SilkeSatan Skrevet 20. februar 2008 #21 Skrevet 20. februar 2008 (endret) Jeg opererte ut visdomstanna nede på venstre siden i fjor. Tok med seg litt kjeveben og diverse snadder. Og jeg kjente bare noe til det de to første dagene. Jeg fikk paralgin forte hvis jeg skulle trenge det. Det var ubehagelig å ha hullet der med stingene. Men utenom det så hadde jeg ikke noe spesielle smerter, annet enn når jeg fikk en ball midt på kjeven da, da gjorde det innmari vondt og såret sprakk opp og slikt da. Men det er jo min flaks Men du, det er jo bare deilig å få det gjort da! Skjønner godt at du gruer deg. Jeg gruet meg veldig da, og jeg skal vel inn å ta to til etterhvert. stor til deg Håper det går bra edit: Og for å svare på det: Sånt er fryktelig individuelt. Flere jeg har snakket med sier at den gjorde vondt, men ikke den for eks. At de har tatt flere og den ene var mer vond enn den andre som man ikke kjente noe til. Endret 20. februar 2008 av SilkeSatan
Bokormen Skrevet 20. februar 2008 #22 Skrevet 20. februar 2008 Det er svært vanlig å måtte operere ut visdomstenner, dette er helt udramatisk og gjøres vanligvis bare med vanlig bedøvelse. Mange "vanlige" tannleger gjør dette selv, men noen ganger blir man henvist til en kirurg, enten privat eller på sykehus. Kjeveortopeder gjør IKKE dette, da de er reguleringstannleger..... men oralkirurger derimot
Bokormen Skrevet 20. februar 2008 #23 Skrevet 20. februar 2008 Kjevekirurg var det det stod på døra til den eine eg var hos, ikkje kjeveortoped En kjevekirurg er utdannet både som tannlege og lege, så da hadde du nok en ekstra flink kirurg
Bokormen Skrevet 20. februar 2008 #24 Skrevet 20. februar 2008 Hmm, no blei eg veldig usikker og søkte opp tannlegen på nett. Og eg husker dårleg... Spesialist oral kirurgi står det Hehe, ja det skal ikke være lett å huske alle de navna Oral kirurg er tannlege med 5 års ekstra spesialisering, så er ikke dumme de heller!
Supramundane Skrevet 20. februar 2008 #25 Skrevet 20. februar 2008 Jeg fjernet alle mine fire samtidig under narkose. Fikk narkose på grunn av ekstrem tannlegeskrekk. Hadde overhodet ikke vondt etterpå. Dvs, mat som måtte tygges ble vanskelig i noen dager. Jeg har også en helt ekstrem tannlegeskrekk. Det har vært så ille at jeg har blitt fysisk syk før jeg har måttet gå til tannlegen før. Nå betaler jeg imidlertid for å få lystgass, det koster meg 500,- men det er det virkelig verdt. Jeg er ikke redd lengre, hvis gassen hadde blitt tatt ut av bildet ville jeg gått rett tilbake til start. Det er blant annet derfor jeg ønsker å få tatt det på sykehus, min tannlege kunne i alle fall ikke gjøre det med gass, og visste ikke om noen andre som kunne gjøre det heller. Er det tannlegen som henviser til sykehus, eller er det fastlegen som gjør det?
Bokormen Skrevet 20. februar 2008 #26 Skrevet 20. februar 2008 Jeg har også en helt ekstrem tannlegeskrekk. Det har vært så ille at jeg har blitt fysisk syk før jeg har måttet gå til tannlegen før. Nå betaler jeg imidlertid for å få lystgass, det koster meg 500,- men det er det virkelig verdt. Jeg er ikke redd lengre, hvis gassen hadde blitt tatt ut av bildet ville jeg gått rett tilbake til start. Det er blant annet derfor jeg ønsker å få tatt det på sykehus, min tannlege kunne i alle fall ikke gjøre det med gass, og visste ikke om noen andre som kunne gjøre det heller. Er det tannlegen som henviser til sykehus, eller er det fastlegen som gjør det? Det er tannlegen. Er veldig usikker på om de fleste kjevekirurgiske avdelinger på sykehus rundt om i Norge har lystgassbehandling, men... dette bør du få tannlegen din til å ringe og sjekke opp først.
