Gå til innhold

Mel uten gluten


Gjest Huldali

Anbefalte innlegg

Gjest Huldali

Hvilken meltype uten gluten kan jeg bruke til vanlige oppskrifter som innholder feks hvetemel?

Trenger litt tips og råd til baking uten gluten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får jo noe helt genialt kalt "glutenfritt mel" som egner seg veldig godt til baking uten gluten ;). Består av mais,ris og potet og noe stivelse. Får dem på større butikker med godt utvalg, gjerne i en egen hylle med slike varer (som melkefrie varer, sukkerfrie kaker og da også glutenfritt).

Potetmel KAN brukes i supper og sauser og slike ting, men vil vel smake litt ekstra. Rismel og maismel fåes vel på innvandrersjapper, men gluten er stoffet som får ting til og heve og henge sammen, så anbefaler deg veldig å gå på http://www.ncf.no/?dokId=12 og lese, der vil du nok lære litt. Kan melde deg på bakekurs også, men om det er i nærheten av deg aner jeg ikke. Kan sikkert komme i kontakt med noen der via forumet som bor nær deg som kan lære deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldali

Takk for svar!

Så den melblandingen du snakker om i butikken, men syns den var litt vel dyr i forhold til vanlig hvetemel. Generelt er vel alt uten gluten dyrere enn vanlige produkter..

Vært litt inne på ncf og tittet litt, men fant ikke noe sånn side der det står hva man kan bytte til. ditt kan byttes til datt og dittelitt kan byttes til dittematt :)

Tenkte på potetmel jeg også, men det passer kanskje ikke så godt til muffens og slikt? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja glutenfritt mel er dyrt, men det er det eneste jeg vet om som kan brukes i kaker. Toro har noen poser med glutenfrie blandinger til både vafler og muffins (tror jeg! har ihvertfall sett blandinger til ulike kaker fra dem). Mulig de er billigere? Men jeg skulle sammenlige glutenfri melblanding fra Toro med den fra Semper.. og Semper var billigst om man sammelignet mengden, Toro har ikke så mye i posene.

Har forresten fått påvist cøliaki så har du krav på støtte fra staten pga slik mat er så dyrt. Hvordan du søker osv får du se på NCF. Jeg vet bare jeg har lest en del om det når jeg prøvde å finne utav magen min. Viser seg at jeg tåler alt annet enn hvete (og det er gluten i både spelt og rug som spiser nesten daglig), og da er det jo betydelig enklere å lage seg mat!

men forstår jo godt din frustrasjon om du tror du ikke kan spise noe lengre. Heldigvis er jeg flink til å lese innholdsfortegnelser, slik at jeg visste ganske tidlig at harde tacoskjell kunne jeg spise, de er bare maismel i. Så da ble jeg ikke et favorittmåltid fattigere av å ikke spise gluten! Spiste minst mulig gluten ei stund til jeg prøvde meg på spelt, og det gikk supert.

Lege og diagnose er viktig før du legger om kostholdet. Og da har du også den dokumentasjonen du trenger for å få penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldali

Takk for svar igjen :) Jeg har bare sett melblandingen fra toro, viste ikke at det var en fra semper også, så det var bra! Mange av toro sine produkter av typen 1-2-3, innholder ikke gluten. Men tenkte litt på når jeg skal lage noe på egen hånd. Syns det er vanskelig å finne fram til de rette produktene, er nesten en egen jobb det her :)

Jeg har ikke fått diagnosen, men skal prøve uten gluten i noen uker for å se om jeg blir bedre og om jeg er allergisk mot gluten. Så skal jeg over til vanlig kost igjen, og eventluelt ta en test hos legen. Hørte at man kan få et tilskudd på x antall kroner hvis man får diagnosen, det er jaggu godt! For denne maten er dyr! Ikke er det så bra utvalg syns jeg heller.. Skuffet over utvalget og prisene må jeg si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilke butikker har du vært i? Iblant finner jeg glutenfri mat på helsekostbutikker, både pasta og mel. Og på Meny her i byen finner jeg Semper-eskene og diverse annet, også pasta. Er en litt stor Meny. På store Ica-en fant jeg til slutt Semper i en egen bortgjemt hylle, og der var det et greit nok utvalg i slike ting. Så man må lete og gå i større butikker!

Men en stor Rema 1000 her har jo også Toro-posene da. Så det er ikke bare de "store og kvalitets-kjedene" som har slikt, om man har flaks.

Mulig slikt kan bestilles over nett også, om du bor i en mindre by uten slike butikker.

Tester du ut for deg selv: Gjør som meg, med begrenset økonomi: kjør naturlig glutenfritt. Kutt ut brød og spis riskaker. Man får også glutenfritt knekkebrød, men det er dyrt. Spis cornflakes til frokost (den er det jo bare mais i, men MYE sukker da.. så jeg åt ikke det så ofte), eller puffet ris. Så er frokost-biten i boks. Til middag spiser jeg ofte kjøttdeig, steiker den og har på saus eller noe, steiker og bare eter som den er (billig og enkelt, og salter man ikke maten selv så er det jo ikke så ille). Spiser ris eller pommes frites til. Og mye salat og frukt og grønnsaker! For å fylle magen, og for å få i meg fiber. Kylling kjøpt i økonomipakker er jo heller ikke så altfor dyrt, jeg kjøper kun RENE filer pga marinerte produkter gjør magen min gal pga noe kalt MSG (mer her: http://frittfram.netfreehost.com/viewtopic...orum=frittfram)

Så slipper du dyre erstaningsprodukter du må leite lenge etter. Mye i butikken du kan spise med litt modifikasjon, f eks jeg bruker tacoskjell til pølsebrød. Og les innholdsfortegnelser! Verken potetlomper eller maistortilla er glutenfrie, selv om man kanskje vil tippe det. Det er mest hvetemel i begge deler.

Toro har mange supper og sauser som det er maisstivelse i og ikke hvetemel, men har kommet over noen med begge deler i, så les nøye.

Innholdsfortegnelser og kreativitet er din beste venn når det gjelder mat-allergier/intoleranser.

Skal selv på sykehuset om ganske nøyaktig en time for å undersøke magen.. så får se hva de finner.

Endret av lillemy8808
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Man kan bruke potetmel og maizena i supper og gryter, men glutenfri melblanding er best til baking. De vanlige muffinsene til Toro er forresten glutenfrie (hvertfall de lyse, tror de med sjokolade er det også). Er ikke sjokoladekaken i langpanne fra Toro også glutenfri da, mon tro?

Ja, det er dyrt med glutenfri kost. Det er en grunn til at man får 1700,- i støtte i måneden. Men det er samtidig mulig å tenke alternativt. Brød smaker f.eks. ikke like godt som vanlig brød, og det kan da være like greit å spise mindre brød og mer annen mat. F.eks. glutenfri havregrøt til frokost og salater til lunsj. Det blir også billigere enn å bruke mye erstatningsprodukter.

Endret av Frk Åberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Rainbow Brite_*
Takk for svar igjen :) Jeg har bare sett melblandingen fra toro, viste ikke at det var en fra semper også, så det var bra! Mange av toro sine produkter av typen 1-2-3, innholder ikke gluten. Men tenkte litt på når jeg skal lage noe på egen hånd. Syns det er vanskelig å finne fram til de rette produktene, er nesten en egen jobb det her :)

Jeg har ikke fått diagnosen, men skal prøve uten gluten i noen uker for å se om jeg blir bedre og om jeg er allergisk mot gluten. Så skal jeg over til vanlig kost igjen, og eventluelt ta en test hos legen. Hørte at man kan få et tilskudd på x antall kroner hvis man får diagnosen, det er jaggu godt! For denne maten er dyr! Ikke er det så bra utvalg syns jeg heller.. Skuffet over utvalget og prisene må jeg si.

Det må du da ikke finne på å gjøre!! Hvis du begynner å spise glutenfritt, må du tilbake igjen til glutenholdig kosthold i tre måneder igjen, før du kan ta testen og den skal vise gyldig resultat!

Ta en blodprøve hos legen din! Er den positiv har du cøliaki. Er den negativ og du likevel mistenker det, ta en gastroskopi, ikke alle med cøliaki har positive blodprøver.

Men for all del, ikke finn på å begynne å spise glutenfritt FØR du har gjort unna disse prøvene!

Har legen anbefalt deg dette, bytt lege på flekken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må du da ikke finne på å gjøre!! Hvis du begynner å spise glutenfritt, må du tilbake igjen til glutenholdig kosthold i tre måneder igjen, før du kan ta testen og den skal vise gyldig resultat!

Ta en blodprøve hos legen din! Er den positiv har du cøliaki. Er den negativ og du likevel mistenker det, ta en gastroskopi, ikke alle med cøliaki har positive blodprøver.

Men for all del, ikke finn på å begynne å spise glutenfritt FØR du har gjort unna disse prøvene!

Har legen anbefalt deg dette, bytt lege på flekken!

Jeg er helt enig med deg at man må spise glutenholdig før en slike prøve, men, f eks som for meg som sleit i 2 år og trodde dette "bare" var pga at jeg ikke spiste nok (spiseforstyrrelse), og testet ut litt selv, så var det jo som å få en helt ny helse! Og legen min virket også litt gladere at jeg kunne si "jeg har hatt mageproblemer i 2 år og nå mistenker jeg hvete/gluten pga magen blir bedre uten". Enn å bare komme og si at "du magen min er teit jeg aner ikke hvorfor".

Man har da litt og gå etter, selv om en diagnose da vil ta lengre tid om man da må spise "vanlig" mat igjen, og så ta en test. Selv tok det meg 4 dager uten hvete å skjønne at det var problemet.. aner ikke hvor lang tid en cøliakier vil bruke på å føle seg frisk igjen uten gluten, men tar det 1-2 uker å merke forskjell, så er det jo ikke så mye lengre å vente på sykehusundersøkelsen.

Jeg har jo da time idag, og var hos legen for et halvt år siden. Så den ventetida kan være vond... heldigvis så skjønte jeg jo selv etterhvert at det var kun hvete og at jeg kan spise glutenholdig speltbrød, så får vi nå se om en gastroskopi viser noe annet..

Og om man da må spise glutenholdig mat i 3 måneder så hadde jeg jo da hatt 3 måneder utet problemer. (kilder til det forresten? jeg har da spurt på ørten forumer om hvor lenge jeg i såfall må spise slik mat før en gastroskopi, for å slippe et halvt år i smerter.. men heller kutte det ned til et minimun og ingen visste.. var bare "du må ikke slutte med gluten nå!!" og ikke noe tidsperiode.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken meltype uten gluten kan jeg bruke til vanlige oppskrifter som innholder feks hvetemel?

Trenger litt tips og råd til baking uten gluten :)

Det er sant som siste gjest har skrevet her, hvis du begynner på glutenfri eller glutenredusert kost før en blodprøve og biopsi, må du gå MINST 6 uker (helst lenger) på glutenholdig kost igjen før du får riktig svar.

Men hvis du likevel ønsker å prøve ut, er mitt råd er at du går inn på allergimat.no.

De har stort utvalg både i glutenfritt og hvetefritt (naturlig glutenfritt), og det er noe billigere enn det du får kjøpt på butikk og helsekost.

Når det gjelder å bytte ut mel er ikke det like enkelt som det høres ut til, i og med at det glutenfri melet har andre egenskaper enn hvete har.

Brød, rundstykker, pizzabunner osv krever egne oppskrifter.

Husk også at det glutenfrie melet har mye mindre proteiner enn hvete har, så du må sørge for å erstatte det proteinet du mister fra brød med andre ting.

Det samme gjelder fiber... det er veldig lite fiber i glutenfritt mel, og bør berikes med nøtter og frø.

Jeg har oppskrifter på veldig mye forskjellig dersom du ønsker det. (Send meg pm hvis du vil. :) )

P.s: Jeg ser at noen har nevnt corn-flakes... det er ikke sikkert at det er så bra i en utprøvningsfase, nettopp fordi det inneholder malt som inneholder gluten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah så corn-flakes er ikke helt glutenfritt altså? Mente nå å huske at det sto det på eska.. men jeg tåler det ihvertfall som ikke tålter hvete, så derfor klarte jo jeg å spise det.

Hva mener du forresten med "De har stort utvalg både i glutenfritt og hvetefritt (naturlig glutenfritt)" Hva er forskjellen :P? Glutenfritt er jo uten gluten og ofte naturlig glutenfritt (altså det er ris, mais og potetmel). Hvetefritt er jo alt som det ikke er hvete i, men så står det naturlig glutenfritt bak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan bruke potetmel og maizena i supper og gryter, men glutenfri melblanding er best til baking. De vanlige muffinsene til Toro er forresten glutenfrie (hvertfall de lyse, tror de med sjokolade er det også). Er ikke sjokoladekaken i langpanne fra Toro også glutenfri da, mon tro?

Ja, det er dyrt med glutenfri kost. Det er en grunn til at man får 1700,- i støtte i måneden. Men det er samtidig mulig å tenke alternativt. Brød smaker f.eks. ikke like godt som vanlig brød, og det kan da være like greit å spise mindre brød og mer annen mat. F.eks. glutenfri havregrøt til frokost og salater til lunsj. Det blir også billigere enn å bruke mye erstatningsprodukter.

Jeg er vel ikke helt enig med deg i at det glutenfrie brødet ikke smaker like godt som vanlig brød, men det er vel helst smak og behag. ;)

Det glutenfrie brødet jeg baker er i alle fall favoritten her i huset, og blir foretrukket framfor andre brødtyper også av barnas venner og gjester ellers. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er vel ikke helt enig med deg i at det glutenfrie brødet ikke smaker like godt som vanlig brød, men det er vel helst smak og behag. ;)

Det glutenfrie brødet jeg baker er i alle fall favoritten her i huset, og blir foretrukket framfor andre brødtyper også av barnas venner og gjester ellers. :)

Hjemmelaget brød er jo uansett bedre enn hvilket som helst fabrikklaget brød som IKKE kommer rett fra en varm ovn da! ;).

Jeg har visst aldri smakt glutenfritt, da jeg fant ut at Ica rotet med varene sine og faktisk la Økologisk brød i frysedisken der det sto Glutenfritt. Og jeg tålte det brødet, men jeg begynner å lure på da om det var speltbrød og ikke hvetebrød f eks.. for det ville jeg jo ha tålt. Så derfor aner jeg ikke hva ekte glutenfritt smaker! Men vil tro det ligger litt i hjemmebakt.

Hvordan mel bruker du? Ting med tilsatt maismel er jo ofte saftigere også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah så corn-flakes er ikke helt glutenfritt altså? Mente nå å huske at det sto det på eska.. men jeg tåler det ihvertfall som ikke tålter hvete, så derfor klarte jo jeg å spise det.

Hva mener du forresten med "De har stort utvalg både i glutenfritt og hvetefritt (naturlig glutenfritt)" Hva er forskjellen :P? Glutenfritt er jo uten gluten og ofte naturlig glutenfritt (altså det er ris, mais og potetmel). Hvetefritt er jo alt som det ikke er hvete i, men så står det naturlig glutenfritt bak?

Dette blir litt kronglete forklart, men... ;)

Forskjellen på glutenfritt og naturlig glutenfritt (hvetefritt) er at de glutenfrie produktene gjerne har hvetestivelse i seg, og hvetestivelse inneholder små mengder gluten, mens naturlig glutenfritt er helt uten hvetestivelse og gluten.

Det er et paradoks at det er tillatt med små mengder gluten i matvarer som skal være glutenfri, men slik er det altså. Mengden er så liten at de fleste cøliakere og glutenintolerante tåler det, men de som ikke tåler det må over på naturlig glutenfritt (altså uten hvetestivelse)

Endret av Tara1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmelaget brød er jo uansett bedre enn hvilket som helst fabrikklaget brød som IKKE kommer rett fra en varm ovn da! ;).

Jeg har visst aldri smakt glutenfritt, da jeg fant ut at Ica rotet med varene sine og faktisk la Økologisk brød i frysedisken der det sto Glutenfritt. Og jeg tålte det brødet, men jeg begynner å lure på da om det var speltbrød og ikke hvetebrød f eks.. for det ville jeg jo ha tålt. Så derfor aner jeg ikke hva ekte glutenfritt smaker! Men vil tro det ligger litt i hjemmebakt.

Hvordan mel bruker du? Ting med tilsatt maismel er jo ofte saftigere også..

Jeg baker natrulig glutenfritt, og bruker å kombinere flere meltyper...

Det brødet jeg baker oftest inneholder: Semper grov melblanding (uten hvetestivelse), toros lyse melblanding, disse melblandingene inneholder blant annet maismel, rismel, potetstivelse og bokhvetemel.

I tillegg bruker jeg jyttemel, bokhvetemel, solsikkekjerner og sesamfrø, bokhvetegryn og hirseflak.

Det smaker nesten som grove te-briks som kjøpes på bakeri. ;)

Endret av Tara1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvilken meltype uten gluten kan jeg bruke til vanlige oppskrifter som innholder feks hvetemel?

Trenger litt tips og råd til baking uten gluten :)

Glemte å si at toros lyse muffinsmiks er glutenfri, og at langpannekaken (sjokolade) også er det.

Ellers er det toros kakemiks som passer best til kaker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldali

Ble populær denne tråden gitt :) Det er bra, kommer masse god infor her syns jeg. Jeg baker egentlig ikke så mye og ikke spiser jeg brød, men er glad i knekkebrød og frokostblandinger, også hender det at jeg får litt "bakekikk", så da er det godt å vite hva jeg skal bruke.

Puffet ris har jeg kjøpt som frokostblaning, da jeg leste at cornflakes innhold noe gluten også innholder det mengder med sukker da...

Som knekkebrød har jeg kjøpt noen mais-kjeks av et salg, litt seige og rare, men. Har også kjøpt riskaker, men syns det smaker litt lite.. Men sikkert bare en vanesak!

Det med at jeg må gå 6 uker med gluten igjen før jeg tar en test viste jeg ikke, men nå er ikke det så lenge heller syns jeg. Det er i samråd med legen jeg prøver ut litt forskjellig ting. Etter denne gulutenfrie dietten skal jeg prøve noen uker uten laktose, kan også hende det er noe helt annet jeg reagerer på. Har lest at de som reagerer på gluten også kan bli allergiske mot laktose, så kan jo være en sammenheng der også. Får prøve ut å se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble populær denne tråden gitt :) Det er bra, kommer masse god infor her syns jeg. Jeg baker egentlig ikke så mye og ikke spiser jeg brød, men er glad i knekkebrød og frokostblandinger, også hender det at jeg får litt "bakekikk", så da er det godt å vite hva jeg skal bruke.

Puffet ris har jeg kjøpt som frokostblaning, da jeg leste at cornflakes innhold noe gluten også innholder det mengder med sukker da...

Som knekkebrød har jeg kjøpt noen mais-kjeks av et salg, litt seige og rare, men. Har også kjøpt riskaker, men syns det smaker litt lite.. Men sikkert bare en vanesak!

Det med at jeg må gå 6 uker med gluten igjen før jeg tar en test viste jeg ikke, men nå er ikke det så lenge heller syns jeg. Det er i samråd med legen jeg prøver ut litt forskjellig ting. Etter denne gulutenfrie dietten skal jeg prøve noen uker uten laktose, kan også hende det er noe helt annet jeg reagerer på. Har lest at de som reagerer på gluten også kan bli allergiske mot laktose, så kan jo være en sammenheng der også. Får prøve ut å se :)

Ja, denne typen eliminasjonsdietter har sin misjon de, men bare når de utføres i samråd med lege.

Men husk at det er gluten i veldig mye, ikke bare i brød (som mange trodde da vi gikk over til glutenfritt kosthold)... sauser, sjokolader, potetgull, godteri i løs vekt, patineringer, supper er noen få "feller" som bi sjelden tenker på...

Det er også veldig lett å få i seg gluten ved f.eks å bruke samme skjærebrett som har blitt brukt til glutenholdige matvarer.

Det er også riktig at mange som reagerer på gluten også reagerer forbigående på melk. (Oftest laktosen, men av og til også på melkeproteinet)

Det tryggeste er å lage maten fra bunnen av, og bruke rene råvarer.

Sjekk alt av innholdsdeklarasjoner, det er hvete/gluten i de rareste ting som sagt. :)

Du sier at 6 uker ikke er så lenge, men jeg kan garantere deg at 6 uker virker som en evighet hvis du har vært bedre i magen i lengre tid, og plutselig igjen må leve med mageproblemer igjen.

En annen ting er at i løpet av disse 6 ukene (helst lengre tid) er det veldig viktig at du får i deg så mye gluten som overhodet mulig! Om du får i deg for lite gluten i denne provokasjonsperioden er sannsynligheten for at du får feil resultat på blodprøve/biopsi stor.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...