Gjest Bolledeig Skrevet 20. februar 2008 #21 Skrevet 20. februar 2008 (endret) Jeg vil faktisk se en link der du kan vise til at en normalt frisk 15 år gammel jente tar skade av trening bare fordi hun er tynn, såfremt hun spiser nok. Sist gang jeg sjekket ble ikke ungjenter eller unggutter veid for å finne ut om de fikk lov å være med på idrett eller ikke, selv om det gjerne er en del der med BMI godt under 18, spesielt i alder der man er i vekst. Dessuten baserer du deg på BMI-tall som gjelder voksne, ikke ungdommer. Fra Schrødingers katt: For barn og ungdom må en ta forbehold om at de ikke har vokst seg ferdig. For å kunne vurdere ungdom på korrekt måte, har the International Obesity Task Force lansert grenseverdier for overvekt og fedme spesifikt for alder og kjønn for barn mellom 2 og 18 år. En 13-åring med en BMI på 21 vil for eksempel tilsvare en voksen med BMI på 25. Jeg har hatt flere venninner som har hatt komplekser for tynn kropp i barndommen. Da de begynte å trene (som de sikkert aldri skulle gjort så lav BMI som de sikkert hadde) fikk de en kropp de var mer komfortabel med (mer former) og bedre selvtillit. Tidligere hadde de gjerne prøvd å "fete seg opp" på sjokolade, brus, chips o.l., og det er vel ikke noen overraskelse at det ikke er særlig sunt for noen. Trening i kombinasjon av sunt og riktig kosthold er en mye sunnere måte å legge på seg på. Jeg tror det er en GROV forenkling å tro at anoreksi/spiseproblemer utløses av trening, det støttes heller ikke i forskningen. Det er helt andre faktorer som utløser det. http://www.forskning.no/Artikler/2003/november/1069320156.56 Endret 20. februar 2008 av Bolledeig
Kptpower Skrevet 20. februar 2008 #22 Skrevet 20. februar 2008 Jeg vil faktisk se en link der du kan vise til at en normalt frisk 15 år gammel jente tar skade av trening bare fordi hun er tynn, såfremt hun spiser nok. Sist gang jeg sjekket ble ikke ungjenter eller unggutter veid for å finne ut om de fikk lov å være med på idrett eller ikke, selv om det gjerne er en del der med BMI godt under 18, spesielt i alder der man er i vekst. Dessuten baserer du deg på BMI-tall som gjelder voksne, ikke ungdommer. Fra Schrødingers katt: Jeg har hatt flere venninner som har hatt komplekser for tynn kropp i barndommen. Da de begynte å trene (som de sikkert aldri skulle gjort så lav BMI som de sikkert hadde) fikk de en kropp de var mer komfortabel med (mer former) og bedre selvtillit. Tidligere hadde de gjerne prøvd å "fete seg opp" på sjokolade, brus, chips o.l., og det er vel ikke noen overraskelse at det ikke er særlig sunt for noen. Trening i kombinasjon av sunt og riktig kosthold er en mye sunnere måte å legge på seg på. Jeg tror det er en GROV forenkling å tro at anoreksi/spiseproblemer utløses av trening, det støttes heller ikke i forskningen. Det er helt andre faktorer som utløser det. http://www.forskning.no/Artikler/2003/november/1069320156.56 BRA
Supraspinatus Skrevet 20. februar 2008 #23 Skrevet 20. februar 2008 Kroppen tar faktisk skade av trening, ved et BMI under 16... Selvfølgelig er det bra å både trene og spise sunt, men jeg har selv vært på det stadiet der jeg var så opptatt av dette at jeg ikke greide å spise sjokolade og en mengde andre ting - det er lett å krysse den streken der det ikke er sunt lenger! Det du sier utelukker jo alle tynne som vil legge på seg. Du sier at eneste måten at en veldig tynn (lav BMI) person kan legge på seg er ved å leve usunt og sitte i ro? Å basere alt ut i fra bmi blir helt på trynet. Som flere har sagt flere ganger tidligere er bmi noe man bruker når man snakker om grupper, og ikke individer. Jeg kan være enig at ved ekstremt lav fettprosent hos ikke-toppidrettsutøvere kan trening være til en viss grad farlig. Det samme hos folk med ekstremt høy fettprosent. Og en haug med andre unntak som hjertefeil, lavt blodtrykk, høyt blodtrykk osv. Det er derfor man i utgangspunktet skal diskutere med sin egen lege ifm trening hvis man er i risikosonen.
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2008 #24 Skrevet 20. februar 2008 Hva som er passe normal vekt? Klart det varierer men jeg har noen holdepunkter etter mange års erfaring fra slikt: Er man voksen jente/kvinne og er ca. 1,68 cm høy er det passe vekt å veie 53-57 kg. Det er min mening, da er man hvertfall sunn og slank. det virker som om overvektighet blir hyllet i Norge.
Cienna Skrevet 21. februar 2008 #25 Skrevet 21. februar 2008 Det er ingen fasit vekt verken for alder eller høyde....alle kler forskjellig vekt...MEN; Det er aldri for tidlig å trene...typen min begynte å turne i en alder av 4 år...han gikk bort fra det da han ble eldre, men hadde et godt utgangspunkt til å trene andre ting...hun han trene fotball, volleyball, håndball...vel; Det er tusen ting jenta kan trene.... Om en jente på 15 ikke er fornøyd med kroppen sin, så er det positivt at hun tar tak i det, men å SLANKE seg synes jeg ikke er en positiv tankegang...Spis sunt, hold kroppen i form, men ikke tenk på vekt! Vil du bli fastere i fisken så hjelper det ikke å spise mindre, men riktig! Kroppen skal ikke være sulten, men få nok mat. At du trener regelmessig med f.eks turer eller jogging eller de overnevnte så er det bare positivt. Men de som konkluderer med at sunt kosthold og trening er slanking har misforstått totalt! Sunt kosthold og trening er en livsstil og er forebyggende mot masse svakheter en kan få når en blir eldre....
LilleCanCan Skrevet 21. februar 2008 #26 Skrevet 21. februar 2008 (endret) Jeg er 165 og veier 55. Syns det er ideelt med tanke på min benbygning. For å generalisere syns jeg at det er penest når man er 10 kg under høyden sin. dvs: 175cm = 65kg, osv. men det varierer jo selvsagt. selv er jeg perfekt i det målet, som jeg er i nå. Endret 21. februar 2008 av LilleCanCan
Gjest Wolfmoon Skrevet 21. februar 2008 #27 Skrevet 21. februar 2008 Kroppen tar faktisk skade av trening, ved et BMI under 16... Selvfølgelig er det bra å både trene og spise sunt, men jeg har selv vært på det stadiet der jeg var så opptatt av dette at jeg ikke greide å spise sjokolade og en mengde andre ting - det er lett å krysse den streken der det ikke er sunt lenger! Og fordi mange krysser streken, så kan man ikke oppfordre folk til å trene og spise sunt? Trening er sunt, fordi det bygger muskler og gjør oss mer utholdende. Å spise sunt vil si å spise nok og riktig. Jeg synes det er direkte uheldig at det settes likhetstegn mellom både trening og det å spise sunt, og slanking. Ingen har vondt av å spise sunt, hvis man ikke vet hvordan man skal spise sunt, så bør man ta kontakt med helsepersonell eller kostholdseksperter som hjelper deg med å tilpasse kostholdet. Ellers vil jeg si til TS at hun er i en periode der kroppen utvikler seg kraftig. Kanskje utvikler den seg på måter hun ikke alltid er like fornøyd med, men prøv allikevel å få et godt forhold til din egen kropp. Ingen vits i å tilpasse seg andres ideal mål og vekt, vi er alle forskjellige.
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2008 #28 Skrevet 23. februar 2008 Jenter og kvinner på over 60 kg er på lubben-stadiet, synes nå jeg. Men vi ahar alle forskjellige meninger om dette. Smak og behag. Noen liker jo tykke folk.
Kptpower Skrevet 23. februar 2008 #29 Skrevet 23. februar 2008 Jenter og kvinner på over 60 kg er på lubben-stadiet, synes nå jeg. Men vi ahar alle forskjellige meninger om dette. Smak og behag. Noen liker jo tykke folk. Dustete innlegg. For det første veier jo jenta først her 45 kilo og muskler veier jo mer enn fett da, og her spiller jo høyden mye inn. Ei jente kan være feit og veie 55, mens ei anna jente kan være topp trent og veie 62.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 24. februar 2008 #31 Skrevet 24. februar 2008 Heii : ) Jeg er ei jente på 15 år som er egentligt ganske normal i vekt og høyde (tror jeg). Jeg er 1.65 m over bakken, og veier 45 kg. Jeg har liksom valker og føler meg ikke direkte tynn, som mangen sikkert mener. Jeg vil ned til rundt 40-43 kg til sommer pga da skal vi til Thailand. og jeg liker meg ikke i bikini sånn som jeg er nå. Noen som vet hva som er normalt, undervektig og overvektig i forhold til høyden min? greit å vite liksom : P Mvh Meg Det dummeste du gjør i din alder er å slanke deg. Du er i en vekstfase og skal vokse, ikke slankes. 45 kilo på 165 cm er uannsett tynt!!!Du kan med fordel gå opp. Slanking når man ikke trenger det gjør ting 1000 ganger værre! Har selv hatt spiseforstyrrelser, så snakker av erfaring.
Gjest Tigress Skrevet 24. februar 2008 #32 Skrevet 24. februar 2008 Heii : ) Jeg er ei jente på 15 år som er egentligt ganske normal i vekt og høyde (tror jeg). Jeg er 1.65 m over bakken, og veier 45 kg. Jeg har liksom valker og føler meg ikke direkte tynn, som mangen sikkert mener. Jeg vil ned til rundt 40-43 kg til sommer pga da skal vi til Thailand. og jeg liker meg ikke i bikini sånn som jeg er nå. Noen som vet hva som er normalt, undervektig og overvektig i forhold til høyden min? greit å vite liksom : P Mvh Meg Det er inga tvil om at du er lett for høgda di, det kan ein seie med ei gong - 45kg for ein europear er veldig lite. Men, eg er 160 og veier 51-52kg, men eg er faktisk ganske så massiv, så eg har ikkje noko problem med å tru at du kan ha valkar, sjølv om dei nok ikkje er så store som du trur... Eg vil gje deg nokre råd likevel: ikkje heng deg opp i vekta di, den er irrelevant eigentleg. Har du sunt vett, vil du sjølv sjå når kordan du ser ut. Det du kan gjere for å kvitte deg med desse valkane, er å generelt trene. Men, då vil du gå opp i vekt, sjølv om du vil sjå meir definert ut. Det andre er at du kan ha nokre år igjen med pubertetsutvikling, og det kan også gje nokre kilo utan at du er mindre flott å sjå på. Eg trur ein god treningsrutine vil gje deg ei form og ein fettprosent som du kan like. I tillegg kan du spørje nokon om kordan du faktisk ser ut frå eit eksternt synspunkt - kan hende er du tynnare enn du trur! Men trening vil likevel gje deg ein fast kropp og ei mestringskjensle som kan hende er like viktig! Ikkje gløym heller at også tynne folk kan sjå sitt eiga feitt, noko feitt er du nøydd å ha.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå