Gå til innhold

Ørebetennelse på voksne

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

jeg har aldri hatt ørebetennelse som jeg kan huske. Men nå er det altså et faktum. vanvittig vondt......

ettersom jeg har hørt, pleier smerten å gå over etter et døgn eller to, iallefall vanligvis. Men jeg går på 6 døgnet no, med smerter, ikke så ille som de første dagene....

Og hvis noen lurer, ja jeg har vært hos legen, får penicilinkur og øredråper, men syns det går sakte fremover.

Det jeg lurer på er om dette er mer vanlig enn jeg innbiller meg, eller bør jeg stå på krava om å komme inn til ørespesialist.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har slitt med ørebetennelse, men det hadde utviklet seg til å bli en kronisk lidelse - og jeg hadde det vel i 2,5 år til slutt. Derfor var nok ikke smertene mine representative, jeg hadde de jo hele tiden.

Men de aller første gangene satt smertene i i ca 3-4-5 dager hos meg. Hvis du bekymrer deg ville jeg nok bedt om å få se en spesialist. Jeg gjorde jo ikke det, og endte opp med å ha dette i flere år. Bedre å være på den sikre siden!

Skrevet

Ørebetennelse er vondt, ja. Jeg fikk det første gang i voksen alder og har hatt noen runder med det etterpå. Nå er jeg ikke spesielt glad i å gå til legen og går ikke før jeg skjønner at jeg må. Den ene gangen jeg hadde ørebetennelse hadde den blitt skikkelig kraftig + at hele øregangen også var betent. Det var utrolig vondt og tok mange dager før smertene ga seg. Første etter 3 uker ble dottfølelsen i øret borte.

Hvis du har gått på penicilin i noen dager uten å merke forskjell, ville jeg tatt kontakt med legen igjen. Det er mulig at du må prøve en annen type medisin. I første omgang ville jeg nok ikke krevd å komme til ørespesialist.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Takk for svar begge to.

Du som fikk kronisk ørebetennelse, hadde du de intense smertene i hodet hele tiden, elller litt mildere?

No kjenner jeg at det kommer seg hos meg iallefall, etter 8 dager. Så jeg utsetter legebesøk til over helgen. men vil da få legen til å se at det ser greit ut, eller evt få en annen penicilin.

Dotten i øret er jeg forberedt på kan vare litt, men det er greit, bare smertene gir seg....

• 5 måneder senere...
Skrevet
jeg har aldri hatt ørebetennelse som jeg kan huske. Men nå er det altså et faktum. vanvittig vondt......

ettersom jeg har hørt, pleier smerten å gå over etter et døgn eller to, iallefall vanligvis. Men jeg går på 6 døgnet no, med smerter, ikke så ille som de første dagene....

Og hvis noen lurer, ja jeg har vært hos legen, får penicilinkur og øredråper, men syns det går sakte fremover.

Det jeg lurer på er om dette er mer vanlig enn jeg innbiller meg, eller bør jeg stå på krava om å komme inn til ørespesialist.

• 2 år senere...
Gjest 'noeen
Skrevet

jeeeeeeeeg har aldriiiiii hattttttttttttt dt har du????????????

Skrevet

Et lite kjerringråd som faktisk fungerer ved ørebetennele er å tygge tyggegummi med Zyliton i ( det er svakt betennelsedempende).

Men... når det har kommet så langt som til skikkelig betennelse må det nok kraftigere lut til! Når du starter på kur bør du merke bedring ganske fort, om det ikke bedrer seg , ta kontakt med legen!

Gjest Applecore
Skrevet

Det hjelper mot trykket i øret å helle en liten teskje med olje i øret.

Da slipper man i hvert fall de syke "poppe"-smertene når man f.eks svelger og trykket utlignes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...