Gå til innhold

Spise og spiser!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har hele livet mitt vært litt av en matinntaker, sånn type spise for å kose seg og spise fordi jeg har uro i kroppen- fordi jeg kjeder meg, og dessverre også type spise for å kvitte meg med ubehagelige følelser. Jeg er nå en slank og sunn jente, har ferie og sitter og spiser og spiser. skal trene etterpå, men tenker at alt er bortkasta fordi jeg kommer hjem igjen og spiser igjen. jeg spiser ikke fordi jeg er sulten, men fordi jeg tenker at jeg fortjener det, og kanskje også fordi jeg kjeder meg litt... jeg tenker på mat og hva jeg kan stappe i meg hele dagen, hadde det ikke vært for at jeg jobba, trente, vært opptatt med bryllupsplaner, interesser, kurs e.l hadde jeg kun tenkt på mat go spist hele tiden!

jeg har hørt at jenter som har det slik ofte kan påvise høyt testosteronnivå i kroppen?

og uka før mensen kommer, er jo den aller verste!

noen som har gode råd og tips?

Videoannonse
Annonse
Gjest Elfrida
Skrevet

Du kan trene på å tenke på hvorfor du spiser. Du vet tydeligvis allerede en del om hvorfor. Det du nå kan gjøre er følgende: hver gang du får lyst til å spise noe, og du ikke egentlig er sulten, så tar du en pause og spør deg selv hva du egentlig har lyst på/lyst til. Så kan du finne en liten notisbok og skrive det ned der, eller bak øret. Da setter du hjernen i gang med noe positivt, å finne ut hvordan du kan få det bedre. Du trenger ikke å sette i gang med å gjennomføre det du egentlig har lyst til med en gang, det holder at du tar dine egne følelser på alvor og i hvert fall starter tankeprosessen.

Hvis du gjennomfører dette kan det hende du oppdager at lysten til å spise blir borte underveis - fordi du tar tak i årsaken til at du har lyst på noe. Du må gjennomføre dette hver gang du er på vei til kjøleskapet, for det er bare med trening du kan bli god på å stoppe deg selv fra å spise når du ikke er sulten. Tenk på hvor lang tid du har brukt på å venne deg til å bruke mat som trøst - det kan ta tid å venne seg av med det også.

Trening er ellers ikke bortkastet selv om du spiser for mye den dagen! Trening er aldri bortkastet, selv om du skulle bli kjempetykk er du en kjempetykk person som er i form, noe som er hundre ganger bedre enn å være tykk og slapp.

Skrevet

Hei.

Du skriver ikke noe om hva slags kosthold du har i bunn.

Men regel nr en, er for alle, å spise en god frokst, og deretter spise en god lunsj,middag og kvelds. Med ikke mer enn 4 timer mellom hvert måltid.

Dette vil bidra til å holde blodsukkeret stabilt gjennom hele dagen, og søtbehovet og sulten blir ikke overveldende på kvelden.

Hvis ikke din dag ser sånn ut allerede, kan dette være et godt tips..

Hvis du strever med småspising utenom faste måltider, kan du kanskje skjære opp noe frukt eller grønnsaker som du kan knaske på? Sunt og godt..

Dette kan også være lurt å gjøre i periodene før menstruasjon.

Du skriver at du er plaget av mye uro i kroppen. Vet du hvorfor? I dette svaret kan du også finne ut hva evnt maten er et substitutt for.

Og for all del: fortsett og tren, og oppretthold alt det positive i hverdagen din:-)

Lykke til.. :)

Skrevet

det funker på meg å la være å handle inn store doser mat per uke, og heller kjøpe det jeg trenger per dag.

kan ikke ha god mat liggende i dagevis; alt forsvinner inn i munnen.

pleier å kaste godteri etter helga for å ha en 'ren' uke.

Skrevet
Hei.

Du skriver ikke noe om hva slags kosthold du har i bunn.

Men regel nr en, er for alle, å spise en god frokst, og deretter spise en god lunsj,middag og kvelds. Med ikke mer enn 4 timer mellom hvert måltid.

Dette vil bidra til å holde blodsukkeret stabilt gjennom hele dagen, og søtbehovet og sulten blir ikke overveldende på kvelden.

Hvis ikke din dag ser sånn ut allerede, kan dette være et godt tips..

Hvis du strever med småspising utenom faste måltider, kan du kanskje skjære opp noe frukt eller grønnsaker som du kan knaske på? Sunt og godt..

Dette kan også være lurt å gjøre i periodene før menstruasjon.

Du skriver at du er plaget av mye uro i kroppen. Vet du hvorfor? I dette svaret kan du også finne ut hva evnt maten er et substitutt for.

Og for all del: fortsett og tren, og oppretthold alt det positive i hverdagen din:-)

Lykke til.. :)

jo, takk- jeg skal fortsette å trene... og spise frokost, lunsj og middag- men jeg er ikke særlig "norsk"av meg-jeg er lei matpakke og blir heller ikke spes mett av den. nå er ikke den det største problemet. uansett, jeg skal ta alle rådene i betraktning(så takk til alle!) og skal til legen neste uke for å sjekke blodet mitt. både blodukker og vitaminer og grønnaminer og den rekka der :fnise:

Skrevet

Jeg tror det er lurt å se på hva du spiser, min erfaring er at i perioder hvor jeg har spist mye som gir rask blodsukkerstigning, for eksempel etter jula, blir jeg fortere søtsugen og sulten (eller "sulten", får lyst på noe å spise). Det kan være vanskelig å venne seg av med dette, men jeg har blant annet spist nøtter eller drukket te (fortrinnsvis uten sukker... jeg synder med honning, aller best uten noe...), og det hjelper over tid. I hvert fall venner jeg meg av med å spise noe hele tiden :)

Ellers synes jeg Elfridas tips om å skrive ned hva du egentlig har lyst på/til er lurt. Å jobbe med tankeprosessene høres ut som en god ide.

Skrevet

Jeg har selv hatt det (har det fremdeles i perioder) sånn som deg: Jeg tenkte ikke på annet enn mat. Når jeg hadde spist, var min første tanke "hvordan skal jeg klare å vente til neste måltid?" Dette var i en periode der jeg neste ikke spiste og hadde spiseforstyrrelser. Nå tenker jeg ikke så mye på mat lenger, rett og slett fordi jeg spiser normalt og tillater meg godsaker nå og da. Den gamle tankegangen henger fremdeles litt igjen, men det er mye bedre enn det var. Jeg tenker også at treningen er bortkastet dersom jeg spiser for mye etterpå, men det er jo kjent nå at en slank, utrent person er mindre sunn enn en rund, veltrent en.

Som andre sier, så er det lurt å finne årsaken til hvorfor du tenker på mat hele tiden. Er det gammel vane, har du problemer av noe slag (uroen som du nevner), mangler du noe fysisk, osv. Et legebesøk er sikkert lurt. Finer du ut av dette, er det mye lettere å fikse. Eller, jeg sier ikke at det blir lett, men det får sikkert et bedre utfall enn om du skulle taklet alt alene. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...