Gå til innhold

Beauceron


Pinkyh

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har i den siste tiden tenkt å gå til anskaffelse av en hund til, slik at Border Collie jenta mi får en lekekamerat. Jeg har gått rundt å tenkt lenge på om jeg skal skaffe en border til, men så har jeg begynt å lese om Beauceron, eller berger de beauce. Det er en fransk gjeterhund og vakthund. Jeg syns den ser utrolig flott ut i tillegg til at den er en flott brukshund. Den er ikke så veldig vanlig i Norge (bare en oppdretter så vidt jeg vet), så jeg er i kontakt med noen kenneler i sverige også. Ville bare høre om det er noen her som har erfaring med denne rasen? På godt og vondt.. :)

Her bilde av en Beauceron som skal ha valper i 2009:

Er hun ikke skjønn?? :)

http://beauceroner.se/DSC_0036.JPG-for-web...-1191940986.jpg

Maria

Img-tagger fjernet. Vennligst se reglene våre.

Dru - mod

Endret av Dru
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ingen erfaring med rasen, men den går vel ikke akkurat for å være den enkleste rasen mtp gemytt og vokting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har du nok helt rett i. :)

Men siden jeg kommer til å jobbe med den (lydighet og bruks), så ser jeg for meg at det vil bli en ideell hund for meg. Jeg vil gjerne ha en hund som er lettlært og med stor gjenstandsmotivasjon slik at det er lett å belønne. I tillegg ønsker jeg en hund som kan virke litt mer avskrekkende enn border collien min når jeg går turer i Oslomarka. En jeg kan føle meg tryggere med. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner jeg ikke rasen så det skal jeg ikke uttale meg om - men nettopp det er fort problemet med en liten rase også. Det vil være vanskelig å skalle de store valgmulighetene i oppdrettere. Oppstår det problemer er det få som kan hjelpe. Genpoolen er liten noe som igjen kan føre til andre problemer osv. Man bør tenke seg nøye om før man anskaffer en slik rase.

Og så kan man spørre seg: hva er det akkurat denne rasen har som jeg ikke kan få i en rase hvos valgmuligheter, genpool og kunnskap er større?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chili Pepper

jeg vurderte beauceron for noen år siden (valgte en annen), og tok kontakt med kennel jakira. de holder til i bø i telemark. det er kanskje disse du vet om fra før av. de var ihvertfall veldig imøtekommende da jeg stilte spørsmål om rasen, så det er jo mulig å sjekke litt med dem, kanskje dra dit og få et litt bedre bilde av rasen enn bare å lese om den før du eventuelt kjøper en selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var det som gjorde at du ikke valgte Beauceron da? Og hvilken rase endte du opp med?

Og takk for gode tips! Jeg har vært i kontakt med Kennel Jakira. Hun virket veldig immøtekommende, men jeg tenkte å prøve å få litt bredere spekter av synspunkter. Men den er jo ikke så vanlig i Norge, så er sikkert ikke lett å finne noen som eier en. ;)

Jeg har heldigvis et år å tenke på, siden den kennelen jeg hovedsaklig ønsker valper fra ikke får valper før i 2009. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Chili Pepper

tja, det var ingen spesiell grunn. jeg var ikke så opptatt av å ha akkurat beauceron, jeg var mest opptatt av å finne et individ med de rette egenskapene. jeg vurderte mange ulike, og det var relativt tilfeldig at det ble schæfer.

lykke til! håper du finner et godt oppdrett og et bra individ uansett rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Torhild

Jeg har en Beauceron-tispe nå, og har hatt en hann-hund av samme rase tidligere. Maken til fantastisk rase finnes ikke synes jeg! Snill og grei, og verdens beste temperament, så jeg kan ikke annet enn å anbefale de!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torhild
Jeg har ingen erfaring med rasen, men den går vel ikke akkurat for å være den enkleste rasen mtp gemytt og vokting.

Har hatt Beauceron i 5 år nå (ble kjent med rasen gjennom min samboer), og har hatt både hannhund og tispe, og har aldri opplevd noe negativt verken med gemytt eller vokting. Hundene går løse i stallen, men hester og barn på alle kanter. Hjemme bor de inne og er bestevenner med husets katter og kaniner. Gamlefar ble 11 år før vi måtte avlive han i fjor sommer, og på de årene flekket han ikke tenner eller knurret en eneste gang!!! Barna kunne nærmest ri på han uten at han brydde seg!!! Så min erfaring er at disse hundene har et fantastisk gemytt!!!!

De er tross alt gjeterhunder, ikke vakthunder som de rasene de kan forveksles med, nemlig Dobbermann og Rottweiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er bemerkelsesverdig at du så ivrig promoterer rasen Torhild, når det ikke er en rase for hvem som helst:

"The Beauceron is indeed a remarkable dog. but it must be stressed that the Beauceron is not a dog for everyone and may not be suitable for a first time dog owner. The Beauceron needs a disciplined master who can take the time, and who has the patience required to train such a dog. If not properly handled a Beauceron can become quite assertive. The Beauceron requires early, competent training and socialization by an experienced and disciplined owner."

http://www.aboutbeaucerons.com/introduction.htm

Nå gjelder ikke dette ts men beaucheron er ikke en hund for en førstegansgseier eller uerfaren eier. Det er en hund som krever en stødig oppdragelse helt i fra starten, og man skal vite hva man holder på med.

Ifølge de som har greie på rasen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg synes det er bemerkelsesverdig at du så ivrig promoterer rasen Torhild, når det ikke er en rase for hvem som helst:

"The Beauceron is indeed a remarkable dog. but it must be stressed that the Beauceron is not a dog for everyone and may not be suitable for a first time dog owner. The Beauceron needs a disciplined master who can take the time, and who has the patience required to train such a dog. If not properly handled a Beauceron can become quite assertive. The Beauceron requires early, competent training and socialization by an experienced and disciplined owner."

http://www.aboutbeaucerons.com/introduction.htm

Nå gjelder ikke dette ts men beaucheron er ikke en hund for en førstegansgseier eller uerfaren eier. Det er en hund som krever en stødig oppdragelse helt i fra starten, og man skal vite hva man holder på med.

Ifølge de som har greie på rasen..

Sånt er vel veldig individuelt. Er førstegangs hundeeier selv, og valgte meg en Doberman som første hund. Akkurat samme "advarsel" kan man lese om den rasen også, men jeg har aldri angret et eneste sekund! Jeg har fått en liten kjælegris som er snill og god med alle.

Trådstarter har hund fra før, virker motivert og kunnskapsrik, og jeg kan ikke skjønne at det da skulle være noe problem å gå til anskaffelse av en Beauceron. Hunden blir ofte hva vi selv gjør den til. Klart arv spiller inn, men at denne rasen skal være så mye mer komplisert enn andre har jeg vanskelig for å tro.

At en person promoterer en rase hun/han er vant med og har et godt inntrykk er synes jeg er flott! Det er nettopp det trådstarter bad om. Jeg gjorde det samme selv da jeg fattet interessen for Doberman. Jeg hadde aldri møtt en selv, men hørt mye rart, det meste negativt. Jeg ringte en kennel og dro på besøk og fikk hilse på en nydelig tispe som i oppførsel minnet meg om en labrador jeg pleide å passe da jeg var yngre. Etterpå var valget enkelt! Det eneste som tok tid var å finne den riktige Doberman valpen.. :)

Så mitt tips.. er å treffe en Beuceron! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser det jeg har skrevet så sier jeg at dette nok ikke gjelder ts, siden ts ikke er førstegangseier. Jeg uttalte meg generelt etter å ha lest hva beaucheronfolket selv sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hvis du leser det jeg har skrevet så sier jeg at dette nok ikke gjelder ts, siden ts ikke er førstegangseier. Jeg uttalte meg generelt etter å ha lest hva beaucheronfolket selv sier.

Det er helt ok å utale seg generelt, men du uttaler deg her om noe du ikke har mye erfaring med utover hva du har lest av "fakta".

Når du så vil vidreformidle dette i ts sin tråd, synes jeg nok du kunne gjort det uten å vifte med pekefingeren foran en person som har positiv erfaring med rasen.

Uansett, jeg hadde aldri hørt om Beauceron før, og jeg måtte google litt..

http://en.wikipedia.org/wiki/Beauceron

"This muscular breed is described as intelligent, friendly, very calm and protective of children. They are perfect for both inside and outside the house and can be trained for different activities"

Høres ut som et dusin andre hunder som er populære familiehunder i Norge..

http://www.dogbreedinfo.com/beauceron.htm

"The Beauceron is a brave, faithful and highly intelligent dog. Fearless, vigilant, and patient, the Beauceron has an aptitude for obedience training and is known for his quick and thorough understanding of his master's desires. "

Som med alle gjeterhunder krever rasen en del mental og fysisk trening. I likhet med alle andre raser, er sosialisering med andre hunder, barn etc. viktig.

Jeg tror ikke ts vil gjøre et dumt valg hvis dette er rasen som velges: Vær nøye med valg av kennel, møt foreldrene til valpen om mulig og snakk med eiere av rasen etc.

Utifra forhåndskunnskap om gjeterhunder, og et ønske om å drive med feks. lydighet, tror jeg en beuceron kunne få et godt hjem hos deg ts :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er enig med Frey i at det kan være lurt å ta med medaljens bakside når man skal promotere en rase. Faktisk syns jeg selv det er betryggende å få høre alle utfordrende (negative) egenskaper fra a-til å. Og heller ta stilling til om de er noe jeg kan håndtere og leve med, i verste fall. Man må alltid veie positive sider mot negative, og da er det vesentlig at man får et ærlig og fullstendig bilde av rasen. Alle forstår at en kyndig og engasjert hundeeier kan få til de fleste raser, men det er uansett vesentlig at man vet hva man går til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt ok å utale seg generelt, men du uttaler deg her om noe du ikke har mye erfaring med utover hva du har lest av "fakta".

Når du så vil vidreformidle dette i ts sin tråd, synes jeg nok du kunne gjort det uten å vifte med pekefingeren foran en person som har positiv erfaring med rasen.

OT videre men: Om jeg hadde en tam gaupe som bare var en diger kosepus så ville det vært helt logisk at jeg ikke nevner hvordan en gaupe kan være i andre tilfeller? Når det på en raseside advares mot at hunden kan bli skarp så tar man selvfølgelig høyde for verst tenkelige tilfelle og spør seg om man kan takle det. Når noen da anbefaler hunden som den snilleste familiehunden ever synes jeg personlig det blir feil.

Og jeg mener det også er helt greit å legge slik info her da folk rundt omkring - også mange brukere av KG har vi sett - lurer på hva slags hund de skal anskaffe seg.

Endret av Frey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
OT videre men: Om jeg hadde en tam gaupe som bare var en diger kosepus så ville det vært helt logisk at jeg ikke nevner hvordan en gaupe kan være i andre tilfeller? Når det på en raseside advares mot at hunden kan bli skarp så tar man selvfølgelig høyde for verst tenkelige tilfelle og spør seg om man kan takle det. Når noen da anbefaler hunden som den snilleste familiehunden ever synes jeg personlig det blir feil.

Og jeg mener det også er helt greit å legge slik info her da folk rundt omkring - også mange brukere av KG har vi sett - lurer på hva slags hund de skal anskaffe seg.

Jeg sa ikke at jeg ikke ville ha negativ informasjon om en rase. Jeg sa bare at jeg synes ikke det er riktig å trekke ned folk som har positiv erfaring med rasen når du legger frem det som er negativt.

Jeg reagerte mest på denne delen av innlegget ditt; "Jeg synes det er bemerkelsesverdig at du så ivrig promoterer rasen Torhild, når det ikke er en rase for hvem som helst"

Jeg har ikke lyst å lage en stor sak ut av dette. Alle hunderaser har negative og positive sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Pinkyh_trådstarter

Oj.. her hadde det skjedd mye siden sist jeg sjekket. :slåss: hihi...

Så gøy å høre fra en som har Beauceron! Jeg kunne gjerne tenkt meg å høre mer fra deg Torhild. Jeg går enda å lurer på hva jeg skal gjøre. Heldigvis har jeg god tid.. :) Jeg må uansett vente til neste år, både fordi det kullet jeg har sett for meg ikke kommer før neste år, og fordi jeg vil ta meg god tid.

Har du trent noe spesielt med hundene dine? Og hvor har du fått hundene dine fra? Jeg syns kennel Silogårdens i Sverige virker som et veldig godt alternativ. Jeg har veldig lyst til å besøke hundene der borte til sommeren, da jeg allerede har fått et veldig godt inntrykk gjennom mail med kennel-eier.

Til diskusjonen som har pågått... Jeg vil jo gjerne vite både gode og negative egenskaper til hunden, og om det er noe spesielt man har slitt med. Om man har noen gode tips til sosialisering og oppdragelse som kan skille seg fra andre raser. Og kanskje om man har erfaring fra forskjellige oppdrettere. Nå skal det jo sies at enhver brukshund (stort sett) har negative ulemper som større potensiell aggressivitet. Jeg tror det kommer av at de skal ha stor formålsinteresse, kamplyst (god belønning) og aktivitet. Se på schäfer, dobermann, rottweiler, belgisk gjeterhund .... Det er raser som KAN bli farlige i feil hender. På den annen side.. Alle raser kan jo det, men det er vel enkelte som er "lettere å ødelegge" enn andre. Beauceron er vel i den klassen, noe jeg er klar over, men da er det jo greit å få noen tips i fohold til oppdragelse ol. Jeg har kun erfaring med Border Collie som er en veldig myk og lett hund å ha med å gjøre, så lenge den aktiviseres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Gjest_Heidi_*

Hmm.Mangen meninger her ute å løper,ja..

Er selv en stolt eier av en Beauceron-hanne på 2år!

Jeg har også en Golden Retriever på 3år og ei blandingstispe mellom b.c. og Gordon Setter på 7år.

I denne saken så støtter jeg Torhild 100% opp. De er super lojale og stødige som fjell. Det er Beauceronen min jeg "stoler" mest på her i huset.

Jeg kjøpte den av Kennel Jakira i Telemark/skien.

Vakthund?- ja.Men absolutt konrtollerbar. Den krever jo litt, men som t.s. nevner over her så vil jo ikke det by på noe problem vil jeg tro:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gjest

Heisann Torill:)

Var i samme situasjon som deg, og lurte på m jeg skulle skaffe meg denne rasen.. Det blir "min" første hund, men har alltid hatt brukshunder i familien. Jeg ville ha en som jeg kan bruke til lydighet, utstilling, og min far til spor. Så jeg undersøkte med masse forskjellige oppdrettere i sverige, siden det er bare en i norge, og jeg har nå skaffet meg en beauceron tispe ( 3mnd) fra satchmo`s kennel som er en seriøs opdretter nær malmø. Jeg har fått god veiledning om rasen,og får fremdeles hjelp hvis det er noe jeg lurer på. Opdretteren var fullstenig klar over at det ville være min første hund ( jeg er 25 år gammel jente). Så hun hadde ingen problemer med det. Jeg fikk hilse på foreldre og såg at hundene var harmoniske og de omgikk både med katter og barn. Har også hilst på to beauceroner fra kennel jakira, og fikk intrykk av samme gode gemytt. Uansett hva rase du velger, så er jo konsekvens og bruk viktig så jeg ser heller ingen problem. Bare undersøk nøye opdrettere. mvh. Glono

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Hei!

Jeg har i den siste tiden tenkt å gå til anskaffelse av en hund til, slik at Border Collie jenta mi får en lekekamerat. Jeg har gått rundt å tenkt lenge på om jeg skal skaffe en border til, men så har jeg begynt å lese om Beauceron, eller berger de beauce. Det er en fransk gjeterhund og vakthund. Jeg syns den ser utrolig flott ut i tillegg til at den er en flott brukshund. Den er ikke så veldig vanlig i Norge (bare en oppdretter så vidt jeg vet), så jeg er i kontakt med noen kenneler i sverige også. Ville bare høre om det er noen her som har erfaring med denne rasen? På godt og vondt.. :)

Her bilde av en Beauceron som skal ha valper i 2009:

Er hun ikke skjønn?? :)

http://beauceroner.se/DSC_0036.JPG-for-web...-1191940986.jpg

Maria

Img-tagger fjernet. Vennligst se reglene våre.

Dru - mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...