Gå til innhold

Kan en 11 åring ha halsbrann?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Mor_*
Skrevet

Jeg sitter her og er bekymret. Skal ringe til legen bare de åpner. 11 åringen har etter nyttår vært plaget med at hun kaster opp på natta. Først gikk det ca 2 uker i mellom men nå har det sjedd 3 ganger på de siste 2 ukene. Jeg er rimelig sikker på at det ikke er omgangssyke. Barnet våkner litt ut på natta av at h*n må gulpe (barnets ord). Da tar det ikke så lang tid før h*n kaster opp. H*n kaster bare opp en gang og da blir alt bra og h*n sover resten av natta. Det har de siste gangene i hovedsak vært væske som har kommet opp. Er det noen som har vært borti noe lignende? Kan det være halsbrann? Jeg har kun forbundet det med voksne og er usikker på om barn også kan få dette.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Mor_*
Skrevet

Nå er legetime bestilt, men det er ikke før i morgen.

Jeg har lest litt på nettet om halsbrann og det er slett ikke umulig om det er det barnet har. Nå skal vi ta å bygge opp senga slik at den blir høyere i hodeenden. Er det noen som vet om en 11 åring kan ta syrenøytraliserende eller er det bare for voksne (jeg skal spørre legen i morgen ville gjerne ha prøvd ut om dette hjelper allerede nå).

Skrevet

Gulping som ungen kaller det trenger jo ikke å bety det vi voksne vet er halsbrann, jeg føler ikke at noe kommer "opp", før jeg får helt ekstremt mye halsbrann.

Er det noe i kosten som barnet reagerer på? Om det viser seg å være halsbrann, så vil jeg tipse om at jeg får ekstremt mye halsbrann av spesielt røde fargestoffer... og de er det jo mye av i godterier osv.. Mulig også i noen typer brus, i verste fall også i saft for barn.

Har ungen begynt å drikke ny type saft/brus siden jul? Så unngå den framover og se hva som skjer. Ikke sikkert at legen vil tipse deg om dette, mange leger har ikke peiling på hva visse e-stoffer kan gjøre med kroppen. Så derfor er det bedre å heller teste ut selv. Blir man bra av å ikke drikke en viss type saft og spise visse typer godterier så er det jo ikke akkurat livstruende.

Ungen har ikke satt fast noe i halsen som lager problemer da? Men det finner vel legen.

Skrevet

Ang syrenøytraliserende kan du jo spørre på apoteket.

Gjest Gjest_Mor_*
Skrevet
Gulping som ungen kaller det trenger jo ikke å bety det vi voksne vet er halsbrann, jeg føler ikke at noe kommer "opp", før jeg får helt ekstremt mye halsbrann.

Er det noe i kosten som barnet reagerer på? Om det viser seg å være halsbrann, så vil jeg tipse om at jeg får ekstremt mye halsbrann av spesielt røde fargestoffer... og de er det jo mye av i godterier osv.. Mulig også i noen typer brus, i verste fall også i saft for barn.

Har ungen begynt å drikke ny type saft/brus siden jul? Så unngå den framover og se hva som skjer. Ikke sikkert at legen vil tipse deg om dette, mange leger har ikke peiling på hva visse e-stoffer kan gjøre med kroppen. Så derfor er det bedre å heller teste ut selv. Blir man bra av å ikke drikke en viss type saft og spise visse typer godterier så er det jo ikke akkurat livstruende.

Ungen har ikke satt fast noe i halsen som lager problemer da? Men det finner vel legen.

Det kan selvfølgelig være noe i maten h*n reagerer på. Har faktisk tenkt over at h*n oftere kaster opp natt til søndag. H*n har som regel sjokolade til lørdagsgodt. Mulig at h*n reagerer på sjokolade. Det er for såvidt lett å teste ut. Det hender jo også at barnet spiser sjokoladepålegg på maten.

Tviler på at det er noe i halsen som lager problemet. Har mer tro på at det er f.eks. en slapp lukkemuskel. H*n ligger helt flatt på magen om natta og vi skal prøve og bygge opp sengen i hodeenden for å se om det hjelper. Så får vi høre litt hva legen sier.

Det er ikke noe moro når barn blir syke.

Ang syrenøytraliserende kan du jo spørre på apoteket.

Det skal jeg gjøre.

Skrevet

Jeg glemte å si istad: Om man ligger på sida så demper det halsbrann. Så husker jeg jo ikke hvilken side det er, pga da lukker man igjen slik at så mye syre ikke kommer opp. Be ungen om å teste å ligge på høyreside under et "anfall", og går det over av det, så er det rett side. Blir det betydelig verre av å ligge på høyre side, så prøv venstre. Så hjelper det jo litt å ligge på en bra måte også!

