Gå til innhold

Avhengighetsskapende medisiner i tollen


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hvis man tar med seg et A-preparat til utlandet og ikke har tillatelse fra legemiddelverket/apoteket til å ta det med, hva skjer i tollen da? Blir man bare fratatt det, eller blir man anmeldt? Hvor stor er sjansen for å bli stoppet i tollen?

En venninne av meg som reiser til Spania i morgen tidlig (før apotek går på reseptpliktige a-preparater, og har prestert å glemme å innhente tilltatelser. Skal hun ta sjansen på å ta dem med? Sjekker de håndbagasje ved innnreise til Spania?

Om dere ikke rekker å svare før det er for sent for hennes del, ville det likevel vært interessant å vite. Jeg tok for eksempel med meg en pakke sobril til Italia en gang, med de nødvendige tillatelsene, men det ble aldri sjekket. Er det vanlig at det ikke blir sjekket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis hun har fått de på resept er det vel klister på pakken. Har aldri opplevd å blitt sjekka for det selv, og visste ikke jeg måtte hatt med meg noe tillatelse...men det svarer vel ikke på spørsmålet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har med seg reseptpliktige legemidler til sitt personlige bruk på reiser til utlandet, bør en alltid være forberedt på å kunne dokumentere at man er den rettmessige eier av legemidlene. Ved passering av den norske grense vil for eksempel legeerklæring, kopi av resept eller originalemballasjen fra det norske apoteket kunne tjene som dokumentasjon på eierskapet.

Legemidler bør som hovedregel oppbevares i originalemballasjen fra produsenten.

Link til legemiddelverket om legemidler på reise

Skal man flisespikke, vil jeg hevde at det står bør og ikke .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...