Gå til innhold

Sopp og MoonCup/DivaCup/Damebeger

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Hønepøne_*
Skrevet

Hei,

Etter å ha prøvd p-ring ved nyttår, fikk jeg soppinfeksjon i skjeden. Jeg sluttet på ringen og gikk over til Cerazette, samtidig fikk jeg resept av legen på Diflucan (som ble til alternativet Fluconazol på apoteket). Jeg smurte med canesten krem samtidig.

Etter en uke hadde jeg ikke merka bedring. Det ble ny legetime, to nye piller med Flucanozol på meg, og to til samboer.

Dagen etter begynte jeg å blø... Og jeg blør mer enn nok, for å si det sånn. Det holder ikke med truseinnlegg.

Jeg har ennå ikke merket bedring av soppinfeksjonen, og begynner å lure på om jeg ved å gå med bind opprettholder fuktigheten som sopp trives så godt i. Men jeg prøvde tampong et par ganger, og det var som om det gjorde forholdene verre inne i skjeden - mer sår og tørr.

Siden sopp kan "pendle mellom partnere" har jeg tenkt at jeg ikke skulle "smitte" DivaCupen/Damebegeret/MoonCupen med soppsporer, og har derfor unngått å bruke denne. Hadde jeg kunnet gå med denne, kunne jeg i allefall opprettholdt smøring av krem i underlivet så jeg holder de "ytre" utbruddene under kontroll.

Noen som vet om det er tilfelle at DivaCupen blir "smittet"?

Noen som har noen andre tips?

Har hørt om noen som har brukt Primolut for å få slutt på blødninger ved bruk av Cerazette... Noen med erfaringer? Jeg har en resept på det liggende, og jeg kan jo ikke gå til underlivsundersøkelse pga soppen så lenge jeg fossblør som jeg gjør... Har dessuten vært ut og inn av legekontoret altfor mye i år allerede...

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_anna_*
Skrevet

Jeg vil ikke svare på medisinske spørsmål - det burde ta opp med legen din.

Men jeg kan gi et tips om divacup. Hvis du bløtlegger den i sterk eddikvann jevnlig, så dreper den eventuelle soppsporer.

Etter min erfaring så er bind og truseinnlegg oppskriften på sopp. Hvilket var grunnen til at jeg fikk meg divacup. Sopproblemene ble faktisk helt borte etter at jeg oppdaget denne fantastiske oppfinnelsen, yey.

Gjest Gjest_Hønepøne_*
Skrevet
Jeg vil ikke svare på medisinske spørsmål - det burde ta opp med legen din.

Men jeg kan gi et tips om divacup. Hvis du bløtlegger den i sterk eddikvann jevnlig, så dreper den eventuelle soppsporer.

Etter min erfaring så er bind og truseinnlegg oppskriften på sopp. Hvilket var grunnen til at jeg fikk meg divacup. Sopproblemene ble faktisk helt borte etter at jeg oppdaget denne fantastiske oppfinnelsen, yey.

Ja, det var ikke ment direkte som medisinsk spørsmål, dette med Primolut, men hvis folk har erfaringer med det, så kunne jeg hatt det som en pekepinn på muligheten.

Jeg skal prøve dette med eddikvann... Men det bør jo gjøres hver eneste dag, da? I alle fall nå som jeg faktisk _har_ infeksjon.

Sleit med soppinfeksjoner stort sett hver eneste måned i flere år for noen år siden, så jeg håper inderlig at jeg slipper den karusellen igjen...

Skrevet

Kan noen fortelle litt mer om divacup/moon cup/damebeger?

Hvordan ser det ut? Når bruker man det?

Hvor får man kjøpt det? Pris?

Gjest Gjest_Hønepøne_*
Skrevet
Kan noen fortelle litt mer om divacup/moon cup/damebeger?

Hvordan ser det ut? Når bruker man det?

Hvor får man kjøpt det? Pris?

Damebeger: http://www.damebeger.com/

MoonCup: http://www.mooncup.co.uk/menstrual_cup_whatisit.html

DivaCup: http://www.divacup.com/

Det er en liten kopp av silikon (kan variere noe, tror jeg) man setter inn i stedet for tampong. Denne samler opp menstruasjonsblodet uten å tørke ut skjeden, slik en tampong gjør. Det er sunnere for kroppen, bedre for lommeboka (på sikt) og det er definitivt bedre for miljøet. Det krever litt øvelse for å bli vant til å sette den inn og ta den ut, men man lærer seg det raskt. Når man har fått dreisen på det, er koppen uovertruffen som mensbeskyttelse.

Prisen varierer fra et par hundre kroner i utlandet til ca 500,- i Norge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...