrevet

Dersom man har migrene er det vondt å bevege hodet under anfall? Altså ikke fysisk aktivitet, men bare bevege det fra en side til en annen?

Skrevet
Dersom man har migrene er det vondt å bevege hodet under anfall? Altså ikke fysisk aktivitet, men bare bevege det fra en side til en annen?

Fysisk aktivtet forverre ofte smertene ja. Og ikke bare å bevege hodet føler jeg, men går man rundt så beveger man jo gjerne hodet også. Ihvertfall ikke unormalt om du har det slik.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...