Gå til innhold

- SV kan bli utradert, sier valgforsker


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/po...icle2262086.ece

- SV kan bli utradert

SV kan bli utradert hvis partiet fortsetter å fronte en motsatt politikk av det SV-ledelsen og Regjeringen gjør, mener professor Frank Aarebrot.

Har Aarebrot rett i dette, eller har han fått årebrokk, og blitt Fri og Frank?

Om man tar utgangspunkt i SVs historie er det vel nettopp spenn innen de interne politiske allianser som har vært merkevaren, sammen med en åpen debatt. Og et solid menneskerettighets-standpunkt, selvfølgelig. Med vekt på våpenkontroll og anti-krig har SV vært garantist for de svake og undertrykkede.

La oss gå tilbake til 2003:

Nye rekordmålinger for SV

Sosialistisk Venstreparti (SV) fortsetter fremgangen på meningsmålingene. Hver femte velger sier nå at de vil stemme SV.

(...)

Partileder Kristin Halvorsen i SV tror den rekordhøye oppslutningen om partiet skyldes SVs klare profil som motstander av en krig mot Irak. - Jeg tror vi har høy troverdighet når det gjelder denne situasjonen da mange mennesker er bekymret. Folk vet at vi har kjørt en fast linje hele veien, sier Halvorsen til Klassekampen.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/po...ticle498660.ece

SV må slutte med den utraderende festingen i Afghanistan, det vil hjelpe. Krev endring av status quo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja vi får håpe han har rett, tiden for komunisme og komunstiske orienterte partier er forbi, muren har fallt Castro gått av og nå er det på tide at denne utvilingen når Norge også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frank har alltid rett! Mer inspirerende professor har jeg aldri vært borti.

Anbefaler Sammenlignende politikk på universitetet i Bergen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv tidligere stemt SV, men nå for tiden klarer jeg ikke helt å se hvorfor jeg skal stemme på dem igjen. En av SVs hovedsaker var skole og utdanning, og ganske mange av SVs velgere var lærere. Nå har SV hatt utdanningsministeren i 2,5 år uten å ha klart å markere seg i det hele tatt. Hva går egentlig skolepolitikken til SV ut på? Mitt inntrykk er at de står for alt det som blir trukket frem som feilene med norsk skole i debattene som raser for tiden.

Og hvor er miljøpartiet SV?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har selv tidligere stemt SV, men nå for tiden klarer jeg ikke helt å se hvorfor jeg skal stemme på dem igjen. En av SVs hovedsaker var skole og utdanning, og ganske mange av SVs velgere var lærere. Nå har SV hatt utdanningsministeren i 2,5 år uten å ha klart å markere seg i det hele tatt. Hva går egentlig skolepolitikken til SV ut på? Mitt inntrykk er at de står for alt det som blir trukket frem som feilene med norsk skole i debattene som raser for tiden.

Og hvor er miljøpartiet SV?

SV har markert seg - men i veldig negativ forstand. Universitetene lider veldig akkurat nå! Flere forelesninger og seminarer blir borte, og alt i alt har nesten hver student flere timer undervisning mindre i uka enn tidligere studenter. Stoffet er jo fortsatt det samme, og det kommer til å slå ut på resultater og prestasjoner. Og det er fryktelig synd!

Jeg er også en tidligere SV-velger, men den tiden er forbi. Det virker som om SV ikke tar universiteter og høgskoler på alvor. Kanskje de ser på høyere utdanning som et bidrag til klasseskiller eller noe... Feilprioritering er det i alle fall!

Endret av FoxyFish
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SV har makert seg ved det størete aviket mellom løfter før valg og resultater etter, det skulle bare mangle om det ikke ga negative resultater.

En annen årsak er at SV er et parti som går best i dårlige tider, med liten ledighet, stor kjøpekraft og høy levestandard er det lite behov for SV.

Da blir det stortsett sosilistiske fanatiker og forvirrede, for uten trygdemotakere som støtter SV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen årsak er at SV er et parti som går best i dårlige tider, med liten ledighet, stor kjøpekraft og høy levestandard er det lite behov for SV.

Da blir det stortsett sosilistiske fanatiker og forvirrede, for uten trygdemotakere som støtter SV.

Tror nok du har et godt poeng her. Når færre enn noen gang (?) er fattige, er ikke folk så opptatt av en rettferdig fordelingspolitikk. Selv om forskjellene mellom fattig og rik sikkert er større enn noen gang, er antall personer som virkelig sliter muligens ganske lavt.

Tror forresten ikke SV er sosialistisk nok til å kapre de du kaller sosialistiske fanatikere heller. De stemmer nok heller RV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/po...icle2272922.ece

SV-leder Kristin Halvorsen vil i dag møte sterke krav om at norske soldater må ut av Afghanistan under Oslo SVs årsmøte.

- Vi kan ikke støtte en fundamentalistisk, korrupt krigsherrestat. Jeg ser ingen grunn til å vente noen år med å trekke norske soldater ut av Afghanistan, slo Torgeir Holgersen fast.

Hva sier dere; blir det Hillary Halvorsen som vinner fram i denne saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra artikkelen i går:

Hun påpekte at SV i regjering har mulighet til å påvirke hva som skal være Norges standpunkt innenfor NATO, men påpekte samtidig at NATOs strategi i Afghanistan er feilslått.

(...)

- Det internasjonale samfunnet og NATO har gått frem på en slik måte at de kreftene som skulle bekjempes, har styrket seg, sa Halvorsen.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/po...icle2273510.ece

Fra 2001:

Partileder Kristin Halvorsen gjorde alt hun kunne for å legitimere SVs motstand mot bombingen med at den kan skade kampen mot terrorismen på lang sikt. Det er utvilsomt at denne kampen aldri vil føre frem uten at det internasjonale samfunn har tålmodighet til å tenke og arbeide langsiktig. Men Halvorsen og alle andre i den norske debatten som har vært imot bombingen, har ikke noe tilfredsstillende svar på hva situasjonen ville ha vært dersom militære midler ikke var blitt tatt i bruk.

http://www.aftenposten.no/meninger/komment...ticle230833.ece

Så nå er Halvorsen/SV med på å skade 'kampen mot terrorisme' på lang sikt, men har fortsatt ingen løsning? De går for en fortsettelse av status quo. Unnskyldningen er 'at SV i regjering har mulighet til å påvirke hva som skal være Norges standpunkt innenfor NATO' - men selvfølgelig ikke slik at det faktisk får en effekt?

*klø seg i hodet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det norske folk var imot krig mot Afghanistan, det viste flere målinger. Og ikke overraskende var kvinner sterkt imot:

Flere menn enn kvinner støtter bombingen. Blant kvinner svarer 63 prosent at de er imot bombingen.

Vi var ennå uerfarne med hva Bush egentlig representerer, ellers ville tallene vært høyere. To år senere var mer enn 75% imot en tilsvarende invasjon av Irak, og den invasjonen hadde støtte kun fra 9% av befolkningen. Og det var med et scenario der FN godkjente invasjonen - uten FN var 90% imot en invasjon.

Nordmenn sier klart nei til krig i Irak

To av tre nordmenn går mot at USA setter i gang militære aksjoner mot Irak selv om et vedtak i FNs sikkerhetsråd skulle gi grunnlag for det. Uten FN-vedtak sier 90 prosent nei til krig

.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article477143.ece

Ikke at det hjalp når politikerne skal mele sin egen kake, selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...