Bokormen Skrevet 21. februar 2008 #41 Skrevet 21. februar 2008 Godt å høre at det er noen med positive opplevelser! Min mor, som ikke alltid tenker like langt, hadde det samme problemet da hun var på min alder, og utbrøt når hun fikk høre at jeg må fjerne de; "hærregud, de e eitt hæveltte! Å fy flate!". Koselig. :] Jeg opererte selv bort begge i underkjeven, og hadde da oralkirurg som gjorde det. De la et lite snitt, borret bort litt ben (høres grusomt ut, men man kjenner kun litt risting), delte tannen og tok den ut i biter. Hele greia tok kanskje 30 - 40 min. Man må selvsagt regne med vondt noen dager, men med gode smertestillende gikk det helt fint Viktig å huske på at de greie episodene hører man ingenting om, det er jo ikke noe spennende å fortelle eller høre om! Man får bare høre om de grusomme Heldigvis er det få av de, og om man skal til en oralkirurg så bør man også tenke på at de gjør dette flere ganger hver bidige dag, så de vet veldig godt hvordan de gjør det for at du skal få minst mulige plager etterpå!
Supramundane Skrevet 21. februar 2008 #42 Skrevet 21. februar 2008 Jeg opererte selv bort begge i underkjeven, og hadde da oralkirurg som gjorde det. De la et lite snitt, borret bort litt ben (høres grusomt ut, men man kjenner kun litt risting), delte tannen og tok den ut i biter. Hele greia tok kanskje 30 - 40 min. Man må selvsagt regne med vondt noen dager, men med gode smertestillende gikk det helt fint Viktig å huske på at de greie episodene hører man ingenting om, det er jo ikke noe spennende å fortelle eller høre om! Man får bare høre om de grusomme Heldigvis er det få av de, og om man skal til en oralkirurg så bør man også tenke på at de gjør dette flere ganger hver bidige dag, så de vet veldig godt hvordan de gjør det for at du skal få minst mulige plager etterpå! Ja, det er klart. Jeg har full tillit til tannleger, men det er dette med en helt overveldende irrasjonell frykt - den er jo nettopp irrasjonell. Man mister kontrollen helt og får panikk for noe som overhodet ikke er farlig. Det merkeligste er at jeg ikke en gang er redd for smerten - heller lydene, lukten og den totale mangelen på kontroll.
Eline1986 Skrevet 21. februar 2008 #43 Skrevet 21. februar 2008 Da har jeg tatt ut tannen jeg gruet meg sånn for... sitter her med blodsmak i munnen, men heldigvis ikke altfor vondt nå! Gikk veldig greit, droppet beroligende og greier og tannen kom fort ut! hælvete begynte først når han fant enda en tann!! skjønner ikke hvordan det er mulig jeg! Men den skal jeg begraves med, ingen skal få grave oppi der igjen!!
Sol79 Skrevet 21. februar 2008 Forfatter #44 Skrevet 21. februar 2008 Heldig du som er ferdig med det. Jeg må vente helt til 3. mars...
Gjest Carend Skrevet 21. februar 2008 #45 Skrevet 21. februar 2008 Jeg oppdaget til min store forskrekkelse her i forrige uke at jeg begynner å få to visdomstenner..begge to oppe...merka det var etteller annet der, men trodde det bare var et sår..men neida, nå kommer det ut noen tenner...ble helt satt ut.. får håpe det er plass bak der, at de ikke kommer helt ut, eller at det ikke er hull i de slik at jeg slipper å fjerne de....
Malama Skrevet 21. februar 2008 #46 Skrevet 21. februar 2008 Dette var neppe rett tråd å lese... for meg som sitter med et par visdomstenner som vokser borteover og altså ikke kommer opp.. fikk betennelse rundt en av dem (den som har brutt gjennom tannkjøttet) nå nylig, og forsto på tannlegen som at denne må nok ut ja... (Men han ville ikke gjøre noe nå, bare spurte når terminen er, og noterte det på pc'n sin...Mistenker det kommer en innkalling til høsten...)
Sol79 Skrevet 21. februar 2008 Forfatter #47 Skrevet 21. februar 2008 Malama: Tok det lang tid før betennelsen gikk over? Skylte bare tannlegen med saltvann eller fikk du noe annet i tillegg? Det gjør j*vlig vondt med betennelse!
Malama Skrevet 21. februar 2008 #48 Skrevet 21. februar 2008 (endret) Tannlegen brukte saltvann, også brukte jeg et skyllevann fra apoteket. Jeg fikk resept på penicilin som jeg kunne begynne på etter en dag eller to om jeg ikke merket bedring, men det slapp jeg. Brukte noe paracet i et par netter, men ellers gikk det greit. Etter at jeg hadde vært hos tannlegen gikk vel de verste semertene over etter et par dager, og det var mer eller mindre borte etter en ukes tid tror jeg. Det var ikke noe kjekt nei, så det er nok greit å få ut tanna, men greit å gjøre det uten en baby i magen, med tanke på smertestillende og sånn. Ibux er ikke babyvennlig. Endret 21. februar 2008 av Malama
Gjest Mirina Skrevet 21. februar 2008 #49 Skrevet 21. februar 2008 Regner med at du vet at du må betale endel ekstra for narkosen, da det må være anestilege og -sykepleier til stede osv. Jeg betalte ca 250kr for alt, da jeg fjernet mine visdomstenner. Valium har inge effekt på meg, det har jeg prøvd før,og det hjelper meg i svært liten grad. Lystgass har jeg ikke prøvd.
Bokormen Skrevet 21. februar 2008 #50 Skrevet 21. februar 2008 Jeg betalte ca 250kr for alt, da jeg fjernet mine visdomstenner. Valium har inge effekt på meg, det har jeg prøvd før,og det hjelper meg i svært liten grad. Lystgass har jeg ikke prøvd. Så bra! Om det gjøres på sykehus tror jeg mye mer dekkes enn om man gjør det privat. var det på sykehus du var?
Bokormen Skrevet 21. februar 2008 #51 Skrevet 21. februar 2008 Dette var neppe rett tråd å lese... for meg som sitter med et par visdomstenner som vokser borteover og altså ikke kommer opp.. fikk betennelse rundt en av dem (den som har brutt gjennom tannkjøttet) nå nylig, og forsto på tannlegen som at denne må nok ut ja... (Men han ville ikke gjøre noe nå, bare spurte når terminen er, og noterte det på pc'n sin...Mistenker det kommer en innkalling til høsten...) En sånn betennelse rundt en delvis frembrudt visdomstann heter pericoronitt, og er veldig vanlig, men også veldig plagsomt, desverre.... Du får være flink og skylle godt, og gjerne pusse ekstra godt bak der, selv om det kan blø litt, så får du renset godt opp
Malama Skrevet 21. februar 2008 #52 Skrevet 21. februar 2008 I know, jeg har fått sånn tannbørste med en bust fra tannlegen for å nå bedre til, og skal bruke det skyllevannet så snart jeg merker tegn til ny betennelse, men ved å pusse med denne børsten skal jeg helst unngå det, får vekk en del mat som legger seg under tannkjøttet og sånn, lurt det. Selvsagt blør det, men jeg blør jo lett i tannkjøttet for tiden, gravid som jeg er, så det er ikke noe jeg merker meg særlig ved
Bokormen Skrevet 21. februar 2008 #53 Skrevet 21. februar 2008 I know, jeg har fått sånn tannbørste med en bust fra tannlegen for å nå bedre til, og skal bruke det skyllevannet så snart jeg merker tegn til ny betennelse, men ved å pusse med denne børsten skal jeg helst unngå det, får vekk en del mat som legger seg under tannkjøttet og sånn, lurt det. Selvsagt blør det, men jeg blør jo lett i tannkjøttet for tiden, gravid som jeg er, så det er ikke noe jeg merker meg særlig ved Da har du alt som skal til for å holde det i sjakk, så langt det er mulig iallefall Og ja, det blør vel litt uanset... hehehe. Skal krysse fingrene for at du slipper flere episoder
Gjest Mirina Skrevet 21. februar 2008 #54 Skrevet 21. februar 2008 Så bra! Om det gjøres på sykehus tror jeg mye mer dekkes enn om man gjør det privat. var det på sykehus du var? Ja, var på sykehus.
Supramundane Skrevet 3. mars 2008 #55 Skrevet 3. mars 2008 Nå har jeg nettopp trekt en visdomstann i kveld, kl.20.00, med hjelp av en god venn: lystgass. Jeg skulle egentlig bare bytte en gammel fylling, men tannlegen gjorde meg en tjeneste og trakk den delvis utvokste visdomstannen på no time. Det jeg lurer litt på er hvordan jeg best mulig skal "behandle" dette "hullet" i dagene som kommer. Tannlegen snakket litt med meg om det, men jeg var helt satt ut av at den var trekt og fikk nok ikke med meg alt. Slik det er akkurat nå så blør det veldig mye, men det antar jeg avtar etter hvert. Tenker mest på tannpuss, mat osv, hvordan jeg skal unngå evt problemer. Noen tips?
Sol79 Skrevet 4. mars 2008 Forfatter #56 Skrevet 4. mars 2008 Du skal ikke pusse i området der tannen satt, men du kan skylle med Corsodyl en ukes tid. Jeg tok også ut tann nr to i går, og det gikk helt supert. Det var ferdig på maks 10 minutter og jeg har faktisk ingen smerter i ettertid. Bare litt ømhet og stiv kjeve, men har ingen problemer med å tygge f.eks. brødskiver. Min tann satt i underkjeven og ble skjært ut. Jeg fikk meg meg et ark fra tannlegen med de vanligste spørsmålene. Kan forresten virkelig anbefale Elisabeth på Storo Tannklinikk.
prescella Skrevet 24. mars 2008 #57 Skrevet 24. mars 2008 Dette var tråden for meg å lese! Har selv 2 visdomstenner som må ut snarest grunnet de er for store. Har aldri bora eller gjort noe med mine tenner i en alder av 31 år .. innser at jeg har vært kjempeheldig. Men GRUER meg noe helt vanvittig. Ser det er veldig varierende om folk har smerter eller ikke.. er det tannlegen som skriver ut smertestillende eller må man til fastlegen for å få det? Er vel lurt å ha noe smertestillende i forkant i heimen. Måtte bare det her ha vært over!! Har egentlig time nå på torsdag men har bursdag dagen etterpå så tror jeg kansellerer den timen og får time en annen dag...er redd!!
Bokormen Skrevet 24. mars 2008 #58 Skrevet 24. mars 2008 Dette var tråden for meg å lese! Har selv 2 visdomstenner som må ut snarest grunnet de er for store. Har aldri bora eller gjort noe med mine tenner i en alder av 31 år .. innser at jeg har vært kjempeheldig. Men GRUER meg noe helt vanvittig. Ser det er veldig varierende om folk har smerter eller ikke.. er det tannlegen som skriver ut smertestillende eller må man til fastlegen for å få det? Er vel lurt å ha noe smertestillende i forkant i heimen. Måtte bare det her ha vært over!! Har egentlig time nå på torsdag men har bursdag dagen etterpå så tror jeg kansellerer den timen og får time en annen dag...er redd!! Tannlegen kan skrive ut smertestillende ja, om de mener at du trenger noe "ekstra" Ofte holder det med vanlig ibux eller paracet. Dette går så fint, så, men jeg skjønner godt at du gruer deg, det er jo selvsagt skummelt å trekke tenner.
Supramundane Skrevet 24. mars 2008 #59 Skrevet 24. mars 2008 Dette var tråden for meg å lese! Har selv 2 visdomstenner som må ut snarest grunnet de er for store. Har aldri bora eller gjort noe med mine tenner i en alder av 31 år .. innser at jeg har vært kjempeheldig. Men GRUER meg noe helt vanvittig. Ser det er veldig varierende om folk har smerter eller ikke.. er det tannlegen som skriver ut smertestillende eller må man til fastlegen for å få det? Er vel lurt å ha noe smertestillende i forkant i heimen. Måtte bare det her ha vært over!! Har egentlig time nå på torsdag men har bursdag dagen etterpå så tror jeg kansellerer den timen og får time en annen dag...er redd!! Hei! Jeg ville bare fortelle deg at jeg hadde nesten ikke smerter i forbindelse med trekkingen. Jeg blødde litt først, men det gikk fort over. Jeg var øm, men hadde ikke direkte vondt, og dette gikk over etter halvannen dag. Har ikke hatt noen problemer med å spise. Så det trenger ikke være så gale som så mange skal ha det til!
Cata Skrevet 24. mars 2008 #60 Skrevet 24. mars 2008 Hei! Jeg ville bare fortelle deg at jeg hadde nesten ikke smerter i forbindelse med trekkingen. Jeg blødde litt først, men det gikk fort over. Jeg var øm, men hadde ikke direkte vondt, og dette gikk over etter halvannen dag. Har ikke hatt noen problemer med å spise. Så det trenger ikke være så gale som så mange skal ha det til! Signerer denne. Hadde en visdomstann som tannlegen insisterte på måtte ut fordi den gnog på innsiden av kinnet Etter lange formaninger så fikk hun lov å røske. Det tok vel ca. 5 minutter (inkludert tiden bedøvelsen trenger for å virke). Smertestillende etterpå var ikke aktuelt, det sved litt og var ømt, men ikke noe å ta på vei for. Verste problemet var i grunnen at jeg skulle ha en diskusjon med en kollega da jeg kom tilbake på jobb, og jeg tror kanskje jeg var litt vanskelig å forstå med halve munnen full av bedøvelse . Uttalen ble ikke helt distinkt.....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå