Gå til innhold

Uteblitt mens

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg hadde mensen på nyttårsaften, men har ikke hatt den siden. Har alltid hatt regelmessig mens, så dette er første gang den ikke har kommet når jeg har trodd.

Tok en graviditets test for en uke siden og den var negativ.

Trenger noen gode råd og innspill her. Lurer fælt på hva det kan komme av, mulig graviditet osv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først: Går du på prevensjon? Bruker du den riktig? Om du går på p-piller så må du ikke kaste opp/få diare før etter det har gått 4 timer fra du har tatt pilla, uten å ta en ny en etterpå. Mange glemmer dette. Og har du da glemt/mistet en pille, så har du 2 muligheter: Kondom eller ikke sex neste 8 dagene (stort sett 8 dager før man er trygg igjen).

Har du hatt avbrutt samleie, altså at han har trukket seg ut før det går for ham, så er det ikke sikkert. Det kan komme noen få dråper der med sæd inni, som han ikke merker selv kommer. DERFOR er ikke den metoden trygg, men det er svært mange som ikke vet det. Og derfor skylder på at "p-pillene gjorde meg gravid", for de tror at de har gjort "det rette" i de 8 dagene.

Så: Om du da kan utelukke graviditet, noe du nok sikkert kan, pga det er jo lenge siden du hadde mensen sist og en test ville vært positiv nå, så kan det være mange andre årsaker:

- Stress. Både fysisk og psykisk. Noe som uroer deg veldig for tida? Trener du for mye? Gått mye ned i vekt i det siste?

- Jernmangel. Jeg mistet også mensen i noen månder pga jeg sleit med jernmangel, så kroppen følte rett og slett ikke for å miste mer jern tror jeg. Sjekkes hos lege med en blodprøve.

- Spiser du nok? Jeg som var litt overvektig da, greide å miste mensen i 3 måneder pga jeg ikke spiste nok. Og da var jeg ennå jomfru så det var ikke noen slik forklaring på det.

- Spontanabort? Nå har jeg ingen erfaring med det, men er det mulig at du har vært men mistet etter kort tid? Og dermed vært gravid, men ikke er det nå? Har du noen fysiske plager nedentlig, som vondt eller at du føler noe ikke stemmer, gå til lege og sjekk om det er noe der inne som ikke har kommet ut.

- Alderen din? Det kan plutselig skje gjennom tenårene at mensen bare tar en pause. Uten at det må være en grunn til det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...