Gå til innhold

It's learning og Fronter

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mange skoler bruker læreplattformene It's learning og Classfronter, blant annet de skolene barna mine går på. Jeg må innrømme at jeg ikke er så flink til å følge med, siden jeg må ha flere forskjellige passord. Høres ikke ut som om elevene bruker det så veldig aktivt, heller.

Hva er deres erfaring med disse? Kanskje jeg er treg som ikke følger med nok her? Synes det var greit og lettvint da ukeplanene kom pr. e-post, jeg. :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_fil_*
Skrevet

På skolen til ungene våre brukes It's lerarning. Jeg er innom der av og til og henter ut ukeplaner dersom de som er blitt utdelt er rotet bort. Ellers blir det lite brukt. Ungene bruker det også lite.

Classfronter har jeg ikke hørt om. Mulig jeg har sovet i timen.

Skrevet

Her brukes Fronter, og datterens klasse bruker den mye, men sønnen bare av og til..

Jeg er sjelden innom, men det hender jeg ser på noe av datterens arbeider eller bilder tatt av klassen, som ligger inne på siden.

Det er veldig kjekt å ha muligheten til å hente ukeplanen dersom hun har rotet den bort, men...

Skrevet

Fronter her og. Og vi bruker den også stor sett for å hente en bortglemt ukeplan... Det ser ikke ut til å være så mange samtidig innlogget der.

Skrevet

Jeg har hørt om It's Learning som ble brukt og sikekrt fremdeles brukes ved videregående skolen søsteren min gikk ved. Selv er jeg vant til å bruke Classfronter og Blackboard fra universitet og høyskole, hvor de blir mye brukt.

Jeg synes det er fint at det nå er slike hjelpemidler tilgjengelige for foreldre, elever og lærere. Jeg forstår godt at foreldre ikke har lært seg hvordan dokumenter og lignende publiseres i disse forumene, men at det er fint at de har lært hvordan en henter ukeplaner og andre lette kommandoer for å bedre følge med på barnas skolegang.

Slik jeg ser det er dette flotte verktøy, som forhåpentligvis vil bli mye brukt med litt tid.

Gjest fantomet
Skrevet

Its'learning og classfronter er to plattformer av samme slag: Learning management system.

Egentlig er det bare tomme "maler" som har ulike ferdiglagde verktøy og programmer.

Hensikten er å strukturere lærestoff, foreta undersøkelser, gjennomføre tester, legge ut/ta inn oppgaver, legge ut beskjeder etc.

Fortrinnsvis er dette beregnet på læringsaktivitet mellom elever og elev og lærer. Hensikten er nok ikke hovedsaklig å informere foresatte.

LMS er ulikt brukt av ulike skoler. Bruken varierer også med lærerens kompetanse. Det er jo noen som må fylle sidene med innhold.

Brukt fornuftig og pedagogisk, kan LMSene være med på å effektivisere en del ting og hjelpe lærerne å holde oversikt over innleveringer etc.

Gjest prestekrage
Skrevet

Her brukes Its learning.

Og tro meg- jeg følger med!!!

Har nemlig opplevd at en gutt i 6.klasse ved en annen skole- sendte melding til min 1.klassing (jente)- med spørsmål om sex!

Ble litt av en oppvask i etterkant- og gutten er nå (vistnok) utestengt.

Men- hadde ikke jeg rutinemessig vært innom å sjekket hadde ingen oppdaget dette.

Ellers synes jeg det er kjekt å følge med- har opplevd flere ganger at noe informasjon ikke er blitt delt ut i papirform.

Og dessuten får vi ikke sfo-ukeplanen i papirform. Den henges kun opp på infotavla, så jeg priner den ut her hjemme i tillegg.

Skrevet

Hos oss brukes Fronter. Veldig greit. Ukeplanen får vi uansett i papirform også, men når det blir rotet bort, er det greit å ha backup i Fronter. læreren legger også ut bilder fra klasseturer og ulike aktiviteter, og lenker til uyliek faglige ressurser. Elevene har sitt eget brukernavn og passord. Jeg bruker også Fronter selv i jobbsammenheng, og synes det er greit både som lærer og bruker, selv om programmet alltids kunne ha vært forbedret.

