Gå til innhold

Forslag til secondi piatti?


Kvist

Anbefalte innlegg

Hei

Får gjester i helga og har tenkt å servere fersk tagliatelle med oliven, cherrytomat, olivenolje, sitron, masse (en stor potte) persille og grovmalt pepper som primi piatti.

Men hva passer som secondi piatti?

Lyst på noe med fisk, og uten så mye karbohydrater ved siden av, var tar heller pastaen først. Ja også bør det være gjenkjennelig som italiensk...

Dessert blir sjokoladekake med bringebær/skogsbær og ristede hasselnøtter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da ville jeg ha servert noe så enkelt som grillet/ovnsstekt fisk av noe slag, enten fylt med, eller drysset med et godt lag gremolata. Sitronbåter og kanskje litt brød holder ved siden av.

Noe som også er veldig enkelt, kjempegodt og kanskje litt festligere å servere er følgende:

FISKESPYD MED "ITALIENSK" SMØR

4 PERS

500 g fiskefilet (laks, torsk, ørret, steinbit, scampi om du vil...velg og vrak etter smak :) )

100 g smør, smeltes

ca 1 ss presset sitron

1 ts salt

1/2 ts hvit pepper

Kryddersmør

50 g mykt smør

3 biter (marinerte) soltørkede tomater, opphakket

1/2 dl hakket fersk basilikum (evt 2 ts tørket)

1-2 pressede hvitløksfedd

litt salt

Bland smøret med tomater, basilikum, hvitløken og evt litt salt. La det stivne i kjøleskapet.

Skjær fisken i ca 3 cm store biter og træ på grillspyd. Pensle fisken med det smeltede smøret som er blandet med sitron, salt og pepper. Stek de 6-8 min ovn, eller i grillpanne om du vil. Serveres med kryddersmøret, godt brød og en enkel salat. Gjerne noen ekstra sitronbåter ved siden av.

Både smøret, selvfølgelig, og også spydene kan fint tilberedes i forveg (oppbevar under plast i kjøleskapet)

Endret av NullHull
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er middagen spist og gjestene har dratt hjem mette og fornøyde :)

Det ble ovnsstekt steinbitfilet, med hvitløk, pepper, persille og maldonsalt. Ved siden av hadde vi grillede aubergineskiver, rå tomatskiver, sitronbåter, gul paprikacoulis, masse aspargesbønner dampet i eplejuice med salvie, soltørket tomat og gressløk og nybakt halvgrovt foccaciabrød.

Vi drakk Regolo Sartori Di Verona 2004 til. Passet perfekt både til pastaen og fiskeretten, veldig fruktig og "myk". Absolutt en vin jeg kommer til å kjøpe igjen.

Til kaffen etterpå hadde vi mørk sjokoaldekake fyllt med bjørnebærmousse og mørk sjokoladekrem :-D

Endret av Kvist
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er middagen spist og gjestene har dratt hjem mette og fornøyde :)

Det ble ovnsstekt steinbitfilet, med hvitløk, pepper, persille og maldonsalt. Ved siden av hadde vi grillede aubergineskiver, rå tomatskiver, sitronbåter, gul paprikacoulis, masse aspargesbønner dampet i eplejuice med salvie, soltørket tomat og gressløk og nybakt halvgrovt foccaciabrød.

Vi drakk Regolo Sartori Di Verona 2004 til. Passet perfekt både til pastaen og fiskeretten, veldig fruktig og "myk". Absolutt en vin jeg kommer til å kjøpe igjen.

Til kaffen etterpå hadde vi mørk sjokoaldekake fyllt med bjørnebærmousse og mørk sjokoladekrem :-D

Har du sjokoladekakeoppskrift å dele? Jeg har noen bjørnebær i fryseren jeg ikke har funnet på noe å bruke til, og denne kaka hørtes god ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjokoladekakeoppskrift å dele? Jeg har noen bjørnebær i fryseren jeg ikke har funnet på noe å bruke til, og denne kaka hørtes god ut...

Øhh, har ikke akkurat noen oppskrift. Brukte en helt alminnelig sjokoladekakeoppskrift som bunn. Stekte den i en rund form. Lagde bjørnebærmousse ca slik:

Tinte en pose frosne bjørnebær i en kjele, lot dem bli såpass varme at de saftet seg, uten at de kokte. Moste litt i kjelen med en potetstappedings. Hadde bærmassen over i en sikt (i porsjoner) og presset saften gjennom sikten. Kastet frøgugga i søpla, de er så harde de bjørnebærfrøene. Lot saften bli avkjølt.

Så bløtla jeg gelatin i kaldt vann. Har kastet geltainpakka nå men sier den ikke 6 plater pr 5 dl væske eller noe? Tok i alle fall litt mer for å få den fast nok til å tåle vekten av resten av kaka.

Tok litt bjørnebærpure tilbake i kjelen, varmet opp og løst opp gelatinen i dette. Hadde resten av pureen oppi, IKKE omvendt, da blir det seige ekle klumper. Avkjølte i kjøleskap.

Så pisket jeg krem av kremfløte og sukker som jeg blandet i pureen. OBS! Husk å gjør dette når den er kald, men før den blir gele :) Krem er lettest å blande i hvis du tar litt og litt, når du først har fått inn litt krem kan du heller være forsiktig så du beholder luften i resten. Er alltid litt vanskelig å få inn den første klatten syns jeg.

Så delte jeg kakebunnen i 3, hadde den nederste tilbake i forma og satte på ringen. Så bredde jeg et tykt lag mousse på bunnen og satte den til kjøling. (Mens jeg spiste opp resten av moussen og lagde sjokoladekrem :fnise: )

Sjokoladekremen besto av et par dl blanding av kremrest og lettmelk (det jeg hadde) som jeg varmet til kokepunktet, tok av platen og smeltet 200g 70% sjokolade oppi.

Så la jeg midterste bunndel oppå den stivnede moussen, hadde på sjokoladekrem, så ny bunn-del og tilslutt dekket jeg kaka med knall-mørkerød (bjørnebærfarget, hehe) marsipan. Digger sånn gelefarger, mye bedre enn kjip norsk konditorfarge.

Min kake ble litt tørr på toppen, så til en annen gang kommer jeg til å ta av litt bjørnebærsaft og dynke toppen med, evt også litt solbærsirup hvis det ikke er nok.

Så veldig fancy ut med knallrød høy kake da :) Og med matchende mousse inni...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...