Gjest Gjest_Hanne_* Skrevet 20. februar 2008 #1 Skrevet 20. februar 2008 I høst søkte jeg på ulykkes/uføreforsikring hos Gjensidige. I dag fikk jeg brev om at de ikke kan tilby deler av forsikringen, fordi jeg har en historie med mild depresjon. Antar jeg får et brev hvor det står mer om hva de ønsker å dekke og ikke, men er jo litt bekymret for om dette er noe som kommer til å henge ved meg resten av livet. Har noen andre opplevd tilsvarende? Jeg kan ikke legge skjul på at det føles som jeg har blitt stemplet på en eller annen måte. For tiden er jeg student, men er ferdig innen et halvt år. Da jeg har slitt med en del vonde opplevelser fra oppveksten som har resultert i noen sosiale problemer i studiesituasjonen begynte jeg for en del år siden å gå til timer hos psykiater. I perioder har jeg gått på cipralex for å tørre å bli litt mer frempå i sosiale sammenhenger. Da jeg søkte om forsikring måtte psykiateren skrive en rapport over psykisk helsetilstand. Der skrev hun at problemene mine i stor grad er knyttet til studiesituasjonen, og at de neppe vil føres over til senere arbeid. Ikke har jeg vært sykemeldt i løpet av studiet, og jeg fullfører på normert tid. Jeg har aldri følt at problemene mine har vært spesielt store eller omfattende. De har vært private, og jeg tror få av de rundt meg har hatt noen aning om hvordan jeg har hatt det. Jeg har utad fungert på samme måte som mine studiekamerater. Forskjellen har vært at jeg har tilbrakt mye tid alene, men da har jeg til gjengjeld alltid funnet stor glede i arbeidet. Jeg valgte å prøve å ta tak i problemene mine, og snakke gjennom dem med en fagperson. Og nå føler jeg at det er noe jeg blir uglesett og straffet for. Beklager at dette ble så langt. Jeg visste ikke jeg ville bli så opprørt over noe et forsikringsselskap anser som en formalitet. Jeg synes bare det føles så kjipt at de nå har definert meg som syk. At jeg har større helserisiko enn gjennomsnittet, at de anser det som mindre sannsynlig at jeg skal takle arbeidslivet. Det gjør jo også at jeg lurer på om dette er noe jeg skal straffes for i andre sammenhenger. Hva om jeg vil ønske å adoptere en dag? Eller være fosterhjem? Hvor lenge skal det at man valgte å søke hjelp henge ved en?
Supramundane Skrevet 20. februar 2008 #2 Skrevet 20. februar 2008 (endret) Hei, nå kan ikke jeg svare for Gjensidige, men jeg jobber i forsikringsbransjen (riktignok med bedrifter, men reglene for (uføre)forsikring er ganske allmenne). Alle sykdommer man allerede har fått en diagnose på vil være unntatt, nettopp fordi det allerede har skjedd. Forsikring skal beskytte deg (økonomisk) mot en risiko som enda ikke har gjort seg gjeldende. Det betyr altså ikke at du utgjør en større "helserisiko", men at på akkurat dette området har du allerede vært syk, og da er det for sent å forsikre seg mot det. Hvis du hadde tegnet en helseforsikring (noe som er å anbefale), ville du fått forbehold mot sykdommer knyttet til dette. Det er på en måte "for sent" å forsikre seg mot noe som allerede har skjedd. Mennesker som tidligere har hatt kreft vil også få forbehold mot alle varianter av kreft, uavhengig av omfanget den tidligere sykdommen hadde. Dette er nok noe du må innfinne deg med. Endret 20. februar 2008 av Supramundane
momo Skrevet 20. februar 2008 #3 Skrevet 20. februar 2008 Reglene for uføreforsikring er veldig strenge. Da jeg søkte om det for en del år siden, så hadde jeg vært hos fysioterapaut 8 år før grunnet overtrening. Og jeg hadde normal allergi og svak astma og ble nektet uføreforsikring.
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2008 #4 Skrevet 20. februar 2008 Jeg har inntrykk av at forsikringsselskapene er veldig strenge på dette, og på en måte sitter på infoen lengre enn andre institusjoner. Det er fordi de vil sikre seg selv antagelig - jeg vet også om folk som har blitt nektet forsikring på grunnlag av foreldres ikkearvelige sykdommer, så begrepet "noe som allerede har hendt" er dratt rimelig langt synes jeg Jeg tror ikke du kan regne med å bli møtt på samme eller liknende måte f eks ved adopsjon. Litt off topic, men om man har bodd i et borettslag hvor en av naboleilighetene har begynt å brenne så man har fått røykskader i sin leilighet vil man etter denne logikken bli nektet forsikring mot brann selv om man flytter til enebolig. Det kan føles urettferdig (og jeg synes det er det), men det gjelder å prøve å ikke ta det personlig, i hvert fall så lenge det ikke går utover flere områder av livet.
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2008 #5 Skrevet 20. februar 2008 Er ikke helt sikker men er det ikke slik at man ikke får utbetalt en evt. forsikringssum hvis man kommer ut for en ulykke, hvis man tidligere har hatt psykisk sykdom? Fordi en ikke kan forutsi om det var et selvmordsforsøk eller ikke...? Det er ihvertfall det jeg har fått høre
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå