Gjest Hygga Skrevet 21. februar 2008 #1 Skrevet 21. februar 2008 Xn har fått seg samboer,hvordan fungere samværet? Hvor mye kan hu innvolveres? Feks. barnet overnatter og far jobber natt?
Noli Skrevet 21. februar 2008 #2 Skrevet 21. februar 2008 Det kommer jo anpå så mye: barnets alder, barnets kjemi med "stemor", barnets ønsker. Men jeg regner med at hun ikke bare dukket opp sånn pluselig og at barnet dermed kjenner henne fra før av?
captiva Skrevet 21. februar 2008 #3 Skrevet 21. februar 2008 hvor gammelt er barnet? kjenner du den nye samboer? barnets ønsker, om det er gammelt nok til å uttrykke det? jeg har ikke barn,så kan ikke snakke av egen erfaring,men har jobbet i barnehage i 10 år. jeg ville iutgangspunktet ikke latt barnet være der om pappaen ikke er hjemme... er jo barn og far som skla knytte bånd og være sammen, ikke nye samboer, selv om hun selvføgelig må involveres,men kanskje ikke uten pappaen i første omgang iallefall... jeg ville heller hatt en fleksibel ordning (om det lar seg gjøre) og ha barnet hjemme hos deg når pappaen jobber og la barnet være der når pappaen er hjemme.. høres koseligere ut sånn.
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2008 #4 Skrevet 21. februar 2008 Hvis du og barnefaren har en god dialog og samarbeider kan du lufte dine tanker om hva som er best for barnet. Du kan du ikke nekte faren noe når han har samvær.
LukaFrost Skrevet 21. februar 2008 #5 Skrevet 21. februar 2008 hvor gammelt er barnet? jeg ville iutgangspunktet ikke latt barnet være der om pappaen ikke er hjemme... er jo barn og far som skla knytte bånd og være sammen, ikke nye samboer, selv om hun selvføgelig må involveres,men kanskje ikke uten pappaen i første omgang iallefall... Jeg tenker stikk motsatt. Har barnefaren fått seg ny samboer skal også hun og barnet knytte bånd. Jeg antar at barnet har blitt kjent med stemor før innflytting og da er det jo naturlig at hun må ta seg av barnet innimellom. Utover det er det vanskelig å si noe mer spsifikt uten å vite mer om fx alder på barnet.
Balooa Skrevet 21. februar 2008 #6 Skrevet 21. februar 2008 Barnet burde ogsaa faa vaere med den nye samboern, men spesielt med pappan, saa det blir litt dumt om barnet skal overnatte naar pappan jobber om natta. Men som andre har spurt; hvor gammelt er barnet?
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2008 #7 Skrevet 21. februar 2008 Xn har fått seg samboer,hvordan fungere samværet? Hvor mye kan hu innvolveres? Feks. barnet overnatter og far jobber natt? Dette bestemmes i barnets andre hjem. Du bestemmer i din samværstid, far sammen med fars partner i hans samværstid. Hva de velger når far jobber natt, finner du fort ut av.
Gjest Korrekt Skrevet 21. februar 2008 #8 Skrevet 21. februar 2008 (endret) Om du vet at din x er normalt oppegående og elsker barnet sitt, så vet du også at han skaffer seg ikke en sinnsyk kjæreste som vil ditt barn noe vondt! Du kjenner barnefaren, lurer du på noe om "stemor" så spør du han LITT ut! Kommer også ann på barnets alder mm. men om du kjenner din x-kjærste som en normal person så skal du som tidligere sagt kke være så bekymret for stemor! Det er jo kjempeflott at barnets far har fått seg en samboer som liker barnet ditt, ingenting er bedre enn det i en slik situasjon. Endret 21. februar 2008 av Korrekt
HeleneHarepus Skrevet 22. februar 2008 #9 Skrevet 22. februar 2008 Jeg synes du bør la far få tryggheten på at du mener han er en like dugende far nå som da du en gang valgte å få barn sammen med ham. Slik han ikke styrer hvordan du løser din hverdag, formoder jeg? Han bør få styre sitt liv, og se sitt barns behov. Stemor er en ressurs for barnet, ikke en konkurent til deg. Du er barnets mor. Ingenting endrer det. Ser du at barnet er utrygg, kan du jo snakke med faren om det. Lykke til.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2008 #10 Skrevet 22. februar 2008 Dette synes jeg den nye samboeren bør få bestemme selv. Er ikke hun komfortabel med å ha barnet alene mens far er på jobb, synes jeg hun bør få slippe!
Tusenfryd Skrevet 22. februar 2008 #11 Skrevet 22. februar 2008 Både fars og mors hjem er hjemmet til barnet. da må vel alle som bor der anerkjenne det som alles hjem og at de er en familie? Og en familie passer på hverandre - også de ikke kjødelige barna sine. Uten at jeg har noen erfaring med dette, men hvis denne faren skal dele livet med dene dama så må hun da vel nødvendigvis involveres?
Supramundane Skrevet 22. februar 2008 #12 Skrevet 22. februar 2008 Man må jo nesten gå ut i fra at denne nye samboeren er en person som barnet vil ha som omsorgsperson så lenge det bor hjemme. Da er det jo naturlig at hun blir en del av alt som foregår?
Gjest imli Skrevet 22. februar 2008 #13 Skrevet 22. februar 2008 Dette må jo far og hans nye samboer bestemme. Når ungen er hos dem, er det de som bestemmer, mener nå jeg. Så om far og hans nye samboer synes det er greit at ungen overnatter når far jobber natt, så gjør de det. Og om natta skal jo ungen uansett sove, og får ikke sett faren uansett...
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2008 #14 Skrevet 24. februar 2008 Hva gjør du om du får samboer TS? Hvis du har samboer og du må bort en kveld så lar du vel samboeren være "barnevakt" istedenfor å sende ungen til faren sin?
Cienna Skrevet 25. februar 2008 #15 Skrevet 25. februar 2008 Ser ikke noe problem med at ney samboer er hjemme med barnet...barnet sover jo uansett og er sammen med far på dagen...Samboeren vil jo bli en naturlig del av hverdagen hos far fra nå av, og det er jo viktig at de knytter bånd de også...
:-) anna Skrevet 25. februar 2008 #16 Skrevet 25. februar 2008 Det er da strengt tatt helt opp til far å avgjøre. Antagelig sammen med sin nye samboer. De må seg i mellom bestemme i hvilken grad den nye samboeren vil involveres, og hva som er greit/ikke greit. Du får forholde deg til far, gjøre avtaler med ham, og la de avgjøre hvordan de vil ordne seg i sitt hjem. Om de synes det er greit at den nye samboerene r alene med barnet mens far jobber natt, så er det faktisk bare noe du må akseptere. Når man går fra hverandre så mister man jo faktisk rett til å bestemme over barnet når det er hos den andre. På samme måte som far har rett til f.eks å bruke barnevakt når han trenger det, har han jo rett til å bestemme hvem andre som skal få passe barnet når barnet er hos ham.
Gjest Gjest_Blablabla_* Skrevet 25. februar 2008 #17 Skrevet 25. februar 2008 Det er veldig misforstått det der at "når barnet først er hos far, så skal det knytte bånd med far". Selvfølgelig skal det knytte bånd med far, men det viktigste er at de får en naturlig omgang og et naturlig samvær. Mødre med hovedomsorgen har jo også barnevakt/samboer/ektemann, så hvorfor en stemor er så mye skumlere skjønner ikke jeg. Sier som de andre over her, i farens hjem er det faren som bestemmer. Dersom du vil ha minimal innblanding fra far når barnet er i din omsorg, må du respektere fars avgjørelser uten å blande deg inn når barnet er hos ham!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå