Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg trakk min første visdomstann i går.

Selve trekkingen var veldig grei og tok 5 min, men som sikkert mange andre har erfart er det etterpå det gjør vondt. Veldig vondt.

Regner med at det er helt individuelt hvor lenge det gjør vondt, men noen erfaringer fra andre hadde vært fint. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hos meg verket det fra tid til annen til hullet var grodd igjen. Men nå fikk jeg tanna røsket ut av tannkjøttet før den så vidt var ute, pga tannlegen jeg tilfeldigvis gikk til hadde gode erfaringer med slike ting. Var visst også spesialist på visdomstenner. Og den verket så jæævlig mye at den måtte ut, så jeg er glad til. Var jo ikke plass. Så mulig du ikke har så stort hull som jeg fikk da, siden du bare har røsket ut røttene? (siden tanna er kommet ut?).

Vet det verket mye av helga, jeg tok tanna fredag ettermiddag. Og det var også litt pga jeg satt og beit meg i tunga og inne i munnen og når bedøvelsen slapp, ja du kan tenke deg... Man merker ikke at man gjør det når man er helt nummen.

Det ble satt en greie med noe antibiotika (om jeg ikke husker feil), nedi hullet mitt, og den skulle ut på mandagen tror jeg.. Bare komme innom etter skolen og ta den ut igjen, så mulig den også gjorde litt at hullet verket, at det var noe nedi der. Resten av uka så var jeg bare litt øm, men det gikk over.

Vil helt klart si at smertene FØR tanna var ute var verre. Den presset på så voldsomt på flere tenner at jeg faktisk har ei skjeiv fortann nå pga det. Den var helt rett før så det må være pga visdomstanna. Var også ca rundt tanntrekkinga jeg merket at den var skjeiv også.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Det virker som det er så utrolig individuelt. Jeg vet også om folk som har opplevd at det har gått helt greit med én tann og at det har vært vondere med en annen, så det er vanskelig å vite.

Jeg tok alle tennene. Trakk de oppe og opererte nede. Jeg brukte kun smertestillende den første dagen begge gangene (han tok en opp og en nede hver gang de to gangene jeg var der). Jeg var hoven og det verket litt i underkjeven, men der jeg hadde trukket, kjente jeg absolutt ingenting.

Fikk du beskjed om å ta smertestillende?

Skrevet

Som de andre her sier, det varierer veldig :)

Men en grunnregel er at om det ikke begynner å bli bedring (dvs at smertene blir svakere) innen 3 dager, bør du kontakte tannlegen.

Skrevet

Ja, det er veldig, veldig individuelt.

Jeg trakk de to nede for lenge siden. Så og si smertefritt på den ene siden, den andre siden var forferdelig. Tannroten på den forferdelige siden var litt krøllete, så tannlegen hadde problemer med å få den ut. Litt tannkjøtt gikk med også. Det tok lang tid før det såret grodde, og man kunne faktisk se rett ned på kjevebenet... Jeg husker at jeg hadde smerter i dagevis etter den trekkingen.

Jeg har nylig trukket de to oppe. De ble trukket på.. ja, 30 sekunder - og jeg hadde egentlig ikke noen problemer med noen av disse i ettertid. Jeg trengte ikke en gang bruke smertestillende etter trekkingen heller. Det eneste jeg har vært plaget med, er at det ene såret har brukt litt lang tid på å gro, og det har dannet seg noen spisse/vonde skorper rundt såret.

Skrevet

Jeg fikk 600mg Ibux, men de hjelper bare et par timer om gangen, og jeg skulle ta maks fire om dagen..

Skal inn om to uker og ta den i underkjeven.

Den må skjæres ut, så jeg antar at smertene vil bli en god del verre da.

Kan ikke si at jeg gleder meg.

Gjest barelillemeg
Skrevet

Jeg fjernet nettopp den ene visdomstannen nede, og det tok meg en uke før jeg kunne spise tilnærmet normalt, og uten å ta smertestillende før måltidet. Jeg måtte på legevakten å få antibiotika 2 dager etter fjerningen - fikk feber og var generalt dårlig. Tok også 4x 600 mg Ibux de første dagene, men reduserte dosen etterhvert, men gikk på Ibux hele uka. Jeg er fortsatt øm og ikke helt tilbake til normalen, og det er 2 uker etter jeg fikk tanna fjernet.

Neste uke skal jeg fjerne neste... kan ikke si jeg gleder meg...

Skrevet

Fjernet alle visdomstennene for 2 år siden. alle sammen var under tannkjøttet, og jeg synes det var et hælvete dagene etter... Den ene gangen ble jeg så dårlig at jeg lå på sykehuset i 3 dager.. men folk reagerer sikkert veldig forskjellig på det...

I morgen skal jeg operere ut nok en visdomstann (jeg er en av de uheldige som har fått 5 visdomstenner i stedenfor 4...).. og jeg gruer meg så utrolig! skal begynne på antibiotika i kveld, for å unngå en slik kraftig infeksjon som jeg fikk den andre gangen... Kommer ikke til å sove i natt!!

Er det noen som vet om man kan få lystgass? hehe, eller er det bare på film? skjønner virkelig ikke hvordan jeg skal klare dette en gang til jeg..

Skrevet
Fjernet alle visdomstennene for 2 år siden. alle sammen var under tannkjøttet, og jeg synes det var et hælvete dagene etter... Den ene gangen ble jeg så dårlig at jeg lå på sykehuset i 3 dager.. men folk reagerer sikkert veldig forskjellig på det...

I morgen skal jeg operere ut nok en visdomstann (jeg er en av de uheldige som har fått 5 visdomstenner i stedenfor 4...).. og jeg gruer meg så utrolig! skal begynne på antibiotika i kveld, for å unngå en slik kraftig infeksjon som jeg fikk den andre gangen... Kommer ikke til å sove i natt!!

Er det noen som vet om man kan få lystgass? hehe, eller er det bare på film? skjønner virkelig ikke hvordan jeg skal klare dette en gang til jeg..

Noen tannklinikker har lystgass, men det er svært få og koster endel ekstra. Dessuten er det nok litt sent å be om det nå, da dette må planlegges på forhånd. Husk også at det ikke blir noen forandring etterpå, om du fikk lystgass underveis...

Det går nok kjempebra, skal du se :)

Skrevet
åååå, jeg har hjertebank!!! :grine:

Hvis det er noen trøst, så er ofte de "overtallige" visdomstennene mindre i størrelse og bør derfor ikke være så ille etterpå :)

Skrevet
Hvis det er noen trøst, så er ofte de "overtallige" visdomstennene mindre i størrelse og bør derfor ikke være så ille etterpå :)

Oj - vet det er slemt, men etter å ha lest dette er jeg plutselig sjeleglad for at jeg er født uten anlegg for visdomstenner..er 40 år og har ingen fått, så tannlegen som så at jeg ikke hadde visdomstenner på røntgen når jeg var 12, han hadde rett han!

Noen som vet om dette er veldig uvanlig? Tror ikke jeg vet om noen andre enn meg selv som ikke har blitt belemra med en eller flere visdomstenner..

Men glad for det - å ja da!

Skrevet
Noen som vet om dette er veldig uvanlig? Tror ikke jeg vet om noen andre enn meg selv som ikke har blitt belemra med en eller flere visdomstenner..

Min far mener han i en alder av 57 år ennå venter på ei visdomstann. Vet han har trekt en eller 2 også, så han har jo hatt dem. Men den ene vil ikke ut. Tannlegen har visst sett den på røntgen, altså at det er noe anlegg der, men det skjer ikke noe.

Så ja han har jo tennene, men den er ikke ute. Så du er nok ikke alene om å mangle visdomstenner ihvertfall!

Skrevet

Jeg har fått beskjed om at mine visdomstenner vokser "skjevt" slik at de ikke vil klare å komme ut ordentlig. Ble forklart at de måtte deles opp og plukkes ut, er det noen som vet om dette gjøres med narkose, eller om man er våken når dette skjer? Slik jeg forstod det på min tannlege så var ikke det noe hun kunne gjøre, så jeg antok nesten at jeg måtte på sykehuset e.l?

Skrevet (endret)
Jeg har fått beskjed om at mine visdomstenner vokser "skjevt" slik at de ikke vil klare å komme ut ordentlig. Ble forklart at de måtte deles opp og plukkes ut, er det noen som vet om dette gjøres med narkose, eller om man er våken når dette skjer? Slik jeg forstod det på min tannlege så var ikke det noe hun kunne gjøre, så jeg antok nesten at jeg måtte på sykehuset e.l?

Det er helt vanlig når tennene av forskjellige grunner ikke kan trekkes på normal måte. Vanligvis får man kun lokalbedøvelse.

Veldig mange tannleger gjør dette selv, men man kan også bli henvist til en kjeveortoped/spesialist eller hva den nå heter.

Endret av Sol79
Skrevet

Jeg fjernet alle mine fire samtidig under narkose. Fikk narkose på grunn av ekstrem tannlegeskrekk. Hadde overhodet ikke vondt etterpå. Dvs, mat som måtte tygges ble vanskelig i noen dager.

Skrevet

Den ene min måtte taes ut i deler, gjorde det hos tannlegen med kun lokalbedøvelse.. Men tror tannlegen min er kjeveortoped, så derfor kunne han gjøre det.. så vidt jeg vet må man alltid til en kjeveortoped og ikke vanlig tannlege for å fjerne tenner som ikke har vokst ut. Det er jo en operasjon (dog en liten en)...Men du må nok ikke på sykehuset tror jeg

Skrevet

Ja, er det ikke sykt at det skal koste så vanvittig mye penger å gå til tannlegen? du får vel igjen noe ved fjerning av visdomstenner og sånn, men fortsatt dyrt!! Er ikke rart mange unge ikke går til tannlegen...

Gjest Astra unplugged
Skrevet
Oj - vet det er slemt, men etter å ha lest dette er jeg plutselig sjeleglad for at jeg er født uten anlegg for visdomstenner..er 40 år og har ingen fått, så tannlegen som så at jeg ikke hadde visdomstenner på røntgen når jeg var 12, han hadde rett han!

Her er det også en som er heldig, og fått utdelt 0 i visdom :-) Noen ganger er det en fordel å være litt dum... hehe

Jeg har ikke hørt om mange som deler vår sjebne, men jeg veit at det med tenner (antall og stilling) er svært arvelig, og min mor har tydeligvis gitt denne gode egenskapen til meg.

Er det flere som slipper dyre og vonde tannlege/kirurgbesøk pga visdomstenner der ute?

Astra

Gjest Gjest-Trine
Skrevet

Har trukket alle mine visdomstenner.En av dem vokste skjevt opp og måtte fjernes av en kjevekirug,med vanlig lokalbedøvelse."Operasjonen" tok bare noen minutter.Før dette ble gjort hadde jeg hatt betennelse og kjevesperre i en uke.Måtte ha smertestillende tabletter på resept,og hadde grusomt vondt. Lettelsen over å endelig få trukket den tannen var derfor meget stor.Det gjorde ikke vondt i det hele tatt.Stingene fjernet jeg selv uten problemer,tror det var uken etterpå.De andre tre visdomstennene trakk jeg hos vanlig tannlege,også de helt uten smerter etterpå.Så enkelt og problemfritt kan det altså være for noen.Man vet ikke før man har prøvd.Jeg hadde forberedt meg på det verste..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...