Gå til innhold

Oppskrift på aioli?

Fremhevede innlegg

Gjest Mayamor
Skrevet

Smakte hvitløksmarinerte scampi med aioli.

Er det noen av dere som har oppskrift på aioli?

Og kanskje hva dere bruker den til?

Tusen takk

Klem fra Maya30 :rodme:

Videoannonse
Annonse
Gjest Kinga
Skrevet

Man kan jo lage aioli fra bunnen av, men jeg synes det er greit å gjøre ting enkelt - og det blir like godt (så lenge man bruker en god ferdig-majones):

Mills majones

Presset hvitløk

Litt salt

Litt sukker

La majones og hvitløksblandingen stå en stund (smak deg fram til hvor mye hvitløk du synes trengs), salt litt for å få frem mer smak av majones og hvitløk. Blir hvitløkssmaken for skarp, demper du dette fint med en liten dæsj sukker. Prøv deg gjerne fram med noen dråper lime i aiolien også.

Aioli er godt til omtrent alt man har brød til av mat; salater, krydrete småretter med kjøtt, fiskesuppe, blåskjell, reker, kyllingsuppe f.eks.

Vibeke

Skrevet

Bruk stavmikser til å lage ekte aioli fra bunnen av. Det er overhode ikke vanskelig, og det tar ikke lengre tid enn å bruke ferdig majones. Også smaker det så mye bedre :)

Start med en eggeplomme. Bland inn et par fedd presset hvitløk. Ha i kruspersille, gressløk eller andre grønne urter du liker. Du kan også bruke litt sennep dersom du vil det. Ha i noen få dråper olje mens du kjører kutteren på stavmikseren. Noen få dråper til...så noen få dråper til. Etterhvert kan du ha i oljen i en tynn stråle. Ta pause noen ganger, pass alltid på at du får blandet inn oljen godt. Trikset er å ikke ha i for mye olje på en gang, da skiller majonesen/aiolien seg lett. Dersom den skiller seg kan du starte på nytt med en eggeplomme, og spe inn den blandinga du allerede har laga litt etter litt. Jeg måler aldri hvor mye olje jeg bruker, men ca. 2-3 desiliter er passelig. Dersom majonesen blir for tykk kan du ha inn et teskje vann eller litt lake fra sylteagurker.

Gjest Mayamor
Skrevet

Tusen takk for svar begge to.

Dette skal prøves i kveld.

Klem fra Maya30 :sminkedokke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...