Gå til innhold

Hund til småbarnsfamilie

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Vivi_*
Skrevet

Vår familie anskaffet schäfervalp (hannhund) da vårt første barn var 1/2 år. Det gikk forståvidt greit selv om valpens tannfelling med små"biting" og lekenhet ikke alltid var den beste kombinasjonen med ungens krabbing. De to vokste opp sammen og ble fine venner. Etterhvert fikk vi to barn til og schäferen var der og passet på dem sammen med oss.

Hunden godtok det utroligste av ungene og var alltid villig til å leke. Han var aldri agressiv mot ungene, men kunne si ifra med knurring hvis det ble for mye for ham.

Det er veldig viktig å lære ungene å forstå og respektere hundens språk. Da får de en kjempefin venn.

Vår hund døde etter nesten 14 år og vi savner ham ofte. Det blir nok ikke lenge til vi skaffer oss en schäfer til. De er ypperlige sammen med unger. Hannhunder er nok å foretrekke framfor tisper når det gjelder unger. De er mer tålmodige, men kan være en prøvelse en periode i 1 - 2 års alder med "ungdomsopprør" og forsøk på å stige i flokkens rangordning.

Vis fasthet, vær konsekvent, gå turer og la hunden få "bruke hodet" så får dere en kjempehund!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg anbefaler en Cavalier King Charles Spaniel på det sterkeste! Mye hund i passelig størrelse. Cavalieren er alt en familiehund skal ha, pluss de har en praktisk størrelse som passer både barn og korte turer, samtidig som at de er robuste nok til fjellturer hver dag. Jeg gikk på 2 timers fjelltur hver dag med min første cavalier, uansett hvor langt du kommer er energinivået på topp! Nå bor jeg i Oslo. Litt dårligere turtilbud her, men hunden tåler alt!

Også er de nydelige å se på:) Ingen postkassehund i det hele tatt, men fantastiske skapninger:)

Skrevet

Jeg har hørt at Staffordshire Bullterrier skal være en utrolig bra hund å ha når man har små barn. Jeg vet de ser litt skumle ut, men de skal være de snilleste av de snilleste hundene. De har visst kallenavnet "nanny-dog" i utlandet..

Gjest Lilleulv
Skrevet (endret)

synes en golden retriever hadde passet bra jeg. Vår golden passer i hvert fall perfekt til en turglad barnefamilie. Hun elsker barn, elsker turer, er rolig og veldig grei.

Viktig at man sørger for at valpen får utelukkende gode opplevelser med barn for å få en hund som er glad i barn!

synes også springer spaniel var et godt forslag :)

Endret av Lilleulv
Gjest Helen Parr
Skrevet
Grønlandshund. Spiser alt og liker barn.

Hmmm. :fnise:

Her får du sikkert like mange anbefalinger som det finnes raser.

Selv har vi en boxer som vi fikk da eldstemann var femten måneder og jeg var gravid med nummer to. Jeg var i permisjon, og synes dette var en fantastisk måte å bli kjent med en ny valp på. Vi var førstegangseiere (mannen hadde imidlertid hatt hund hjemme da han var barn).

Jeg vil karakterisere en boxer som en usedvanlig familievennlig og -kjær hund. Den er sterk, elsker å jobbe, er trofast og lojal, samtidig som den er barnevennlig og flokkorientert. Vi har aldri sett han bli redd for noe, og fordi boxeren tradisjonelt har et sterkt utviklet vaktinstinkt, har vi bevisst latt være å oppfordre til varsling når det kommer folk. Dermed har vi fått en klok, modig og voktende hund som likevel ikke bråker for mye når det kommer folk.

Senere har vi både fått flere barn og enda en hund. Jeg har sjelden sett en hund med så stor tålmodighet og lojalitet overfor barn som boxeren. Dette er selvsagt preget av vår erfaring med boxer, og det å få hund samtidig som vi har små barn. For meg har det vært en ubetinget positiv opplevelse.

Nå har vi på grunn av at mannen er jeger fått en pointer også, og jeg er igrunn veldig imponert over hans tålmodighet også. Han er likevel mer vimsete og nervøs enn boxeren.

Gjest Helen Parr
Skrevet

Jeg måtte bare lime inn et lite utdrag fra canis.no om boxere:

Boxerens mest utpregede karaktertrekk er dens sterke tilknytning og kjærlighet til mennesker. Selv om den kan virke morsk, med sin butte snute, den sorte masken og den velmuskulerte kroppen, er en boxer alltid mest glad når den får være sammen med mennesker - spesielt barn.

Jeg kjenner meg veldig igjen i den beskrivelsen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...