lillemy8808 Skrevet 20. februar 2008 #21 Skrevet 20. februar 2008 Jeg har ingen kilde å henvise til annet enn at det var det legen min sa til meg Vel det er jo ihvertfall en kilde. Jeg har da ikke fått noe slikt konkret svar. Men nå er jeg ferdig med undersøkelsen så da er det ikke noe jeg trenger å tenke på!
Gjest Huldali Skrevet 20. februar 2008 #22 Skrevet 20. februar 2008 Ja, denne typen eliminasjonsdietter har sin misjon de, men bare når de utføres i samråd med lege. Men husk at det er gluten i veldig mye, ikke bare i brød (som mange trodde da vi gikk over til glutenfritt kosthold)... sauser, sjokolader, potetgull, godteri i løs vekt, patineringer, supper er noen få "feller" som bi sjelden tenker på... Det er også veldig lett å få i seg gluten ved f.eks å bruke samme skjærebrett som har blitt brukt til glutenholdige matvarer. Det er også riktig at mange som reagerer på gluten også reagerer forbigående på melk. (Oftest laktosen, men av og til også på melkeproteinet) Det tryggeste er å lage maten fra bunnen av, og bruke rene råvarer. Sjekk alt av innholdsdeklarasjoner, det er hvete/gluten i de rareste ting som sagt. Du sier at 6 uker ikke er så lenge, men jeg kan garantere deg at 6 uker virker som en evighet hvis du har vært bedre i magen i lengre tid, og plutselig igjen må leve med mageproblemer igjen. En annen ting er at i løpet av disse 6 ukene (helst lengre tid) er det veldig viktig at du får i deg så mye gluten som overhodet mulig! Om du får i deg for lite gluten i denne provokasjonsperioden er sannsynligheten for at du får feil resultat på blodprøve/biopsi stor. Lykke til! Fint med noen som vet så mye! Hadde aldri tenkt over at det er gluten i så mye før jeg begynte med dette. Nå syns jeg det er gluten i alt! Ja, seks uker kan kanskje være lenge hvis jeg ført blir bra og så må bli dårlig igjen. Tenkte ikke slik på det, jeg. Legen min sa bare at jeg måtte over på gluten igjen før man kunne ta testen, men sa ikke noe om hvor lenge jeg måtte spise normalt før jeg kunne ta testen. Takk til alle for så gode svar!
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2008 #23 Skrevet 20. februar 2008 Fint med noen som vet så mye! Hadde aldri tenkt over at det er gluten i så mye før jeg begynte med dette. Nå syns jeg det er gluten i alt! Ja, seks uker kan kanskje være lenge hvis jeg ført blir bra og så må bli dårlig igjen. Tenkte ikke slik på det, jeg. Legen min sa bare at jeg måtte over på gluten igjen før man kunne ta testen, men sa ikke noe om hvor lenge jeg måtte spise normalt før jeg kunne ta testen. Takk til alle for så gode svar! Har noen timer på kjøkkenet bak meg, og kjenner igjen følelsen om at det er gluten i alt... men sannheten er at det er en hel glutenfri verden som bare venter på å bli oppdaget av deg. Her er en brosjyre som kan hjelpe deg litt på vei. Her står det blant annet hva som er naturlig fritt for gluten: Følgende matvaregrupper er «naturlig fri for gluten»: Rene kjøtt-, fiske-, egg- og meieriprodukter Grønnsaker, poteter og ris Frukt (frisk og tørket) og bær Olje, margarin og smør Belgfrukter som f.eks. soyabønner, linser, brune og hvite bønner Bokhvete, hirse, mais, maisenna, ris, soya, arrowrot, potetmel, polentagryn, sagogryn Linfrø, sesamfrø, solsikkefrø og valmuefrø Kokos, nøtter og mandler Kakaopulver Sukker, honning. Honning frarådes imidlertid til barn under Følgende matvarer inneholder ofte, men ikke alltid gluten: Supper, sauser, puddinger og fromasjer m.m. tillaget fra pulver Blandete, utspedde produkter av innmat (eks. blodpudding) Griljert og panert mat Sprøstekt løk Soyasaus Fylt sjokolade, fylte drops, lakris, kjøpt mandelmasse, marsipan og kransekake Følgende matvarer inneholder av og til gluten: Blandete, utspedde produkter av kjøtt og fisk (eks. pølser, kjøttkaker, fiskeboller) Sennep, ketchup. Vær spesielt oppmerksom på ketchup i store beholdere på gatekjøkken Snacks og godteri. Vær spesielt oppmerksom når snacks og godteri tilbys på fat eller i «løs vekt» Visse typer dressinger, kokesjokolade og karameller og krokan kan inneholde gluten, men er som regel glutenfritt I denne brosjyren står basisen om melblandinger, baking/matlaging, renhold.
Gjest Huldali Skrevet 20. februar 2008 #24 Skrevet 20. februar 2008 Har noen timer på kjøkkenet bak meg, og kjenner igjen følelsen om at det er gluten i alt... men sannheten er at det er en hel glutenfri verden som bare venter på å bli oppdaget av deg. Her er en brosjyre som kan hjelpe deg litt på vei. Her står det blant annet hva som er naturlig fritt for gluten: Følgende matvaregrupper er «naturlig fri for gluten»: Rene kjøtt-, fiske-, egg- og meieriprodukter Grønnsaker, poteter og ris Frukt (frisk og tørket) og bær Olje, margarin og smør Belgfrukter som f.eks. soyabønner, linser, brune og hvite bønner Bokhvete, hirse, mais, maisenna, ris, soya, arrowrot, potetmel, polentagryn, sagogryn Linfrø, sesamfrø, solsikkefrø og valmuefrø Kokos, nøtter og mandler Kakaopulver Sukker, honning. Honning frarådes imidlertid til barn under Følgende matvarer inneholder ofte, men ikke alltid gluten: Supper, sauser, puddinger og fromasjer m.m. tillaget fra pulver Blandete, utspedde produkter av innmat (eks. blodpudding) Griljert og panert mat Sprøstekt løk Soyasaus Fylt sjokolade, fylte drops, lakris, kjøpt mandelmasse, marsipan og kransekake Følgende matvarer inneholder av og til gluten: Blandete, utspedde produkter av kjøtt og fisk (eks. pølser, kjøttkaker, fiskeboller) Sennep, ketchup. Vær spesielt oppmerksom på ketchup i store beholdere på gatekjøkken Snacks og godteri. Vær spesielt oppmerksom når snacks og godteri tilbys på fat eller i «løs vekt» Visse typer dressinger, kokesjokolade og karameller og krokan kan inneholde gluten, men er som regel glutenfritt I denne brosjyren står basisen om melblandinger, baking/matlaging, renhold. Tusen takk for listen! Desverre fikk jeg ikke åpnet linken til brosjyren, men listen var kjempefin!
lillemy8808 Skrevet 20. februar 2008 #25 Skrevet 20. februar 2008 Tusen takk for listen! Desverre fikk jeg ikke åpnet linken til brosjyren, men listen var kjempefin! Dra ned den gratis, enkle, og lite-minne-krevende Foxit Reader, linken var en pdf-fil, og da trenger man en pdf-leser. http://www.foxitsoftware.com/pdf/rd_intro.php Adobe Acrobat Reader er standard for mange å anbefale, men jeg synes den er tungvindt og stor. Her får du et lite program som gjør akkurat det samme .
Gjest Huldali Skrevet 20. februar 2008 #26 Skrevet 20. februar 2008 Takkar og bokkar Kom på en ting til, ser at soyasaus innholder gluten. det er jo typisk siden jeg skal ut å spise sushi til helgen! Fant ut at det finnes noen typer uten gluten, vet dere om de selges i matbutikken? Og hva med wasabi? Finner ikke noe på nettet om hva den innholder annet enn pepperrot, men noe mer må det jo være.
Gjest Frk Åberg Skrevet 20. februar 2008 #27 Skrevet 20. februar 2008 Takkar og bokkar Kom på en ting til, ser at soyasaus innholder gluten. det er jo typisk siden jeg skal ut å spise sushi til helgen! Fant ut at det finnes noen typer uten gluten, vet dere om de selges i matbutikken? Og hva med wasabi? Finner ikke noe på nettet om hva den innholder annet enn pepperrot, men noe mer må det jo være. Ja, det fins glutenfri soyasaus. Go Tan er hvertfall ett merke. Usikker på hvor man kan kjøpe. Muligens på en stor matbutikk à la Meny eller Ultra.
Gjest Huldali Skrevet 20. februar 2008 #28 Skrevet 20. februar 2008 Flott! Da skal jeg løpe å kjøpe det i morgen! Så får jeg heller ta med min egen saus til helgen, men det kan da ikke skade
lillemy8808 Skrevet 21. februar 2008 #29 Skrevet 21. februar 2008 Når det gjelder uansett hva du skal og hva du skal spise: Innholdsfortegnelser ER DIN BESTE VENN! Derfor VET jeg at det finnes soyasaus med både hvete i og uten hvete. Wasabi tror jeg oftes bare er ren wasabi, men om du søker litt på nett, så vil du kanskje finne et par oppskrifter, og dermed se at det ikke er det med sikkerhet. Og jeg kan også bekrefte at soyasaus uten hvete kan kjøpes på Meny her i byen hvertfall, og jeg føler at meny-butikker generellt har mye utvalg i asiatisk mat. Så det er gode sjanser for å finne soya uten hvete, har selv ei flaske stående. Husker ikke merket i farten. Og husk å spørre om dette på kinarestauranter.. Jeg som da tåler en del hvete, men ikke ubegrenset, ble likevel rar i magen av å ete gryte med soyasaus (schezuan-grytes om da var svart så jeg antar det var en del soya i). Så det er ikke akkurat lite hvete i det føles det som... Ofte er vårruller av rispapir (er det ikke det de sKAL være av?), men ikke alltid. Og rispapir tåler du. Frityrstekt mat, hvetemel i røra. MEN på en indisk restaurant jeg jobba, såbrukte man linsemel i det som var frityrstekt. Så vidt jeg skjønte kun det, og ikke hvetemel. Men du som da ikke tåler smuler av gluten, hvordan maten blir tilberedt er jo en annen sak. Men å lære seg hva mat stort sett består av, det er gull verdt når man har matallergi. Derfor har jeg null problemer med å spise ute, pga jeg velger bare det jeg vet (Eller antar utifra hvordan det vanligvis lages) inneholder lite hvete. Da tåler jeg det.
Gjest Tara1 Skrevet 21. februar 2008 #30 Skrevet 21. februar 2008 Men du som da ikke tåler smuler av gluten, hvordan maten blir tilberedt er jo en annen sak. Men å lære seg hva mat stort sett består av, det er gull verdt når man har matallergi. Derfor har jeg null problemer med å spise ute, pga jeg velger bare det jeg vet (Eller antar utifra hvordan det vanligvis lages) inneholder lite hvete. Da tåler jeg det. Det er riktig at det er viktig å forsikre seg om hvordan maten blir tilberedt. Spiser vi ute spør jeg alltid om f.eks chipsen er stekt i samme olje som fritystekt mat... er den det kan den ikke spises. Men sett bort fra innholdsdeklarasjonen på matvarerene, er telefonen min beste venn. Skal vi spise ute tar jeg alltid en telefon til spisestedet for å forhøre meg om ting, for eksempel om de bruker maizenna eller hvetemel i sausen... Reiser vi på privat besøk har vi alltid med eget skjærebrett, egen brødkniv og toastposer (til bruk i brødrister), og jeg lager alltid maten uansett hvor vi er på besøk.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå