Gå til innhold

TRASS!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Huttetuuuuuuuuuu for en trass sønnen min har kommet inn i.

HVER BIDIGE morgen hyler han i minst 10 min etter at han har satt seg ved frokostbordet!

Uansett hva jeg gjør hyler han og tårer og snørr renner....Han får velge mellom grøt, brødskiver, knekkebrød eller frokostblanding, og uansett hva HAN velger er det KRIIISE når han settes i stolen sin og skal spise. Men når han så har gitt seg med skrikingen er alt ok igjen og han spiser glad og fornøyd.......

Noen tips til å bedre de slitsomme morgenene? :roll:

Har vedvart slik 1-2 mnd nå, og det går virkelig utover humøret mitt om morgenen når vi forsåvidt heller ikke har allverdens tid før jobb og barnehage!

Jeg har gjort alt fra å overse hylingen, til å smile/le av han, til å bli sinna/holde han i armen og si NEI NÅ ER DET NOK! osv osv....ingenting hjelper!

Videoannonse
Annonse
Gjest Supernanny
Skrevet

HVER BIDIGE morgen hyler han i minst 10 min etter at han har satt seg ved frokostbordet!

Uansett hva jeg gjør hyler han og tårer og snørr renner....Han får velge mellom grøt, brødskiver, knekkebrød eller frokostblanding, og uansett hva HAN velger er det KRIIISE når han settes i stolen sin og skal spise. Men når han så har gitt seg med skrikingen er alt ok igjen og han spiser glad og fornøyd.......

Har vedvart slik 1-2 mnd nå, og det går virkelig utover humøret mitt om morgenen når vi forsåvidt heller ikke har allverdens tid før jobb og barnehage!

Jeg har gjort alt fra å overse hylingen, til å smile/le av han, til å bli sinna/holde han i armen og si NEI NÅ ER DET NOK! osv osv....ingenting hjelper!

Han tester grenser. for all del ikke la han få alle disse valgene. Det er mulig det gjør han frustrert at han får velge og bestemme. Så flere av supernannyprogrammene som handlet om akkurat det samme. barna ble mindre frustrerte med færre valg, og klare voksne. Gi han maten du bestemmer, la han hyle og vis at du bestemmer.

Skrevet

Gi ham to ting å velge mellom, da blir det mindre forvirring, samtidig som han føler han får bestemme litt selv. Fortsett å sette klare grenser, og ikke vik fra beslutninger du tar. Og trøst deg med at det går over! Min kunne skrike i en time i strekk,men det gikk over heldigvis :)

Skrevet

Min 2,5 åring er fortsatt sånn, sur, sinna, sutrete hele tiden. Tror at han er det fordi han er frustrert over mye han vil ha sagt, og ikke for uttrykt seg, og mye han ikke forstår hos oss. Tror at det skal bedre seg litt når han forstår litt mer.

Skrevet
Han tester grenser. for all del ikke la han få alle disse valgene. Det er mulig det gjør han frustrert at han får velge og bestemme. Så flere av supernannyprogrammene som handlet om akkurat det samme. barna ble mindre frustrerte med færre valg, og klare voksne. Gi han maten du bestemmer, la han hyle og vis at du bestemmer.

Bør kanskje legge til at han ALDRI får alle de valgene samtidig. Han får velge mellom to frokost-alternativer hver dag, aldri flere valg enn to :)

Og jeg viker aldri fra beslutningene...får bare håpe d gir seg snart!!

Skrevet

Hva med å la ham spise frokost i barnehagen hvis det er mulig? Sønnen min er ikke sulten om morgenen før vi drar, men når de som kommer tidlig i barnehagen spiser sammen så er det veldig stas. Vi har mye gladere/roligere morgener etter at han begynte å spise i barnehagen i stedet for før barnehagen.

Men det forutsetter selvsagt at de har en koselig frokoststund i barnehagen og at det er flere som spiser der.

tingeling

Gjest honey bee
Skrevet

Hei :jepp:

Min 2 åring tester også grenser for tiden.Skrik og vandring har preget spisesituasjonene våre.Jeg har funnet et litt skjermet sted(trappen til 2.etg)rett ved kjøkkenet.Når han ikke sitter rolig sier jeg til han at neste gang må han sette seg der.Han får kun en sjanse.Hvis han fortsetter tar jeg han rolig bort til trappen og sier at da får han sitte der til han er klar for å spise ordentlig.Han sitter litt for seg seg og grynter litt.Så spør jeg han på en hyggelig måte om han vil komme å spise med oss.Funker som bare det,blir sjeldnere mellom hver gang han "slår seg vrang"

Ingen sure miner :jepp:

Skrevet

Jeg har også en toåring og gleeeeder meg til å få en treåring. Jeg tror ting blir bedre da. jeg MÅ tro på det, ellers hiver jeg ungen ut av vinduet... det er testing av grenser, hyling og skriking, frustrasjon pga språkmangel, testing av mors grenser, fars grenser, egne grenser. Vi har også "nå sitter du stille HER" - funker ikke hos oss, men vi holder på det, selv om det blir enda mer hyyyling og sinne. Det er ikke så mye styr med maten, men kasting av leker, hopping i sofaen (og spent blikk på mor og far "hva skjer nå"). Vi har krisesituasjoner hvis feil klær er på, den tynne lua ikke får settes på i 10 minus etc. Og er det ikke det ene så er det det andre. Vi snakker også mye om at "i dag skal vi ikke krangle" og henviser til "husker du da det var frokost og vi snakket om at vi ikke skulle krangle" - det funker faktisk av og til.

Men som sagt innledningsvis, de blir tre....

Gjest Lykkeliky
Skrevet

Hvorfor skal du absolutt gi ham valg? Gi han en ting, og spiser han det ikke i løpet av 5 min. så kast det. Høres slemt ut, men det virker nok!

Skrevet
Hvorfor skal du absolutt gi ham valg? Gi han en ting, og spiser han det ikke i løpet av 5 min. så kast det. Høres slemt ut, men det virker nok!

¨

Har selvfølgelig også testet det!

Skrevet
¨

Har selvfølgelig også testet det!

Akkurat det har vi også forsøkt, men en slapp og sur unge som har det vondt hele dagen fordi den ikke har "fått" mat, er ikke noe jeg gjør med mitt barn noe mer i hvert fall. En toåring forstår vel ikke at det store ubehaget utover dagen skyldes manglende frokost fx. En toåring forstår mye, men konsekvenser timer etterpå, tror jeg neppe han eller hun forstår. Et større barn ja, men en toåring? Det tror ikke jeg.

Skrevet

Hei!

Jeg har selv en 2 åring som er temmelig trassen for tiden..men det er bare når jeg er i nærheten..i barnehagen og når mamma er borte er hun en engel.

Hun gjør dette kun for å teste hvor grensa går.

Så jeg har funnet ut at hun likeså godt kan spise frokost i barnehagen..hvorfor stresse og mase med det hjemme først?

Bruk heller den lille morgenstunden på andre ting, og lever en blid og fornøyd unge i barnehagen;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...