Gjest Iselin og Jakob
Skrevet

Fronter brukes mye i klassen til sønnen min. Både ukeplan, diverse beskjeder, bilder, prosjekter og beskrivelser ligger der inne. Er innom i hvert fall en gang om dagen.

Gjest Iselin og Jakob
Skrevet
Her brukes Its learning.

Og tro meg- jeg følger med!!!

Har nemlig opplevd at en gutt i 6.klasse ved en annen skole- sendte melding til min 1.klassing (jente)- med spørsmål om sex!

Ble litt av en oppvask i etterkant- og gutten er nå (vistnok) utestengt.

Men- hadde ikke jeg rutinemessig vært innom å sjekket hadde ingen oppdaget dette.

Ellers synes jeg det er kjekt å følge med- har opplevd flere ganger at noe informasjon ikke er blitt delt ut i papirform.

Og dessuten får vi ikke sfo-ukeplanen i papirform. Den henges kun opp på infotavla, så jeg priner den ut her hjemme i tillegg.

Oi! har aldri hørt om at slike programmer er brukt til sånt tull. Var vel bare tull sikkert?

Gjest prestekrage
Skrevet
Oi! har aldri hørt om at slike programmer er brukt til sånt tull. Var vel bare tull sikkert?

Jo- det var helt sikkert bare ment som tull; men det er meg revnende likegyldig! En skal IKKE bruke slike programmer til noe sånn.

Og hva om min 6 åring hadde lest dette, hun vet da knappest hva sex er!

(altså hun vet "hvor babyen kommer fra"- men at sex er noe hun skal måtte forholde seg til?!?)

I denne sammenheng snakket jeg med ei venninne av meg (som har litt eldre barn)- og for henne var det ikke ukjent at det forgikk både mobbing og "tull om sex" på meldingsfunksjonen!

Men; bortsett fra at godt kunne tenkt meg noen endringer i meldingsfunsjonen- så er jeg veldig fornøyd med Its learning!

Skrevet

På skolen min kjære jobber, så bruker de Fronter. Jeg aner ikke hvor mye foreldrene bruker den, men de bruker Fronter aktivt i undervisningen, allerede fra de begynner med PC i skolehverdagen. På mellomtrinnet, hvor min kjære jobber, bruker de det bl.a. til innlevering av en del oppgaver og enkelte prøver. De har også chat-funksjon, og elevene oppfordres til å bruke denne istedenfor MSN. Lærerne kan gå inn på elevenes chat-logg og se om det foregår f.eks. mobbing eller andre ikke-bra ting.

Skrevet

Vi bruker It's Learning på den skolen jeg jobber på. Elevene og vi bruker det svært mye, da mange innleveringer og oppgaver kun legges ut på It's Learning.

Foreldrene har ikke forløpig fått passord på vår skole, da vi er ganske ferske i gamet. Jeg vet derimot at mine foreldre har passord til min bror (som går på ungdomsskolen) og bruker det jevnlig.

Skrevet

Her er det Ped-It som vert nytt, og er godt fornøgd med det. Både skulen og barnehagen nyttar det samme og vi som foresatte har fått utdelt brukernamn og passord. Ved å logge oss på og gå inn på personleg side får vi opp namna på "alle" barna våre og kan raskt gå inn på kvart barn og sjå på vekeplanar og anna informasjon.

Skrevet

Fint å se at det er til nytte! Skal be læreren sende meg bruker- og passord på nytt. :)

Gjest Ansjoni
Skrevet (endret)

.

Endret av Ansjoni
Gjest Gjest_Studentmamma_*
Skrevet

Skolen til datteren min bruker Fronter, og vi er veldig fornøyde med det. De bruker Fronter en del på skolen, og lekseplaner, beskjeder og andre ting blir lagt ut der. Læreren til datteren min bruker Fronter en del, men jeg vet ikke om alle lærerne er like flinke. Elevene brker mail og chat-funksjonen også, og foreldrene sender ut mail gjennom elevenes mailadresse om det skulle være noe.

Jeg tar en høyskoleutdanning nå og bruker Fronter på skolen selv, er veldig fornøyd med det der og.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...