Gå til innhold

Har så ville drømmer..

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg sleit mye med å sove som mindre, pga jeg hadde mye å tenke på, og at jeg aldri fikk ha døra igjen på rommet mitt ("Du ska jo bare sove uansett så det trengs ikke!!"-holdning fra min mor), så da var det litt lysere og litt mer lyd enn jeg ville ha.. Når jeg endelig var 14-15 så var det så ille med lys som av en eller annen merkelig grunn kom fra stuevinduet, snodde seg igjennom gangen og inn på mitt rom. Så jeg våknet jo ved soloppgang hver morgen, og da fikk jeg endelig lov å ha døra igjen! Det hjalp veldig! Men jeg sleit jo med tanker ofte da, kunne sove noen få timer, våkne igjen og ligge og tenke.. Så ja, søvnproblemer i stor grad fra jeg var liten av.

Nå, etter jeg har bodd for meg selv (eller ihvertfall vekk fra mor) så sover jeg så klart mye bedre. Merket det etter jeg hadde bodd hos far ei stund, at jeg faktisk sov gjennom HELE natta, uten å våkne. Våknet og det var stå-opp-tid... Ikke midt på natta ennå. Var vel også ca der drømmene startet.

Så flyttet jeg inn med sambo, og dette med søvn og drømmer har tatt helt av! Problemet er at ingen venner har det slik, så jeg lurer på hva som er "galt" i hodet mitt ;). De mener jeg må være klin sprø som drømmer så mye rart, og drømmer stort sett helt ville ting hver natt også.

Hos sambo så sover jeg da mesteparten av natta, men sleit mye på denne tida i fjor med et voldsomt kjør av mareritt, kunne våkne av ett, sovne igjen, våkne av ett nytt osv. Og det omtrent hver natt. Dette ga seg utover sommeren, men da fant jeg også ut at hvete er det som har plaget magen min i over 2 år, og kuttet det ut fra kostholdet.

Leste et sted at man oftest har mareritt når man ikke sover så tungt, og med magesmerter og dermed urolig kropp så gir det jo mening at jeg ikke sov så tungt da. Og sambo har sagt at jeg sover mye mer urolig når jeg har måttet spise hvete for undersøkelser, eller det bare har blitt at jeg har spist det over flere dager.. og da får jeg ofte mareritt også, noe jeg sjeldent har lengre. :)

Men disse ville drømmene! Jeg har helt ekstremt syke drømmer, og da omtrent hver natt. Spesielt en venn ler seg ihjel daglig når han hører om dem, han har drømt såpass ville ting noen få ganger i sitt liv, og jeg har det vært eneste natt..

Driver også på med mye rart i søvne har jeg fått høre av sambo, mulig jeg har gjort det før også, han er første jeg har delt seng med. Snakker i søvne når han kommer og legger seg, jeg snakker som jeg er våken, men jeg begynner etterhvert å snakke bare tull så da forstår han fort at jeg IKKE er våken likevel. Slo ned et vannglass her ei natt, for jeg dreiv og viftet med armene tydeligvis... aldri greid å slå ned glasset før... og jeg har heller ikke drømt at jeg har måttet gå og slåss med folk heller ;).

Ikke våkner jeg av noe lengre heller, sambo våkner av at jeg ligger nesten oppå han, og ruller meg over på min side. Jeg grynter og sover videre, og husker ingenting dagen etter. Han har måttet dyttet meg et par ganger også på ei natt, før jeg ga meg å rulle over ham. Uten at jeg våknet i det hele tatt, så at jeg sover tungt nå er det ingen tvil om. Før våknet jeg jo av alt mulig..

Er det årsaken til drømmene? Har ikke spurt venner om de sover tungt eller lett eller midt i mellom, så vet ikke helt... Jeg vet bare at ingen har hørt maken til det jeg drømmer!

Med ville og syke drømmer mener jeg f eks at en svart mann kom på en gokart-gressklipper og ødela hagen min, og jeg ble sinna på ham (Så klart!) og da begynte en venn av sambo å le av meg, så da ble jeg sint på ham også. Og beit ham i ankelen...

Kan jo også nevne at jeg svarer på meldinger i søvne.. har en kompis som alltid skal vekke meg (da jeg er arbeidssøker for tida, og han jobber.) og jeg leser meldingen og svarer. så viser det seg at jeg kun "svarte" i drømme! Sjekker sendte meldinger, ingen melding der lik den jeg nettopp "skrev". Når jeg våkner da må jeg alltid sjekke om jeg faktisk har svart eller bare "svart i hodet mitt". Greide for en gang skyld å svare ham her en dagen også, sendte ham en tom melding.. uten at jeg husker det.. Så ingen tvil om at mye rart foregår i hue mitt om natta!

Noen teorier? Tar ingen medisiner unntatt p-piller.. drikker mye melk, spiser mye ost, og får i meg frukt og grønt ofte. Vet at B12 mangel kan gjøre at man ikke husker drømmer, kan jeg få i meg en overdose eller noe sånt ;)? Drikke ikke ekstremt mye melk da, par glass daglig.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Det med å sove tungt eller ikke, og rare drømer, vet jeg ikke, men du er ikke alene om å gjøre rare ting om natta.

Samboeren min var helt sprø tidvis, spesielt hvis han hadde jobbet mye overtid og var sliten. kunne finne på å stå opp for å dra på jobb feks. men våknet alltid før han satte seg i bilen. Han har våknet på sofaen, i dusjen....han har til og med stått å kjefta på naboen via soveromsvinduet tidlig en morgen. Så det skjer nok mye rart i hodene våre om natta.

Du har ikke mye pustestopp da, det kan påvirke soving ganske mye.

Skrevet
Du har ikke mye pustestopp da, det kan påvirke soving ganske mye.

Hehe fint jeg ikke er alene.. nei gå i søvne har jeg ikke gjort, har gått på do uten at jeg husker det, men har da våknet i senga. Bare sambo som sier det dagen etter. "jøss i natt sov jeg hele natta jo" "nei du var på do ihvertfall engang hørte jeg, lå halvvåken litt i natt og hørte deg".

Ang pustestopp, nei jeg tviler på det. Jeg våkner aldri av at jeg ikke får puste eller lignende. Våkner heller ikke med hodepine eller lignende, som jeg mener å ha hørt er vanlig om man har pustestopp. Men sambo har vært halvvåken og hørt meg lage rare pustelyder i søvne da... men da har jeg nok samtidig hatt mareritt (for jeg husker å ha hatt det) og han sier jeg puster, bare veldig tungt, så jeg tipper angst-anfall i søvne?

Skrevet

Nei, du er nok ikke alene nei..

Jeg surrer også med fryktelig mye til tider i søvne. Fra de merkeligste drømmer/mareritt til mye annet rart.

Er ikke akkurat uthvilt da jeg våkner på morgenen etter. For min egen del har jeg registrert at jeg har oftere sånne perioder hvis jeg er ekstra stressa eller sliten.

Og jeg sover enda dårligere hvis jeg legger meg sulten eller har fått i meg litt for lite mat dagen før.

Vet ikke om noe av dette kan stemme for deg og?

Skrevet

Jeg har alltid spennende drømmer, eventyrlige historier som gjerne fortsetter om jeg våkner og deretter sovner igjen.

Det er som å ha et ekstra liv, mye mer spennende enn det "vanlige".

Men jeg sover alltid veldig rolig, og snakker ikke i søvne.

Når det gjelder deg, tror du ikke det er underbevisstheten som jobber? (Sikkert det hos meg også:))

Skrevet

Jeg er aktiv i tankene daglig og har jo god fantasi, og leser/surfer mye så får jo sikkert ideer fra "her og der". Men jeg er ikke stresset nå, heller mye roligere enn jeg har vært før. Derfor jeg ikke helt forstår hvorfor det tar slik av i søvne.

Før var jeg trøttere da jeg våknet enn når jeg la meg, men da sov jeg mye urolig pga magen. Etter at jeg kuttet ut hvete (over et halvt år siden) så sover jeg mye bedre, men drømmer vanvittig mye rart. Selv om jeg rører en del på meg i søvne så sier sambo at jeg ikke vekker ham så ofte mer, en del ganger jeg vekket ham før med uroligheter. Nå er det ikke mange ganger i uka mer.

Noen morgener er jeg veldig sliten i kroppen, men det er kanskje et en dag i uka eller noe, og jeg drømmer omtrent hver natt, slike ville ting. Så det er jo ikke noe logikk i dette heller.

Men flott at jeg ikke er alene om å drømme ville ting ofte! Kan jeg spørre om noen av dere andre som også gjøre har noen diagnoser? Jeg lurte ei stund på om jeg var manisk-depressiv/bipolar II nærmere bestemt, pga jeg vekslet mye i humør og ble veldig hyperaktiv og rastløs uten noen grunn ofte. Selv om jeg var ganske deprimert så kunne alt være helt fantastisk dagen etter. Siste året så har det roet seg veldig, så aner ikke om jeg er det likevel eller bare har det så bra nå at ting er stabilisert?

Har også vurdert litt om det kan være ADHD/ADD pga jeg sliter mye med å sitte rolig og gjøre en ting om gangen, noe som iblant driver min sambo til vanvidd. Har ikke sykelig mye energi, men klarer liksom ikke å være helt rolig over lengre perioder. Og konsentrasjon, vel det har jeg rett og slett ikke mer. Mister tråden ganske lett iblant, mulig det bare er sånn jeg er. Eller et resultat av oppveksten.

Skrevet

Neida, har ingen diagnoser av noe slag.

Men altså et meget spennende liv i drømme.

Jeg setter faktisk pris på det, jeg.

Skrevet
Neida, har ingen diagnoser av noe slag.

Men altså et meget spennende liv i drømme.

Jeg setter faktisk pris på det, jeg.

Jeg setter også pris på det, men jeg synes det er litt voldsomt iblant. Er jo nesten hver natt jeg er på eventyr ;). Har noen spennede drømmer iblant jeg synes det er trist jeg våkner ifra, men iblant drømmer jeg så mye sykt at det er greit jeg våkner. En mellomting ville vært greit!

Skrevet
Jeg setter også pris på det, men jeg synes det er litt voldsomt iblant. Er jo nesten hver natt jeg er på eventyr ;). Har noen spennede drømmer iblant jeg synes det er trist jeg våkner ifra, men iblant drømmer jeg så mye sykt at det er greit jeg våkner. En mellomting ville vært greit!

Joda, kjenner igjen den:)

I dag våknet jeg tidlig, fordi jeg og en kompis var oppe på en veranda i 2 etg i ei boligblokk. Der hadde vi barrikadert oss i påvente av noen "menneskelige" vesener som skulle angripe der. De kom, det var mange av dem, og jeg lå der klar med maskingeværet.....redd for hva som kunne gå galt.

Da var det egentlig greit å våkne. Ikke fordi drømmen var så skremmende, men det ble liksom litt nok.

Skrevet

Jeg har hatt det sånn som deg i maaaange år. Er rett og slett sliten av å drømme hver natt...våkne..sove...våkne...sove..slik kan jeg holde på :søvn:

Prater masse i søvne og mannen min har gjennom årenes løp hatt det veldig morsomt med å prøve å kommunisere med meg i søvne. Kommer til meg selv etter en stund og blir litt flau over at jeg har snakket så usammenhengende. Jeg er mange ganger i halv-våken tilstand og innbilder meg at det er folk som er i rommet mitt...masse sykt som du sier :skratte:

Skal ikke legge ut så mye om meg for det er deg det gjelder, men vil bare vise at det er mange av oss som drømmer voldsomme drømmer. Ikke rart at du blir sliten? Slike drømmer tar på og når det skjer kontinuerlig så må kroppen bli trett over tid og derfor får du kanskje konsentrasjonsvansker, problemer m hukommelsen, humørsvingninger m.m.

Kunne kanskje hjelpe å snakke med noen. Kanskje det er noe du frykter? Da kan du i såfall ta opp kampen og utfordre det du strever med?

Håper noe av dette kunne hjelpe deg?

Skrevet

kjæresten min sover veldig urolig og utredes akkurat nå for dette.

sjekk med fastlegen om du kan få time på sånn søvnlab så får du i hvert fall utelukket at det feiler deg noe som kan fikses. (dersom du er veldig plaget av at du sover så urolig/drømmer da)

Skrevet

En venninne av meg har B-vitamin-mangel. Når det er lenge siden hun har tatt vitaminsprøyta, begynner hun å drømme mye og veldig livaktig.

Skrevet

Jeg har gått til legen for dette. Får nå Surmontil. Funker til en viss grad, men står på venteliste for utredning. Kan være litt morsomt innimellom ja, men ikke ålreit når det går utover jobb, skole og lignende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...