Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2008 #1 Skrevet 19. februar 2008 Må man begynne på p-piller i "sammenheng" med mensen? Kan man ikke bare begynne når som helst? Hvor lang tid tar det før man blir "sikker" etter at man har begynnt på pillen?
Gjest Wolfmoon Skrevet 19. februar 2008 #2 Skrevet 19. februar 2008 Det er mulig dette avhenger av merke, men med Yasmin fikk jeg beskjed om å starte første dag av mensturasjon. Jeg var da sikker fra første dag jeg tok pillen. Dette ville jeg uansett tatt opp med legen, helsesøter e.l. når du får resept på p-pillen, fordi de forskjellige merkene har forskjellige bruksmåter.
FruLuna Skrevet 19. februar 2008 #3 Skrevet 19. februar 2008 Hvis du begynner med første pille første dag av menstruasjonen, er du sikker fra første pille. Du kan begynne på dag 2-7 også, men da må du bruke et annet prevensjonsmiddel i tillegg de første 7 dagene. Mulig dette er litt forskjellig fra merke til merke.
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2008 #4 Skrevet 19. februar 2008 men er det farlig dersom jeg ikke har gjort noe av dette? bare begynnt en tilfeldig dag ?
Gjest Mirina Skrevet 19. februar 2008 #5 Skrevet 19. februar 2008 Du kan begynne når du vil, men begynner du ikke første mensdag er du ikke sikker fra første pille.
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2008 #6 Skrevet 19. februar 2008 Du kan begynne når du vil, men begynner du ikke første mensdag er du ikke sikker fra første pille. Takk og pris:P ble litt bekymra her, trodde nesten jeg hadde gjort noe veldig dumt.. Tar det en eller to uker ca før jeg er siker da eller?
Gjest Wolfmoon Skrevet 19. februar 2008 #7 Skrevet 19. februar 2008 Vil tro det tar en uke, men det skal uansett stå i pakningsvedlegget. Les dette! Kan som sagt være variasjoner fra merke til merke, så det kan være litt vanskelig å svare deg uten å vite hvilke merke du bruker.
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2008 #8 Skrevet 19. februar 2008 bruker yasmin. fant ikke noe om dette i pakkningsvedl. Bare masse om hvis man glemmer en pille osv:s
Gjest Wolfmoon Skrevet 19. februar 2008 #9 Skrevet 19. februar 2008 På Jasmin tar det 7 sammenhengende dager før du blir sikker ja.
lillemy8808 Skrevet 19. februar 2008 #10 Skrevet 19. februar 2008 Så vidt jeg har hørt så gjelder første mensdag = trygg fra dag 1, eller starte når som helst = trygg etter 8 dager, på stort sett alle p-piller (aner ikke om minipiller har lengre tid) Og da er det også 8 dager om man glemmer en pille, til man kan ha sex uten kondom igjen. Har lest noen steder på forumer at man bastant mener at man alltid må vente 14 dager, men det er feil, mulig det er på minipiller. Og da er det godt mulig at 14 dager må til før man er trygg når man starter også. Og for å minne deg på det: Ikke bruk avbrutt samleie i de 8 dagene. Det er IKKE trygt, det kommer ut dråper fra ham som er mer enn nok å gjøre deg gravid. Så bruk kondom til du er trygg. Dette blir ikke fortalt på skolen, jeg har aldri hørt det før, lært via forumer. Og det er nok av folk som har "driti seg ut" på at de trodde det var helt trygt å gjøre.
Gjest Wolfmoon Skrevet 19. februar 2008 #11 Skrevet 19. februar 2008 Så vidt jeg har hørt så gjelder første mensdag = trygg fra dag 1, eller starte når som helst = trygg etter 8 dager, på stort sett alle p-piller (aner ikke om minipiller har lengre tid) Og da er det også 8 dager om man glemmer en pille, til man kan ha sex uten kondom igjen. Har lest noen steder på forumer at man bastant mener at man alltid må vente 14 dager, men det er feil, mulig det er på minipiller. Og da er det godt mulig at 14 dager må til før man er trygg når man starter også. Og for å minne deg på det: Ikke bruk avbrutt samleie i de 8 dagene. Det er IKKE trygt, det kommer ut dråper fra ham som er mer enn nok å gjøre deg gravid. Så bruk kondom til du er trygg. Dette blir ikke fortalt på skolen, jeg har aldri hørt det før, lært via forumer. Og det er nok av folk som har "driti seg ut" på at de trodde det var helt trygt å gjøre. Vedlegget på Yasmin sier 7 dager også ved glemt pille. Ellers helt enig med deg!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå