Gå til innhold

Hvorfor spise etter trening?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat kommet hjem fra trening. Jeg har ikke lyst på mat i det hele tatt, men vet jeg bør ha det likevel. Men jeg husker ikke hvorfor man bør spise like etter trening. Noen som husker/vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rett og slett fordi den maten skal være med bedre å opprettholde eller bygge opp muskulaturen:)

Skrevet
Jeg har akkurat kommet hjem fra trening. Jeg har ikke lyst på mat i det hele tatt, men vet jeg bør ha det likevel. Men jeg husker ikke hvorfor man bør spise like etter trening. Noen som husker/vet?

Fredrik Paulin :

Om du er ute etter bra utholdenhet, uansett hvilken idrett du holder på med, har du mye og tjene på en effektiv fettforbrenning. En bra fettforbrenning kommer nemlig til og gi musklene mye energi, samtidig som det sparer på det verdigfulle glykogenet. Det er veldig viktig fordi du ellers kommer til "å gå i gulvet" om du går tom for glykogenet.

Gjest Bolledeig
Skrevet

Kroppen nyttegjør seg bedre av næringsstoffene den får i seg rundt trening enn ellers, blant annet på grunn av økt insulinfølsomhet. Det er jo det prinsippet som periodisk faste bygger på, som inntar dagens mat i et 6-8 timers "vindu" rundt dagens treningsøkt.

Skrevet

Takk for svar. Ble litt klokere nå. :)

Skrevet

Jepp...ingen mat etter trening=Bryte ned muskler i stedenfor å bygge dem:)

Da er jo treningen waste:)

Skrevet

men hva er det best å spise rett etter en treningsøkt?

Skrevet
men hva er det best å spise rett etter en treningsøkt?

Karbohydrater og proteiner fungerer fint!

Rett etter trening er den eneste gangen det burde være lov med "raske" karbohydrater!

Skrevet

Jepp...kylling eller kalkunfilet med litt grov pasta eller ris til er knallbra:) Masse gode proteiner og karbohydrater til kroppen :)

Gjest Bolledeig
Skrevet
Karbohydrater og proteiner fungerer fint!

Rett etter trening er den eneste gangen det burde være lov med "raske" karbohydrater!

Jepp, insulinfølsomheten er på topp, og det kan godt utnyttes med både banan og riskaker ;)

Skrevet
Jepp...ingen mat etter trening=Bryte ned muskler i stedenfor å bygge dem:)

Da er jo treningen waste:)

Er det virkelig SÅ viktig å spise etter trening?

Selv spiser jeg alltid godt ganske rett etter trening, men har mange venninner som trener hardere enn meg og som ikke er nøye med å spise(lar det hvertfall gå flere timer om de i det hele tatt spiser noe)De er veldig veltrente, så skulle jo tro at det funket å slurve med matinntaket også...

Gjest Bolledeig
Skrevet

Det er ikke sant at treningen er waste. Men det er ikke OPTIMALT å vente lenge med maten etter man har trent. Av og til blir det jo likevel sånn, av ulike grunner.

Det var i en periode fokus på at dersom man ventet et par timer etter trening på å spise, at man da forlenget fettforbrenningen en smule. Det viste seg at de forbedringene var marginale (under 50 kalorier ekstra i snitt), så det er i hvertfall ingen vits å drøye matinntaket med vilje.

Skrevet
Det er ikke sant at treningen er waste. Men det er ikke OPTIMALT å vente lenge med maten etter man har trent. Av og til blir det jo likevel sånn, av ulike grunner.

Det var i en periode fokus på at dersom man ventet et par timer etter trening på å spise, at man da forlenget fettforbrenningen en smule. Det viste seg at de forbedringene var marginale (under 50 kalorier ekstra i snitt), så det er i hvertfall ingen vits å drøye matinntaket med vilje.

Matlysten er lik null etter jeg har trent, og jeg synes ofte det er vanskelig å spise like etter trening. Jeg vet at man bør spise, og derfor trykker jeg i meg noe. Men aller helst vil jeg bare vente.

Er det dumt å vente noen timer med å spise etter trening? Drøyer ikke med vilje, men synes det er vanskelig å få i meg noe...

Skrevet

Typen min er iderettsutøver og spiser alltid med en gang han kommer inn døra...du vil jo at musklene skal bygges opp og ikke brytes ned....får ikke nytrente muskler næring så vil de tære på seg selv...Nå må du selvsagt ikke spise i samme sekund du kommer inn, men ikke vent mer enn en time...vil jeg anbefale....

Skrevet
Typen min er iderettsutøver og spiser alltid med en gang han kommer inn døra...du vil jo at musklene skal bygges opp og ikke brytes ned....får ikke nytrente muskler næring så vil de tære på seg selv...Nå må du selvsagt ikke spise i samme sekund du kommer inn, men ikke vent mer enn en time...vil jeg anbefale....

Men må de nytrente musklene ha ny mat de kan tære på, eller kan de like gjerne tære på fett, som jeg har ganske mye av (og gjerne vil bli kvitt).

Skrevet

Sult tærer ikke på fettet...det bryter ned musklene...fettet brenner du når du trener der du svetter mye...kondisjon som løping, rask gange, spinning etc.

Den mest effektive fettforbrenningen er om du tar deg en morgentur før frokost...en rask gange eller en joggetur i en 30-45 min. DA brenner du virkelig fett...men da skal du ha frokost rett etter dusjen etter morgenturen.

Mange tror at fettet brennes når en er sulten...det er en usannhet. Først tærer kroppen på musklene, så på fettet. Det er derfor mange tynne jenter som ikke trener og spiser lite ser dvaske ut...ingen muskler, men masse fett...ikke flatterende...

Skrevet
Sult tærer ikke på fettet...det bryter ned musklene...fettet brenner du når du trener der du svetter mye...kondisjon som løping, rask gange, spinning etc.

Den mest effektive fettforbrenningen er om du tar deg en morgentur før frokost...en rask gange eller en joggetur i en 30-45 min. DA brenner du virkelig fett...men da skal du ha frokost rett etter dusjen etter morgenturen.

Mange tror at fettet brennes når en er sulten...det er en usannhet. Først tærer kroppen på musklene, så på fettet. Det er derfor mange tynne jenter som ikke trener og spiser lite ser dvaske ut...ingen muskler, men masse fett...ikke flatterende...

Jeg er ikke sulten når jeg har trent, det er det som er problemet. Jeg har ikke lyst på mat i det hele tatt. Sulten og matlysten kommer først to timer etter trening. Burde jeg likevel presse i meg noe mat eller vil kroppen heller forbrenne litt fett fremfor ny mat (som jeg egentlig ikke orker spise)?

Hvorfor er det slik at kroppen tærer på musklene før fettet? Hvis jeg trener styrke ofte/jevnlig så skjønner kroppen at musklene må bygges opp og bli store slik at de "overlever" bedre neste gang jeg trener styrke. Kroppen bygger opp musklene til den størrelsen det er behov for. Og når musklene skal bygges opp igjen etter en styrketreningsøkt burde vel kroppen tære på fettet fremfor å bryte ned musklene enda mer.

Eller er det jeg som har misforstått mye og bare roter alt til... :sjenert:

Gjest Bolledeig
Skrevet

Det tærer på fettet jo, men det tærer OGSÅ på musklene. ;) Men som jeg skrev tidligere i tråden, å vente med maten for å få bonusforbrenning er nærmest bortkastet. Det eneste du gjør ved å vente med maten er å forlenge restitusjonstiden, men det betyr ikke at treningen er BORTKASTET som det hardnakket påstås her ;)

Har sett tendens til at folk som prøver å gå ned i vekt har en alt eller ingenting holdning til ting, og da å si at treningen er waste (som ikke er sant) fordi man ikke spiser rett etter trening, er lite heldig. Det må gå an å skille mellom optimalt/mindre optimalt uten å ha en sånn svart hvitt holdning til ting

Hvis den eneste måten å forbrenne fett på var trening der man svettet mye, kondisjon som løping, rask gange, spinning etc ville jeg veid 13 kilo mer i dag enn det jeg gjør. Jeg trente tung vekttrening, og lot kaloriene forbrent under øktene (og den økte forbrenningen når kroppen bygget seg opp) gjøre jobben. I tillegg var jeg nøye på maten. Og jeg har målt, det var fett, og ikke muskler som forsvant. Muskelmassen har økt.

Svetting i seg selv betyr ikke at man forbrenner fett. Det betyr at man kjøler ned kroppen. Ser man på svetting (som enkeltstående fenomen) i forhold til å fryse, forbrenner man mye mer kalorier og fett på å fryse enn å svette.

Ellers er det et godt argument med alle skinnyfat jentene som går rundt, som lever på et minimum av mat og aldri trener... da blir man dvask, men like mye fordi man aldri bruker musklene, så de aldri vokser.

Gjest Gjest_Selma_*
Skrevet

Bolledeig, det høres ut som du har peiling.

Kunne du hjelpe meg? Jeg er kanskje en av disse skinnyfat jentene som du kaller dem.. Men jeg spiser egentlig ganske mye da, men har ingen muskler og er tynn, men har litt fett her og der, om du skjønner.

Hvordan går jeg best frem for å omgjøre fettet til muskler? kanskje hjelpe meg med en treningsplan (uten apparater)? For vil ikke være slik dvask, men vil være tynn og full av muskler :D

Helst trene nesten hver dag, takk :)

Har begynt å spise sunt, og faste måltider, og prøver å begrense godteri-inntaket.

Er 21 år by the way :)

Gjest Bolledeig
Skrevet

Du kan ikke gjøre fett til muskler. Det er omtrent som å prøve å gjøre en kattunge om til en ponni ;) Det er bygget opp av helt ulike ting og det ene kan ikke bli det andre.

Du kan jo begynne med å ta en titt inne her

http://www.coopersguns.com/videos/exercise-encyclopedia/

Trykk på den muskelen du vil trene, og se på "body weight". Husk at det er spesielt viktig å trene HELE kroppen, spesielt om du er utrent

Her er det ganske mange øvelser du kan ta med din egen kroppsvekt. Så er det bare å ha et sunt kosthold (protein, langsomme karbohydrater, sunt fett)

Dette var veldig generelt, men er jo en start :) Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...