Gå til innhold

Tynn?

Gjest Gjest_Maggi_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Maggi_*
Skrevet

Heii : ) Jeg er ei jente på 15 år som er egentligt ganske normal i vekt og høyde (tror jeg). Jeg er 1.65 m over bakken, og veier 45 kg. Jeg har liksom valker og føler meg ikke direkte tynn, som mangen sikkert mener. Jeg vil ned til rundt 40-43 kg til sommer pga da skal vi til Thailand. og jeg liker meg ikke i bikini sånn som jeg er nå. Noen som vet hva som er normalt, undervektig og overvektig i forhold til høyden min? greit å vite liksom : P Mvh Meg :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Under 50 kg på den høyden der er undervekt.. jeg har den høyden selv.. Og er du 15 år så er det SKADELIG både for kropp og sjel og drive å slanke seg fanatisk. Jeg mener det. Vær glad i kroppen din og ta vare på den. Legg på deg litt, er du forresten kommet godt i gang med puberten? For mange legger på seg en del i løpet av de årene (altså med en del mener jeg at du får former og ikke er "ung-gutt-flat" i kroppen mer). Og er du ikke kommet i gang, så bør i hvertfall legge på deg litt av deg selv.

Hvis noen ikke takler at du har en normal kropp på en 50-60 kg (er ikke det en helt grei vekt for den høyden?) så er det DE som har et problem, ikke DU. Stol på det.

Ikke end opp med å ødelegge helsa di for slike folks skyld. Søk gjerne litt på youtube etter anorexia dangers og du vil finne spesielt ei jente som forteller om hvor ødelagt kroppen er, pga hun hadde det lenge. Så godta kroppen som den er NÅ, du skal tross alt leve med den lenge. :)

Hilsen ei som selv har en ødelagt mage nå pga jeg ikke spiste ordentlig, og jeg var aldri undervektig engang.. så tenk på det..

Skrevet
Heii : ) Jeg er ei jente på 15 år som er egentligt ganske normal i vekt og høyde (tror jeg). Jeg er 1.65 m over bakken, og veier 45 kg. Jeg har liksom valker og føler meg ikke direkte tynn, som mangen sikkert mener. Jeg vil ned til rundt 40-43 kg til sommer pga da skal vi til Thailand. og jeg liker meg ikke i bikini sånn som jeg er nå. Noen som vet hva som er normalt, undervektig og overvektig i forhold til høyden min? greit å vite liksom : P Mvh Meg :)

Du er ganske ung, derfor vil BMI være noe villedende for deg. Du er ikke ferdig utvokst. Fett veier mindre enn muskler, så det er mulig at to med helt lik vekt og høyde ser forskjellige ut.

Du er i tillegg noe ung til å drive tung vekttrening, men styrketrening med kroppen som belastning kan du godt drive med.

Det slett ikke dumt å sørge for å ha et sunt kosthold. Jeg vil dog ikke anbefale deg å redusere inntaket for å gå ned i fettprosent.

Du er nok ikke så fæl som du tror, man er somftest mer kritisk til seg selv enn andre :)

Skrevet

Du har en BMI på 16,5. For jenter mellom 15 og 16 er gjennomsnittet 20,3. BMI under 18,5 regnes som undervekt hos ungdom. BMI fra 18-26,9 regnes som normalvekt for din aldersgruppe. (Kilde: http://www.sifo.no/files/file65724_shdirkost.pdf)

Går du ned mer i vekt vil neppe andre synes du er fin i bikini, uansett hvordan du selv tror du ser ut når du ser deg i speilet.

Skrevet

BMI brukes for å måle grupper, ikke enkeltmennesker.

Det du trenger å gjøre er å stramme opp kroppen din og erstatte fettet med muskler. Husk at muskler veier mer enn fett, og du vil da få en strammere kropp.

For det første må du få igang fettforbrenningen skikkelig. Tar du tran?

Husker du å spise nok fett? Folk på din alder er ofte livredde for fett. Fett forbrenner fett!

Begynn men styrketrening. Gjerne enkle øvelser f.eks. med fitnessball. Situps, pushups, knebøy o.s.v.

Det finnes INGEN snarvei til en finere kropp. Dette må du jobbe for !

Hvis du tar deg sammen vil du se skikkelig bra resultater før du drar til thailand! Husk bare å sette deg litt inn i kosthold kontra trening,. så du ikke sulter deg selv og kroppen. DA blir fettet sittende!

Gjest Eurydike
Skrevet
Det du trenger å gjøre er å stramme opp kroppen din og erstatte fettet med muskler. Husk at muskler veier mer enn fett, og du vil da få en strammere kropp.

Unnskyld meg, men dette sier du til en 15-åring som er 1,65 høy, veier 45 kg og har en BMI på 16,5??

Ingen har godt av å sette for stort fokus på eventuelle (innbilte) feil og mangler ved egen kropp og eget utseende, og ihvertfall ikke regelrett undervektige 15-åringer.

Spis så sunt og variert som mulig, trådstarter. Rent kjøtt (gjerne kylling) og fisk, masse grønnsaker og frukt, grove kornprodukter og gjerne en del nøtter og frø. Tren jevnlig og bruk kroppen i aktiviteter du liker. Og gled deg til ferien! :)

Skrevet
Unnskyld meg, men dette sier du til en 15-åring som er 1,65 høy, veier 45 kg og har en BMI på 16,5??

Ingen har godt av å sette for stort fokus på eventuelle (innbilte) feil og mangler ved egen kropp og eget utseende, og ihvertfall ikke regelrett undervektige 15-åringer.

Spis så sunt og variert som mulig, trådstarter. Rent kjøtt (gjerne kylling) og fisk, masse grønnsaker og frukt, grove kornprodukter og gjerne en del nøtter og frø. Tren jevnlig og bruk kroppen i aktiviteter du liker. Og gled deg til ferien! :)

Altså, greit at jeg kanskje ordla meg litt feil, men poenget mitt var akkurat at å slanke bort det lille som man har er feil, mens det man må er jo selvfølgelig å trene.

I den alderen vil man kanskje strekke seg litt mer, og endel av "valpefettet" blir borte for mange, men ikke alle.

Jeg svarer bare konkret på det den unge damen spør om.

Du må ikke være så naiv å tro at man snakker til en unge heller da, selv om jeg synes presset på hvordan den perfekte kroppen skal være i den alderen er helt forferdelig!

Gjest Bolledeig
Skrevet

Jeg er litt uenig. Om hun får beskjed om å trene styrke og spise sunt, gjør det hun mye bedre enn at hun begynner som sine likesinnede medsøstre på den alderen, gå over til "ett rundstykke om dagen og cola light" dietten ;)

Skrevet

Du bør nok ikke gå ned da du høres spinkel og tynn ut. Det kommer også ann på om du har lett eller tung benbygning.

La oss gå utfra at du har normal benbygning, da er du faktisk undervektig i forhold til høyden din.

Om du går ned mer nå blir du bare skinn og ben og får en "rygg med høl i" - hølet er da liksom rumpa og det er ikke kvinnelige eller normalt.

Det er ikke pent, og tro meg at både gutter og jenter syntes skinn rundt knokler er ufint, mens former er fint :)

Ta for deg gutta eks. de liker rumpe, litt lår og pupper - skinn og bein er som en flådd kylling!

Du må heller forsøke å legge på deg enn å forsøke å gå ned.Spis regelmessif, sundt, arier ig ta deg 10 minutter på "trimmsykkelen" Det holder for deg i massevis, men egentlig bør du forsøke å gå opp noen kilo...

Gjest Bolledeig
Skrevet

Tull og tøys det siste her. Styrketrening kan få frem flotte former (som lår og rumpe) og det er faktisk normalt å være tynn i den alderen. Men jeg er helt enig i at det må ikke være noe mål for trådstarter å gå NED i vekt, men heller trene seg til en litt spenstigere kropp. Det har aldri skadet noen.

Gjest Gjest_Mann_*
Skrevet

Noen har problemer med å slanke seg mens noen har problemer med å legge på seg.

Trådstarter er for tynn.Du har for liten vekt iforhold til din høyde.

Ikke finn på å gå ned mere.Om du tror du blir mere atraktiv da tar du feil.

Som gjest over her skriver så er skinn og bein udelikat.

Vær gjerne som du er nå, du kan jo forsøke å legge på deg- men ikke forsøk å slanke deg.Da blir du seendes ut som en levende død og det er ikke pent.

Skrevet
Tull og tøys det siste her. Styrketrening kan få frem flotte former (som lår og rumpe) og det er faktisk normalt å være tynn i den alderen. Men jeg er helt enig i at det må ikke være noe mål for trådstarter å gå NED i vekt, men heller trene seg til en litt spenstigere kropp. Det har aldri skadet noen.

Det er IKKE tull og tøys det jeg skrev.Nå må ikke DU sette griller i hode på en tennåring som tror at det å være tynn som et skjelett erbra.

Joda. styrketrening og sunn kost er veldig bra - men ikke oppfordre en ellers så uviten, liten og mager tennåring til at hun MÅ trene!

Trådstarter trenger ikke dette, hun trenger å legge på seg!

Skrevet
Jeg er litt uenig. Om hun får beskjed om å trene styrke og spise sunt, gjør det hun mye bedre enn at hun begynner som sine likesinnede medsøstre på den alderen, gå over til "ett rundstykke om dagen og cola light" dietten ;)

Hun får nok beskjed om å spise sunt og å trene for det skader ingen.

Dette nok fordi hun ikke skal SLUTTE å spise!

Trådstarter tror hun er for kjukk slik jeg leser det og det er hun IKKE!

Skrevet

Det er ikke feil å oppfordre noen til å spise sunt og å trene. Det er kjempebra for alle det uansett vekt og alder.

Slik jeg leser trådstarter så føler hun at hun er for fet og må slanke seg.

Jeg sier at hun ikke er det, snarere tvert i mo -t og når du da oppfordrer til sunt kosthold og trening, tror jeg hun tolker det som at du mener hun er for fet og bør slanke seg ved hjelp av trening og grønnsaker!

Jeg er nok litt eldre enn deg jeg "bolledeig" jeg ser litt mer enn du gjør...Jeg har selv en tennåring, mens du er nok en tennåring!

Beklager det siste om jeg tar feil, men jeg tolker deg dithen av dine svar!

Fra gjest som tidligere har svart i tråden som gjest!

Gjest Bolledeig
Skrevet (endret)

Da tar du feil, på begge områder :) Jeg mener ikke hun skal gå ned, og jeg er ikke en tenåring. Jeg kan dessverre ikke forsvare meg mot tolkninger av ting som ikke står i teksten og tilleggelse av meninger jeg ikke har.

Når jeg skriver

Styrketrening kan få frem flotte former (som lår og rumpe) og det er faktisk normalt å være tynn i den alderen. Men jeg er helt enig i at det må ikke være noe mål for trådstarter å gå NED i vekt, men heller trene seg til en litt spenstigere kropp. Det har aldri skadet noen.

Så mener jeg faktisk det. Sunn mat og trening skader ikke. Og femtenåringer har ofte lavere BMI enn voksne, de er i vekst og av og til tar det litt tid før vekten tar igjen høyden.

Jeg skriver til og med spesifikt i innlegget mitt at jeg ikke mener at trådstarter burde ned, så jeg er litt nysgjerrig på hvordan du klarte å tolke at jeg synes hun var feit ut fra innlegget mitt.

Jeg har ikke skrevet noen steder at hun burde gå ned i vekt eller at hun er fet. Det er det du som tolker. Dessuten trenger man ikke gå NED i vekt av å spise sunt og trene, mange går faktisk opp, fordi man får i seg alle næringsstoffene kroppen trenger og bygger en del muskler. I tillegg gir fornuftig trening og et sunt og balansert kosthold en del gode bieffekter som bedre søvn, penere hud, bedre konsentrasjon på skolen, you name it!

Det som var poenget mitt var at ingen har vondt av å trene, men man kan ha veldig vondt av å slanke seg. Og hvis det var noen usikkerhet om hva jeg synes, så synes jeg på ingen måte at trådstarter burde ta av flere kilo. (selv om man skulle tro det var åpenbart)

Endret av Bolledeig
Skrevet
Jeg har ikke skrevet noen steder at hun burde gå ned i vekt eller at hun er fet. Det er det du som tolker. Dessuten trenger man ikke gå NED i vekt av å spise sunt og trene, mange går faktisk opp, fordi man får i seg alle næringsstoffene kroppen trenger og bygger en del muskler. I tillegg gir fornuftig trening og et sunt og balansert kosthold en del gode bieffekter som bedre søvn, penere hud, bedre konsentrasjon på skolen, you name it!

Det som var poenget mitt var at ingen har vondt av å trene, men man kan ha veldig vondt av å slanke seg. Og hvis det var noen usikkerhet om hva jeg synes, så synes jeg på ingen måte at trådstarter burde ta av flere kilo. (selv om man skulle tro det var åpenbart)

Jeg er enig med deg. Alle bør trene regelmessig med mindre de har en sykdom eller defekt som hindrer dem.

Å starte en sunn livsstil gjør utgangspunktet videre i livet mye bedre.

Til ts: Pass på å få i deg det du trenger, hver dag! Lag en liste over sunne ting du liker og spis mer av dem.

Ikke start med tung styrketrening før du er ferdig utvokst.

Skrevet

Ahh.. Blir så irritert over Gjester som bare stikker innom og er "eksperter"

Skummelt hvor mange som synes trening er synonymt med slanking.

Til dere gjester som har skrevet her og sjekker emnet igjen!

HVIS VI SKRIVER TRENING OG SUNT KOSTHOLD MENER VI IKKE SLANKING OG 2 BANANER DAGLIG!

Skrevet

Å bevege seg er selvfølgelig bra :) vær emed på idrett, svømme litt ol. Tror det de fleste reagerer på er at en så ung jente skal trene målrettet mot et kroppsideal som kanskje ikke er forenelig med en så ung kropp under utvikling, på en god måte.

Jeg er 1.65 høy og har veid alt fra 45-55 og jeg har vel vært 1.65m fra ca 13års alderen. (er 21 år gammel nå) Jeg har i triste perioder veid rundt 48 kilo - da var jeg ganske undervektig og mine nærmeste forsøkte å si det til meg på en forsiktig måte.

Det kan hende din kropp er annerledes enn min, men jeg anbefaler å finne en treningsmåte du trives med, gjerne en sport som holder hele kroppen i form og gir den litt styrke :) Å holde deg aktiv gjennom tenårene vil være positivt både for kroppen og velværen din.

Gjest Bolledeig
Skrevet
Skummelt hvor mange som synes trening er synonymt med slanking.

For mange ER trening synonymt med slanking, og utenkelig ellers ;)

Skrevet

Kroppen tar faktisk skade av trening, ved et BMI under 16...

Selvfølgelig er det bra å både trene og spise sunt, men jeg har selv vært på det stadiet der jeg var så opptatt av dette at jeg ikke greide å spise sjokolade og en mengde andre ting - det er lett å krysse den streken der det ikke er sunt lenger!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...