Bergenspike Skrevet 1. mai 2003 #1 Del Skrevet 1. mai 2003 Var Eva og Adam de første menneskene på jorden? Hadde de barn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s i.i. Skrevet 1. mai 2003 #2 Del Skrevet 1. mai 2003 Ifølge Skapelsesberetningen (Genesis?) m.m. så var Adam og Eva de første msk i det hele tatt. De levde i paradiset først. Så ble de kastet ut pga epleslang. Da havnet de på jorden. Der levde det andre. De hadde barn (var det ikke noe med at den ene sønnen dems var glatt og fin mens den andre hadde "pels" - kanskje de var opphavet til barberings-trådene her på KG)? Dermed kan vi konkludere: De var ikke de første på jorden og: Ja, de hadde barn (Men de hadde ikke navle noen av dem, logisk nok *missunnelig, jeg vil heller ikke ha navle*) (fritt fortalt fra hukommelsen... ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rapitap Skrevet 3. mai 2003 #3 Del Skrevet 3. mai 2003 :o Hvorfor lurer du på dette Bergenspike? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 3. mai 2003 #4 Del Skrevet 3. mai 2003 Nei. Adam og Eva var ikke de første menneskene på jorda. Sønnene deres giftet seg med andre. Dette med kunnskapens tre - eplet - slangen - var kan hende et symbol på at kvinnen var utro? Eller at hun gikk over i en annen leir, tok opp kunnskaper derfra - og protesterte mot mannens bedrevitende??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 3. mai 2003 #5 Del Skrevet 3. mai 2003 Kan ikke sønnene deres ha fått barn (giftet de seg noen gang på den tiden da?) med sine søstre? Det var jo helt vanlig på denne tiden å bare teller sønner. Ja, Adam og Eva fikk etter historien Kain og Abel (og den ene drepte den andre, var det ikke så?), men meget sannsynlig fikk de døtre også, som bare ikke nevnes, fordi kvinner ikke telles? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 3. mai 2003 #6 Del Skrevet 3. mai 2003 Embla s skrev: De hadde barn (var det ikke noe med at den ene sønnen dems var glatt og fin mens den andre hadde "pels" Nei, det var Jakob og Esau det, sønnene til Isak! I følge kristne skapelsesmyter var Adam og Eva de første menneskene som Gud skapte, og de fikk blant annet sønnene Kain og Abel. Hvordan man tolker mytene avgjør hva man får ut av dem, men det de fleste (forutenom bibelfundamentalistene) enes om er at Adam og Eva er bilder på mennesket - og at de selvsagt ikke har levd, historisk sett. Man mener myten har oppstått som en forklaring på hvorfor ikke mennesket lever i Guds rike og hans fellesskap. Kort fortalt levde jo mennesket i dette fellesskapet (Edens hage/Paradis), så brøt det reglene Gud hadde satt for det, og dermed fikk det ikke lenger leve med Gud. Kristen dogmatikk sier at Adam og Eva er bildet på mennesket, til enhver tid. Så vi er i bunn og grunn Adam og Eva alle i hop! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest M-ling Skrevet 3. mai 2003 #7 Del Skrevet 3. mai 2003 Da jeg var liten trodde jeg både på Adam & Eva, og samtidig at mennesket var utviklet fra apene. Hvordan forklarer dere kristne dette? Fornekter dere ape-teorien? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 3. mai 2003 #8 Del Skrevet 3. mai 2003 Jeg tror vi er en blanding av utenomjordiske vesner og apemennesker... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elisjeba Skrevet 3. mai 2003 #9 Del Skrevet 3. mai 2003 Adam og Eva hadde både sønner og døtre (bare sønnene blir nevnt i Bibelen). Sønnene fikk barn med sine søstre, deres barn igjen ble gift med fettere og kusiner og slik fortsatte det til Gud sa at menneskene skulle slutte med innavl fordi vi var mange nok til å unngå det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest M-ling Skrevet 3. mai 2003 #10 Del Skrevet 3. mai 2003 Apene da Elisjeba, hva med apene? :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elisjeba Skrevet 3. mai 2003 #11 Del Skrevet 3. mai 2003 En ape er en ape. Jeg har ingen tro på at vi stammer fra apene. Derimot er det fullt mulig at noen aper utviklet seg til ha mange likhetstrekk med mennesker, men at de døde ut pga den manglende intelligensen. Neandertalerne var nok en skapning Gud skapte for seg selv, de hadde mange likhetstrekk med mennesker (blant annet en nesten like god intelligens), men da menneskene kom til Europa ble de utkonkurrert. Noen mennesker fikk barn med neandertalerne (dette er arkeologisk bevist, så det på Discovery), men om barna var fruktbare, det vet jeg ikke. Min teori er at neandertalere og mennesker er omtrent som hest og esel, der mennesket=hesten og neandertaleren=eselet, eller noe slikt. Jeg ser intet problem i det faktum at vårt DNA er utrolig likt DNAet til noen aper, vi har tross alt mange fysiske likhetstrekk, men det betyr slettes ikke at vi stammer fra apene. Jeg ser det som ytterst logisk at DNAet er så likt siden alle gener har visse egenskaper (osv), dessuten har alle samme Far/Mor (Gud), så hvorfor skulle Han lage ett sett DNA per art? de samme genene kan finnes igjen i flere arter, det er sammensetningen som bestemmer hva slags art man tilhører. Slik ser nå jeg på det (og jeg har biologi, så jeg vet faktisk en del om DNA og evolusjon). Hvem som helst kan sikkert finne mange hull i mine meninger og teorier, men så skriver ikke en hovedfagsoppgave akkurat nå... hehe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elisjeba Skrevet 3. mai 2003 #12 Del Skrevet 3. mai 2003 Og forresten: kan ikke aper få være aper? de har sikkert ikke lyst til å ha skylda for det moderne samfunns problemer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bergenspike Skrevet 4. mai 2003 Forfatter #13 Del Skrevet 4. mai 2003 Fikk Adam og Eva en sønn som het Seth? :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 4. mai 2003 #14 Del Skrevet 4. mai 2003 ..slik fortsatte det til Gud sa at menneskene skulle slutte med innavl fordi vi var mange nok til å unngå det. Var det ikke litt dårlig gjort av Gud å fortelle dette til ALLE. bortsett fra de europeiske kongehus?! Ifølge Norrøn mytologi var de første menneskene på jordan Ask og Embla... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 4. mai 2003 #15 Del Skrevet 4. mai 2003 Jepp, Seth var sønnen til A og E! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elisjeba Skrevet 4. mai 2003 #16 Del Skrevet 4. mai 2003 Var det ikke litt dårlig gjort av Gud å fortelle dette til ALLE. bortsett fra de europeiske kongehus?! Ifølge Norrøn mytologi var de første menneskene på jordan Ask og Embla... Vi mennesker hører ikke alltid på det Gud sier... Adelige og kongehus gifter seg med nær familie for å ikke søle til det blå blodet deres. Alle europas kongehus er i nær slekt, så både Mette-Marit og Ari sørger for litt friskt blod, hvilket må være bra. Ja, ifølge Norrøn mytologi het de Ask og Embla, legg merke til likheten i navna. Jeg tror ikke dette er tilfeldig, antakeligvis er Ask og Embla blitt utviklet fra Adam og Eva opp igjennom åra. Det er faktisk en teori om at en av de jødiske stammene drog opp i europa og ble til kelterne, de må ha tatt med seg den opprinnelige jødiske religionen og så når de kom til Storbritannia og møtte folka som bodde der har de skapt en egen religion (den keltiske) ett eller annet sted her kan noen ha dradd opp til Norden i løpet av folkevandringstida og dermed ble myten om Ask og Embla født. Her er jeg ikke helt sikker, jeg kan ta alvorlig feil i min lille hypotese, så hvis noen vet noe jeg har har glem/ikke visste, så gjerne si ifra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CeNedra Skrevet 4. mai 2003 #17 Del Skrevet 4. mai 2003 i folge alternative skapelsesmyter hadde adam to koner for han fikk eva.... adam og evas sonner skal ha giftet seg med disses barn.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KATTAstrofe Skrevet 19. mai 2003 #18 Del Skrevet 19. mai 2003 Adam og Eva er i mine øyne fantasifigurer. Og vi stammer IKKE fra apene; derimot har vi og apene en felles stamfar/-mor. Og når det gjelder "the missing link", så støtter jeg vannapeteorien, veldig interessant teori forøvrig. Alternativt kan en jo tro at vi er en blanding av urmenneske og romvesen. Er jo de som tror vi er et slags virus som er dyrket av romvesen her på jorda (vi har jo visse likhetstrekk med virus). Men dette innebærer vel at eventuelle romvesen har noenlunde samme livsform som oss, noe jeg ikke tror. Men sett dere inn i vannapeteorien! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bergenspike Skrevet 23. mai 2003 Forfatter #19 Del Skrevet 23. mai 2003 Hvem var de andre menneskene som levde på jorden og som barna til Eva og Adam giftet seg med? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 23. mai 2003 #20 Del Skrevet 23. mai 2003 Og forresten: kan ikke aper få være aper? de har sikkert ikke lyst til å ha skylda for det moderne samfunns problemer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå