Gå til innhold

Fødselsforbredende kurs


LaraCroft

Anbefalte innlegg

Idag skal vi på fødselsforbredende kurs og er litt spent på det, det varer jo bare to timer... Og så mye som surrer rundt av tanker i hodet mitt da;)

Dere som har vært på et, hvordan var deres kurs og var dere fornøyd med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja nå er kurset over og jeg synes det var veldig informativt.

Kjæresten var den eneste mannen med, men jeg syntes det gir en tryggere følelse når han får høre det sammen som meg. Og han hadde en del spm selv også.

Vi har jo lang reisevei til sykehuset og det var godt å høre at flere sitter med de samme tanker som meg i hodet når det gjelder dette med starten av fødselen og hvordan komme seg til sykehuset hvis om atte dersom atte....

Så fikk vi også vite at etter fødselen, når barnet er ferdig med å være på brystet og ligge å suge - så sovner det og da kan det sove i ti-tolv timer sa jordmora. Da skal man bare la barnet sovet ut... Det står det ingenting om i bøkene jeg har lest...Der er det bare snakk om å legge ungen til brystet med jevne mellomrom for at ammingen skal bli bra osv...

Jeg skal hvertfall benytte med av denne sovestunden tror jeg:)

Det var godt å bare høre hva andre synes også... Men tror ikke det blir noe veldig til barselgruppe når den tid kommer...Var rimelig stor aldersforskjell, jeg var alene om å være i slutten av 20 årene...har hedligvis noen naboer her da som både venter barn nå og som har født, så jeg blir jo ikke helt alene likevel:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan sove utrolig mye etter fødsel ja. Hos meg tok det tre dager før han i det hele tatt var interessert i å spise noe. Bare sov og sov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan sove utrolig mye etter fødsel ja. Hos meg tok det tre dager før han i det hele tatt var interessert i å spise noe. Bare sov og sov.

:klø: Hm. Da var det noe "feil" på frøkna, den varianten så ikke vi mye til...

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klø: Hm. Da var det noe "feil" på frøkna, den varianten så ikke vi mye til...

;)

Det er nok veldig individuelt. Jeg lå på 4 mannsrom og der var det tre som sov og sov, men den fjerde (ei lita jente) tror jeg ikke hadde blund på øyet mens vi lå der :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, man må jo bare ta det som det kommer:) Men tror jeg heller vil bli sendt over til barselhotellet enn å dele rom med tre stk, hvis noen gråter mye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var også på sv.skapskurs. Lærte ikke sånn veldig mye nytt, men greit å ha med seg. Fikk god info om amming i alle fall, der var det mye jeg ikke visste fra før. Vi fikk omvisning på sykehuset også, og info om de forskjellige avdelingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var også på sv.skapskurs. Lærte ikke sånn veldig mye nytt, men greit å ha med seg. Fikk god info om amming i alle fall, der var det mye jeg ikke visste fra før. Vi fikk omvisning på sykehuset også, og info om de forskjellige avdelingene.

Så heldig dere er som fikk omvisning også da. Var og besøkte sykehuset på mandag vi og der ble vi nektet innsyn. Så jeg spurte hva de kunne tilby førstegangsfødende? Svaret: ingenting - de får vente til de kommer hit når de skal føde :tristbla:

Og når det gjaldt amming på sv.kapskurset fikk vi ikke noe spesiell info om dette, bare at vi må spørre barnepleierne om hjelp og ikke være redd for det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, det var dårlig av sykehuset deres Lara!

Vi fikk veldig god info om amming av en av kommunens helsesøstre. Et tips vi fikk av henne som jeg tror er veldig lurt er - om du får problemer med amminga, så kontakt helsestasjonen i kommunen, ikke vent, da kan det bli større problemer og man føler seg mislykka osv.

Noe jeg ikke visste, var jo at foruten råmelka, begynner ikke melkeproduksjonen før etter tidligst 36 timer, ofte kan det gå opp til fire døgn... Dvs at amminga absolutt ikke er i gang når man forlater barsel. Da er det viktig at kommunens helsestasjon kan hjelpe. Ofte har de desverre veldig mye å gjøre pga underbemanning... Man kan jo ringe ammehjelpen også da. I alle fall lurt å vite hvem man kan kontakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss var besøket på sykehuset og fødselskurset adskilt. Fødselskurset var jeg litt skuffa over, kanskje fordi det var lite nytt og jeg ikke var så veldig enig i enkelte ting jordmor sa. F. eks. praksisen på sykehuset mtp at man blir sendt hjem etter vannavgang og må gå opp til 48 timer etter vannavgang før man blir sendt hjem er for meg skummel. Kurset skal få meg til å føle meg tryggere, men jeg gikk derfra med småfrynsete nerver. Og jeg var ganske lite redd for fødsel da jeg dro dit..

Besøket på føden var veldig bra synes jeg. Det var flott å få skikkelig omvisning på føden, vi møtte koselige mennesker og fikk mye verdifull info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, det var dårlig av sykehuset deres Lara!

Ja enig der.

Når jeg fortalte det til min jordmor (har jordmor på helsestasjonen i kommunen) så fikk ho nesten helt sjokk, dette hadde ho ikke hørt om før.

Jeg hadde jo ikke navnet på henne jeg pratet med på sykehuset heller, så jordmora kunne ikke ringe og si ifra etterpå heller...

Men men - jeg ble nå hvertfall tryggere etter kurset jeg da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en utrolig dårlig holdning av fødeavdelinga deres, Lara :sjokk:

Her fikk vi utrolig flott info om fødeavdelinga på omvisningen, det var bare det at da hadde jeg alt født :ler: , men vi var med på omvisningen likevel.

Kurset vi hadde derimot :Gjesp:

Hadde jeg visst hvordan det var hadde jeg nok droppa det da. Det var et par som var andregangs på det kurset, men jeg orker ikke sånt kurs denne gangen nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi rakk ikke komme oss på kurs vi, ser ikke helt nødvendigheten med det heller, ikke nå som jeg har dere :kose:

Fint at man deler infoen man fikk da, ble ganske happy da jeg leste at babyen kan sove opptill 12 timer etter fødselen. Skal ikke belage meg på det, men jeg skal fortelle dere ha som var den første tanken som slo meg..... "Jeg rekker å farge håret!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!"

Er blitt helt opphengt i det er altså, litt flaut faktisk :rødme:

Endret av -Ea-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke farge håret før fødsel da? :klø:

Joa, men jeg har det liksom som et prinsipp at jeg ikke skal utsette meg for de farlige stoffene under graviditeten. De er jo så uenige om det er greit eller ikke disse synserne, så jeg har bestemt meg for better safe than sorry prinsippet.

Og nå har jeg jo klart meg så langt, så 35 dager til bør jeg kunne holde ut!!!! Men det er en prøvelse, det må jeg si, de grå hårene florerer :overrasket:

Endret av -Ea-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke for angripe deg på noen måte, -Ea-, men jeg synes det der høres veldig rart ut. Jeg vil da tro det er bedre å farge håret når du har baby på innsida, i stedet for å utsette et nyfødt knøtt for de stoffene?? Det står ingen steder at man ikke skal kunne farge håret under en graviditet...

Jeg kunne aldri i verden tatt med meg hårfarge på barsel. Du skal jo bare være der noen dager, da kan du vel vente til du kommer hjem. Det er slettes ikke sikkert du får lov til å farge håret der uansett, det er en del søl og gris med det.

Jeg har vurdert å pakke hårkur, sånn femminutters greie som får meg til å føle meg mye friskere og renere, men slo det fra meg. Det blir for mye styr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay da, jeg får vel legge fra meg hele hårfargings prosjektet.... Ikke fordi du sa det altså Trampe, men for at det er litt hysterisk av meg. Rart det der, hvordan man kan bli så besatt av en liten ting...

Ang at det ikke er farlig, så vet vi jo egentlig ikke. I et Gravid blad leste jeg at man ble sterkt frarådet farging av hår, det er jo sterke ting man har oppi hodebunnen, som trekker inn i huden til en vis grad og som da kan bli tatt opp i blodet. Så var det ett eller annet om den sterke lukta. Vel, vi trenger jo ikke diskutere det her...

Har bestemt meg: Jeg tar sjansen å gjøre det hos frisøren sammen med en nydelig kur og fasongklipp!

Fødselforbredelse: Har lakkert tåneglene i dag!!! For et prosjekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestemt meg: Jeg tar sjansen å gjøre det hos frisøren sammen med en nydelig kur og fasongklipp!

Det hørtes bare herlig ut :) Det må være så deilig å freshe seg opp litt etter fødselen og et ååååårelangt svangerskap.... jeg gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å fortsette avsporinga så tror jeg hårfarging var sånt man ble frarådet tidligere, nå inneholder hårfargen mye mindre kjemikaler enn de gjorde før.

Høres uansett ut som en god ide å dra til frisøren istedet, Ea!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...