Gå til innhold

Smoothie laget på vann?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøver å få i meg litt smoothie om dagen. Sunt og godt!

Men man må jo ha endel væske i.. går det ann å lage på vann? Deretter tilsette frossen frukt, banan, yoghurt og evt. søtningsmiddel.

Litt dumt å måtte ha så mye juice i..

Gjest Huldali
Skrevet (endret)

Jeg bruker aldri juice. Bruker isbiter, skummetmelk og frosne bær. Søter med flytende søtningsmiddel. Da blir det tykt og godt!

Hvis du ikke vil ha melk i kan du jo prøve å bytte ut melk med vann, men blir kanskje litt lite smak eller litt tynt? Hva hvis du bytter ut halvparten av melken med vann?

Endret av Huldali
Skrevet

Jeg har sjelden juice i. Kun frossen frukt, yoghurt og banan.

Skrevet

MEN ja, det burde gå. Men jeg tror jeg ville laget smoothien først, og så spedd med vann.

Skrevet

Jeg får ikke til å lage smoothies ved å ha frukten først oppi blenderen jeg.. den frosne frukten bare klumper seg sammen og stopper knivene, evt. blir noe most og resten flyter oppå, umost. Har forsøkt i to ulike blendere. Hva gjør jeg galt?

Var derfor jeg lurte, da jeg har laget smoothie ved å ha juice i først, deretter frossen frukt, yoghurt og banan.

Jeg får vel bare prøve da :)

Noen som vet hvor lenge smoothie kan stå i kjøleskapet forresten? Ser at mange som selger smoothie lar det stå i kjøleskapet (man kjøper bare et beger..). Er vel best ferskt, men hadde vært greit å kunne la det stå litt.

Skrevet

Frossen frukt er det jo ikke rart stopper opp uten væske. Hva med å mose sammen frukt og fersk, myk banan? Da vil jo blenderen få noe å jobbe med, bananen er jo myk den. Vært et forsøk?

Jeg lager forresten smoothie med ekstra lett melk, pga jeg drikker en del melk i løpet av ei uke uansett, så greit å "kosedrikke" ekstra lettmelk. Har laget banan og melk smoothie til nå som ble god. Så det kan jo også forsøkes?

Skrevet

Hm, jeg har aldri hatt noe problem med å mose frossen frukt først. Men du kan sikkert knuse frukten sammen med vann, det burde ikke være noe problem. Men kanskje ta litt vann av gangen, slik at den ikke blir altfor utvannet?

Skrevet

Det går helt sikkert fint å lage smoothie på vann!

Selv bruker jeg juice (uten sukker), men bruker såpass mye honningmelon at det blir en del væske bare derfra. Ellers funker det jo også med youghurt og melk!

Problemet med at man ikke kan mose frukten før man tilsetter væske kjenner jeg også til. Du gjør nok ikke noe galt, det er bare noen blendere som ikke samarbeider bestandig! Forsøk med litt vann i begynnelsen, og tilsett heller mer etter behov :)

Om man kan oppbevare den lenge i kjøleskapet vet jeg ikke, for jeg og samboeren drikker opp alt med en gang (nam nam glugg glugg)!

Hvis du blander eple og banan vil for eksempel smoothien få en litt mindre innbydende farge etterhvert på grunn av kjemiske reaksjoner.

Skrevet

Takk for svar!

Skal forsøke med vann i morgen jeg, dog ikke så mye, vil jo ikke ha for tynn. Nam nam!

Kan også forsøke å blande fersk frukt med smoothien så blenderen får kjørt seg litt bedre :)

Skrevet

Det regner jeg da med, er jo flere smoothies som selges i butikken som det ikke er melk i.

Skrevet

Den bør ikke oppbevares lenge i kjøleskap, både smak og konsistens blir temmelig ekkel etterhvert. Det frosne smelter og det blir generelt uappetittlig. Derfor kjøper jeg aldri ferdig-smoothies som står i kjøledisken.

Anbefaler heller å fryse den i plastglass og spise som is hvis den må oppbevares litt :D

Hvorfor vil du ikke bruke juice forresten? Fersk appelsinjuice er ikke tilsatt sukker og er veldig sunt. Hva hvis du tilsetter jogurten sammen med den frosne frukten?

Skrevet
Noen som vet hvor lenge smoothie kan stå i kjøleskapet forresten? Ser at mange som selger smoothie lar det stå i kjøleskapet (man kjøper bare et beger..). Er vel best ferskt, men hadde vært greit å kunne la det stå litt.

Smoothies i kjøleskap

Skrevet
Den bør ikke oppbevares lenge i kjøleskap, både smak og konsistens blir temmelig ekkel etterhvert. Det frosne smelter og det blir generelt uappetittlig. Derfor kjøper jeg aldri ferdig-smoothies som står i kjøledisken.

Anbefaler heller å fryse den i plastglass og spise som is hvis den må oppbevares litt :D

Hvorfor vil du ikke bruke juice forresten? Fersk appelsinjuice er ikke tilsatt sukker og er veldig sunt. Hva hvis du tilsetter jogurten sammen med den frosne frukten?

Har ikke appelsinjus et litt høyt naturlig sukkerinnhold da? Eller husker jeg helt feil nå?

Uansett, det er ganske syrlig og er ikke bra å drikke altfor mye av, så kan forstå at man vil bruke noe annet om man lager mye smoothies. Eller det kan være som meg: Jeg tåler verken appelsin eller eple-jus pga jeg får migrene av det (det er faktisk mulig å få av eple også, etter litt googling så fant jeg flere som har undersøkt om det er mulig. Jeg har nemlig aldri sett eple på listene over ting som kan utløse migrene..)

Derfor falt meg meg ikke inn å bruke jus i smoothiene mine, så jeg tok ekstra lett melk.

Skrevet

Jeg bruker kun fersk frukt og frosne jordbær eller bringebær. Dersom den blir for tykk sper jeg med bittelitt vann.

Skrevet (endret)

Grunnen til at jeg ikke vil bruke juice? Greit å få ned innholdet med fruktsukker og kalorier, samt at jeg ikke bruker mye juice ellers og da er det litt dumt om jeg må åpne en hel kartong til 25 kroner for en porsjon smoothies. Blir dyrt nok i lengden med bare frukten :)

Takk for svar alle sammen. Etter å ha sett på den andre tråden så tror jeg at jeg kan fryse ned smoothie i porsjonsglass og ta opp igjen etter behov :)

Endret av Zero
Skrevet

Jeg lager ofte med vann når jeg vil få konsistensen fra grøt til "smoothieaktig". Pleier ofte ta litt sitronsaft i, i tillegg til vannet.

Liker ikke brune bananer, men de er flotte å ha i smoothies siden de er så søte. Har aldri brukt sukker/søtning i smoothies. Da pleier jeg alltid ha i sitron for å nøytralisere den litt kvalmende søtsmaken fra brune bananer.

Jeg pleier i grunn bare ta det jeg har i huset. Lager smoothies når jeg har lyst på, eller når jeg har frukt som må brukes opp. Da tar jeg det jeg har i kjøleskapet av andre ting: youghurt, juice eller bare vann.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...