Gjest Gjest_Mor_*
Skrevet
Jeg glemte å si istad: Om man ligger på sida så demper det halsbrann. Så husker jeg jo ikke hvilken side det er, pga da lukker man igjen slik at så mye syre ikke kommer opp. Be ungen om å teste å ligge på høyreside under et "anfall", og går det over av det, så er det rett side. Blir det betydelig verre av å ligge på høyre side, så prøv venstre. Så hjelper det jo litt å ligge på en bra måte også!

Problemet er at barnet som regel våkner av syresmak i munnen og da kaster h*n opp like etterpå. Etterpå sovner h*n igjen og sover godt hele natta. Om dagen er h*n i fin form.

Skrevet

Til og med babyer kan ha halsbrann/sure oppstøt. Min 6-åring vare bare 1 år da hun fortalte meg om æsj i munnen. jeg skjønte hva det var fordi det er en "familielidelse"

Skrevet
Problemet er at barnet som regel våkner av syresmak i munnen og da kaster h*n opp like etterpå. Etterpå sovner h*n igjen og sover godt hele natta. Om dagen er h*n i fin form.

Ah, da er det jo litt verre. Vet at når jeg våkner midt på natta av det "brenner" i halsen så snur jeg meg og sover videre. Derfor jeg ikke husker hvilken side som er best.

Kan høres ut som noe er fysisk galt, at lukkemuskler ikke fungerer bra nok. Prøvd å sove med hodet høyere, om det kan hjelpe på noe vis? Har jeg spist/drukket noe jeg ikke burde så har jeg halsbrann uansett om jeg sover eller er våken.. har opplevd å ha det i det fra midt på natta da jeg først våknet, til å slite med å sove neste kveld pga halsbrann. Og da kjente jeg mye halsbrann også i løpet av dagen. Siste gangen jeg spiste så mye godteri på en kveld..

Gjest Gjest_Mor_*
Skrevet
Ah, da er det jo litt verre. Vet at når jeg våkner midt på natta av det "brenner" i halsen så snur jeg meg og sover videre. Derfor jeg ikke husker hvilken side som er best.

Kan høres ut som noe er fysisk galt, at lukkemuskler ikke fungerer bra nok. Prøvd å sove med hodet høyere, om det kan hjelpe på noe vis? Har jeg spist/drukket noe jeg ikke burde så har jeg halsbrann uansett om jeg sover eller er våken.. har opplevd å ha det i det fra midt på natta da jeg først våknet, til å slite med å sove neste kveld pga halsbrann. Og da kjente jeg mye halsbrann også i løpet av dagen. Siste gangen jeg spiste så mye godteri på en kveld..

Vi skal bygge opp senga i løpet av dagen. Vi har vel egentlig ikke tenkt så nøye over at det kan være noe galt før. Har vel egentlig bare gått ut fra at h*n hadde litt lettere for å bli smittet av omgangssyke enn søsknene sine. H*n kan være bra i lange tider om gangen (flere måneder) og så ha en periode på 2-3 uker hvor det er 2-4 ganger h*n kaster opp. Jeg vil tro at det ikke er noe alvorlig, men det skal bli godt å få en sjekk av lege. Det tar på for oss foreldre dette da vi ligger på vakt nesten hver natt og bare venter på at noe skjer. Blir dårlig med søvn ut av det.

Gjest nextlife
Skrevet (endret)
Det kan selvfølgelig være noe i maten h*n reagerer på. Har faktisk tenkt over at h*n oftere kaster opp natt til søndag. H*n har som regel sjokolade til lørdagsgodt. Mulig at h*n reagerer på sjokolade. Det er for såvidt lett å teste ut. Det hender jo også at barnet spiser sjokoladepålegg på maten.

Tviler på at det er noe i halsen som lager problemet. Har mer tro på at det er f.eks. en slapp lukkemuskel. H*n ligger helt flatt på magen om natta og vi skal prøve og bygge opp sengen i hodeenden for å se om det hjelper. Så får vi høre litt hva legen sier.

Det er ikke noe moro når barn blir syke.

Det skal jeg gjøre.

Kan hende du har løsningen her, kakao inneholder et stoff som påvirker muskulaturen i selve lukkemuskelen negativt.

Det står litt om det i linken under

http://www.doktoronline.no/articles/digestive/halsbrann.html

Endret av nextlife
Gjest Gjest_Mor_*
Skrevet
Til og med babyer kan ha halsbrann/sure oppstøt. Min 6-åring vare bare 1 år da hun fortalte meg om æsj i munnen. jeg skjønte hva det var fordi det er en "familielidelse"

Da er det kanskje ikke så spesielt at en 11-åring kan ha det? Jeg har aldri hatt hverken sure oppstøt eller halsbrann og har derfor ikke tenkt i de banene før nå.

Gjest også halsbrann
Skrevet

Jeg sliter med samme problemet selv. Og har funnet ut at hvis jeg spiser sjokolade, drikker kakao eller cola før jeg legger meg, så våkner jeg av sure oppstøt. Og det gir seg ikke før jeg har kastet opp. Jeg kan også få det av sitrusfrukter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...