Supramundane Skrevet 20. februar 2008 #27 Skrevet 20. februar 2008 Jeg tenkte kanskje det kunne vært mulig å få tatt alle fire under narkose, jeg mener å ha hørt om så mange andre som har gjort dette. Når det er såpass mye "styr" at ikke den vanlige tannlegen kan gjøre noe med det .. nei, jeg vet ikke. Det er kanskje bare ønsketanker fra min side, men bare tanken på å være bevisst under noe sånt (altså uten gass) gjør meg uvel.
Bokormen Skrevet 20. februar 2008 #28 Skrevet 20. februar 2008 Jeg tenkte kanskje det kunne vært mulig å få tatt alle fire under narkose, jeg mener å ha hørt om så mange andre som har gjort dette. Når det er såpass mye "styr" at ikke den vanlige tannlegen kan gjøre noe med det .. nei, jeg vet ikke. Det er kanskje bare ønsketanker fra min side, men bare tanken på å være bevisst under noe sånt (altså uten gass) gjør meg uvel. Det går helt sikkert greit å få gjort det under narkose på sykehuset, du kan spørre tannlegen din om det Tannlegen din tar jo tydeligvis tannlegeskrekken din på alvor, så h*n forstår nok hvorfor du har et ønske om det. Husk også på at det er mulig å relativt sterke beroligende på forhånd, dette virker svært godt på mange, og da kan man ofte unngå narkose (som det alltid er en liten risiko med.) Regner med at du vet at du må betale endel ekstra for narkosen, da det må være anestilege og -sykepleier til stede osv.
Eline1986 Skrevet 20. februar 2008 #29 Skrevet 20. februar 2008 Husk også på at det er mulig å relativt sterke beroligende på forhånd, dette virker svært godt på mange, og da kan man ofte unngå narkose (som det alltid er en liten risiko med.) Kan man få beroligende når man kommer til tannlegen? er kanskje i seneste laget, men bedre enn ingenting... begynner å få hetta for morgendagens trekking nå jeg assa..
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2008 #30 Skrevet 20. februar 2008 Kan man få beroligende når man kommer til tannlegen? er kanskje i seneste laget, men bedre enn ingenting... begynner å få hetta for morgendagens trekking nå jeg assa.. Fikk 2 Vival på forhånd.Da blir man avslappet og "uredd".Jeg fikk dem slik at jeg kunne ta dem hjemme før jeg møtte opp til timen.Men om du spør tannlegen i morgen kan det kanskje ordnes selv om du er litt sent ute.De virker ganske fort,innen en time.
Bokormen Skrevet 20. februar 2008 #31 Skrevet 20. februar 2008 Kan man få beroligende når man kommer til tannlegen? er kanskje i seneste laget, men bedre enn ingenting... begynner å få hetta for morgendagens trekking nå jeg assa.. Ja, det kan man Dette må vanligvis avtales på forhånd, men om du har time litt utpå dagen imorgen og ringer tidlig om morgenen og forklarer at du er veldig redd, så kanskje de kan hjelpe deg med dette på et vis.
Eline1986 Skrevet 20. februar 2008 #32 Skrevet 20. februar 2008 Kanskje jeg skal ringe på forhånd i morgen.. så heller sitte på venterommet litt, mens jeg venter på virkningen..hmm men blir vel vel så nervøs av det
Supramundane Skrevet 20. februar 2008 #33 Skrevet 20. februar 2008 Det går helt sikkert greit å få gjort det under narkose på sykehuset, du kan spørre tannlegen din om det Tannlegen din tar jo tydeligvis tannlegeskrekken din på alvor, så h*n forstår nok hvorfor du har et ønske om det. Husk også på at det er mulig å relativt sterke beroligende på forhånd, dette virker svært godt på mange, og da kan man ofte unngå narkose (som det alltid er en liten risiko med.) Regner med at du vet at du må betale endel ekstra for narkosen, da det må være anestilege og -sykepleier til stede osv. Jeg er definitivt villig til å betale for det. Alt er bedre enn å slippe å stresse så utrolig mye. Har hatt narkose for tannbehandling tidligere, men det var på en privat klinikk i Tyskland (!). Så jeg er ikke så bekymret for akkurat den biten. Skal til tannlegen den 3.mars, så jeg får ta det opp med henne da. Har ingen erfaring med å ta beroligende medikamenter, annet enn lystgass, og det hadde egentlig vært det aller beste. Med lystgassen var jeg hele tiden klar over hva som foregikk, men det var alikevel så fjernt fa min verden - det angikk meg ikke på en måte. Merkelig.
Bokormen Skrevet 20. februar 2008 #34 Skrevet 20. februar 2008 Jeg er definitivt villig til å betale for det. Alt er bedre enn å slippe å stresse så utrolig mye. Har hatt narkose for tannbehandling tidligere, men det var på en privat klinikk i Tyskland (!). Så jeg er ikke så bekymret for akkurat den biten. Skal til tannlegen den 3.mars, så jeg får ta det opp med henne da. Har ingen erfaring med å ta beroligende medikamenter, annet enn lystgass, og det hadde egentlig vært det aller beste. Med lystgassen var jeg hele tiden klar over hva som foregikk, men det var alikevel så fjernt fa min verden - det angikk meg ikke på en måte. Merkelig. Hehe vet hva du mener, har prøvd lystgass selv, under studietiden min, som en del av utdannelsen... det var en spesiell opplevelse :D Beroligende (Vival, Valium, Flunipam osv) har jeg ikke prøvd selv, men har observert en venn av meg som fikk Flunipam før han skulle fjerne visdomstenner på kirurgisk avdeling ved Tannlegehøgskolen i Oslo, og han gikk fra å være livredd til å flørte med sykepleierne og være "the king of the world" :D Den største ulempen med beroligende ifhld til lystgass er jo at det virker mye lenger, og at man er avhengig av følge hjem.
Supramundane Skrevet 20. februar 2008 #35 Skrevet 20. februar 2008 Hehe vet hva du mener, har prøvd lystgass selv, under studietiden min, som en del av utdannelsen... det var en spesiell opplevelse :D Beroligende (Vival, Valium, Flunipam osv) har jeg ikke prøvd selv, men har observert en venn av meg som fikk Flunipam før han skulle fjerne visdomstenner på kirurgisk avdeling ved Tannlegehøgskolen i Oslo, og han gikk fra å være livredd til å flørte med sykepleierne og være "the king of the world" :D Den største ulempen med beroligende ifhld til lystgass er jo at det virker mye lenger, og at man er avhengig av følge hjem. Ja, lystgass var utrolig vittig. Og som du sier, virkningen på det er jo kort. Jeg fikk oksygen etterpå, og var helt klar i toppen i løpet av få minutter. Tror jeg skulle kunnet ordnet meg med følge hjem, men hvis lystgass er mulig å få til en slik behandling ville jeg foretrukket det. Er det noen spesielle grunner til at det ikke skal være gjennomførbart å dele/trekke visdomstennene når man har lystgass? Eller står det på kompetansen til tannlegen? Og er det egentlig nødvendig å ta det i flere omganger, kan jeg ikke ta alle på en gang?
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2008 #36 Skrevet 20. februar 2008 Kanskje jeg skal ringe på forhånd i morgen.. så heller sitte på venterommet litt, mens jeg venter på virkningen..hmm men blir vel vel så nervøs av det Det ordner seg sikkert helt greit Da jeg fikk de to Vival-tablettene tok det ikke mer enn ca.30 minutter før jeg merket at jeg slappet bedre av.Det var en utrolig befriende følelse å kunne sette seg i tannlegestolen uten å være nervevrak.
Bokormen Skrevet 21. februar 2008 #37 Skrevet 21. februar 2008 Ja, lystgass var utrolig vittig. Og som du sier, virkningen på det er jo kort. Jeg fikk oksygen etterpå, og var helt klar i toppen i løpet av få minutter. Tror jeg skulle kunnet ordnet meg med følge hjem, men hvis lystgass er mulig å få til en slik behandling ville jeg foretrukket det. Er det noen spesielle grunner til at det ikke skal være gjennomførbart å dele/trekke visdomstennene når man har lystgass? Eller står det på kompetansen til tannlegen? Og er det egentlig nødvendig å ta det i flere omganger, kan jeg ikke ta alle på en gang? Det er nok fordi det er ganske stor behandling å fjerne alle, og man gjør det stort sett aldri, om det ikke er under narkose. Tannleger som gjør behandling m lystgass, har et eget sertifikat for dette, så de vet mer om meg enn akkurat det Du kan jo spørre? Du får sikkert et fornuftig svar Å ta alle visdomstennene på en gang er absolutt ikke å anbefale, både mtp å få bedøvelse i "hele munnen" og mtp tilheling etterpå. Er ofte best å ha en "god side" å tygge med Men i narkose gjør de dette, da man ønsker å ha kun en seanse med narkose.
Supramundane Skrevet 21. februar 2008 #38 Skrevet 21. februar 2008 Det er nok fordi det er ganske stor behandling å fjerne alle, og man gjør det stort sett aldri, om det ikke er under narkose. Tannleger som gjør behandling m lystgass, har et eget sertifikat for dette, så de vet mer om meg enn akkurat det Du kan jo spørre? Du får sikkert et fornuftig svar Å ta alle visdomstennene på en gang er absolutt ikke å anbefale, både mtp å få bedøvelse i "hele munnen" og mtp tilheling etterpå. Er ofte best å ha en "god side" å tygge med Men i narkose gjør de dette, da man ønsker å ha kun en seanse med narkose. Tusen takk for mange gode svar, jeg får ta det opp med tannlegen når jeg skal dit i mars. Det ordner seg nok på en eller annen måte, om det blir med gass, piller eller narkose gjenstår bare å finne ut. :]
Gjest Frk Åberg Skrevet 21. februar 2008 #39 Skrevet 21. februar 2008 Jeg har fått beskjed om at mine visdomstenner vokser "skjevt" slik at de ikke vil klare å komme ut ordentlig. Ble forklart at de måtte deles opp og plukkes ut, er det noen som vet om dette gjøres med narkose, eller om man er våken når dette skjer? Slik jeg forstod det på min tannlege så var ikke det noe hun kunne gjøre, så jeg antok nesten at jeg måtte på sykehuset e.l? Jeg hadde visdomstenner nede som vokste bortover, og som ikke var kommet opp. Jeg hadde *kremt* ikke vært hos tannlegen på en stund, fordi jeg hadde mild tannlegeskrekk, som så mange andre. Men jeg ble nesten kurert for det etter å ha tatt visdomstennene. Jeg hadde en veldig snill og flink oralkirurg (?). Han delte opp tannen og boret bort noe. Likevel syns jeg det gikk veldig greit, og mye bedre enn jeg hadde trodd. Det var en dame som stod og sugde bort blod og tannbiter, og jeg ble ikke kvalt, slik jeg fryktet. Jeg hadde hørt noen skrekkhistorier på forhånd, og ble derfor veldig positivt overrasket.
Supramundane Skrevet 21. februar 2008 #40 Skrevet 21. februar 2008 Jeg hadde visdomstenner nede som vokste bortover, og som ikke var kommet opp. Jeg hadde *kremt* ikke vært hos tannlegen på en stund, fordi jeg hadde mild tannlegeskrekk, som så mange andre. Men jeg ble nesten kurert for det etter å ha tatt visdomstennene. Jeg hadde en veldig snill og flink oralkirurg (?). Han delte opp tannen og boret bort noe. Likevel syns jeg det gikk veldig greit, og mye bedre enn jeg hadde trodd. Det var en dame som stod og sugde bort blod og tannbiter, og jeg ble ikke kvalt, slik jeg fryktet. Jeg hadde hørt noen skrekkhistorier på forhånd, og ble derfor veldig positivt overrasket. Godt å høre at det er noen med positive opplevelser! Min mor, som ikke alltid tenker like langt, hadde det samme problemet da hun var på min alder, og utbrøt når hun fikk høre at jeg må fjerne de; "hærregud, de e eitt hæveltte! Å fy flate!". Koselig. :]
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå