Gjest Narnia Skrevet 18. februar 2008 #1 Skrevet 18. februar 2008 Vi planlegger familie økning i løpet av året. Fra to til tre:) Vi kunne også tenkt oss en hund, som passer til vår situasjon. Både mannen og jeg er turglade og tilbringer mye av helgene ute i skog og mark. Selvsagt når barnet kommer så blir det ikke så mye tid til så lange turer. Har tenkt litt på langhåret golden retriver. Disse er passe størrelse, sies å ha et bra gemyt og egner seg fint til både tur ute i skogen samt kos inne. Noen her som har erfaring fra samme situasjon eller har en annen rase å annbefale??
Basementart Skrevet 19. februar 2008 #2 Skrevet 19. februar 2008 Prøv rasetesten på canis.no - her kan du fylle ut hva du ønsker fra hunden og du vil finne ut hvilken rase som passer for dere
Gjest Gjest_mamma1_* Skrevet 20. februar 2008 #3 Skrevet 20. februar 2008 Ville ikke valgt en Goden Retriever, de topper bittstatistikkene i utlandet. (I Norge føres ikke slik statistikk) Dette kan selvsagt ha en sammenheng med at det er en vanlig hunderase. Flat Coated Retriever og Irsk Ulvehund topper listen av barnevennlige familiehunder. Vi har hatt begge rasene og de er helt utrolige med barn.
lolita90 Skrevet 21. februar 2008 #4 Skrevet 21. februar 2008 Dansk Svensk Gårdshund uten tvil... denne rasen er ypperlig sammen med små barn...
Jigva Skrevet 6. mars 2008 #5 Skrevet 6. mars 2008 Grunnen til at Golden Retriver topper bitestatistikken er fordi de er oftest valgt av barnefamilier og foreldre lar barna herje så mye de vil med hunden fordi "den er jo så snill" Det viktigste, uansett hvilken hund dere får er at dere IKKE lar barn herje for mye med hunden, respekter hunden og lær dere å se språket til hunden. ' Hva med å få hund etter at dere har fått første barnet?? Da vet dere hvor mye tid dere har til tur og aktivisering av hunden og kan velge ut fra det grunnlaget. En bekjent måtte omplassere hunden sin fordi hun fikk barn og ikke lenger hadde tiden til hunden.
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2008 #6 Skrevet 6. mars 2008 Jeg har /har hatt flere ulvehunder og de er fantastiske med barn, men krever en fast hånd i oppdragelsen, feks i forhold til mat. Det er også en del arbeid med pelsen. Men når man bare er kommet over "idiot"alderen er det en av de flotteste raser vi har. Min mening er allikevel at det ikke er en begynnerhund. Antar dere ikke har hatt hund før? Flat Coated Retriever er en rase som trenger mye mosjon, så hvis dere ikke vet hvor mye tid dere vil få til turer ville jeg valgt en litt mindre mosjonskrevende rase. Golden Retriver er ikke den verste rasen dere kunne ha valgt, og den er ikke veldig krevende mht mosjon og pelsstell. Synes allikevel dere kanskje bør vente noen år til dere finner ut hvordan livssituasjonen deres blir. En hund krever mye, og en baby krever enda mer. Da vil det ofte bli for lite tid til hunden, og den vil kunne få adferdsproblemer. Prøv heller å låne en hund innimellom. Det er mange som trenger hjelp til mosjon av hundene sine. Slik vil dere også få en viss aning med hvor mye tid hunder krever.
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2008 #7 Skrevet 6. mars 2008 Vi har hatt schæfer og småbarn. Min erfaring er at scæfer er en trygg og tålmodig familiehund. Men husk at alle hunderaser har en krevende pubertetsperiode. Hunder over 2 år er roligere og "biter" ikke når de leker, slik valper og unghunder kan gjøre. Min erfaring er at hannhunder er mer tålmodige enn tisper. Hannhunder har liksom et mer stabilt humør. De slipper løpetiden. Vi har en golden retriever nå. Han er en utrolig flott familiehund, men han hadde veldig stort aktivitetsbehov da han var unghund. Nå er han 3 år og er mye roligere. Han er en hund som går fint sammen med både barn, katter og andre hunder. Men han er ikke så robust som schæferen i lek med barn. Han ville nok knurret (ikke bitt) hvis et lite barn tok tak i pelsen hans og lugget. Schæferne har nok en høyere toleransegrense. Barn må lære å omgås hunder og være forsiktig, men i krabbealderen forstår ikke barnet det. Derfor er det viktig at man kan stole fullt ut på en hund som deler stue med et krabbende barn. Man må også være sikker på at samspillet mellom barnet og hunden er en positiv opplevelse for hunden. Med småbarn i huset ville jeg i hvert fall gått for en stor hund.
Alveniskogen Skrevet 9. mars 2008 #8 Skrevet 9. mars 2008 Vi har hatt schæfer og småbarn. Min erfaring er at scæfer er en trygg og tålmodig familiehund. Men husk at alle hunderaser har en krevende pubertetsperiode. Hunder over 2 år er roligere og "biter" ikke når de leker, slik valper og unghunder kan gjøre. Min erfaring er at hannhunder er mer tålmodige enn tisper. Hannhunder har liksom et mer stabilt humør. De slipper løpetiden. Vi har en golden retriever nå. Han er en utrolig flott familiehund, men han hadde veldig stort aktivitetsbehov da han var unghund. Nå er han 3 år og er mye roligere. Han er en hund som går fint sammen med både barn, katter og andre hunder. Men han er ikke så robust som schæferen i lek med barn. Han ville nok knurret (ikke bitt) hvis et lite barn tok tak i pelsen hans og lugget. Schæferne har nok en høyere toleransegrense. Barn må lære å omgås hunder og være forsiktig, men i krabbealderen forstår ikke barnet det. Derfor er det viktig at man kan stole fullt ut på en hund som deler stue med et krabbende barn. Man må også være sikker på at samspillet mellom barnet og hunden er en positiv opplevelse for hunden. Med småbarn i huset ville jeg i hvert fall gått for en stor hund. Hvorforr ville du gått for en stor hund? Hvis en hund først angriper et barn, så gjør en stor hund større skade enn en liten...
Frey Skrevet 9. mars 2008 #9 Skrevet 9. mars 2008 Jeg sier som jeg sa i den andre tråden om samme embe fra samme person: Er dere førstegangseiere? Retrievere krever mye mosjon og mye mental stimuli. I tillegg er de vel kjent (spesielt hanhundene) for å bli en real håndfull i puberteten. Worstcare scenario: en ettåring som ikke sover om natta, hyperkativ og umedgjørlig. En pubertal og uhåndterlig hund. I tillegg begynner du vel i jobb igjen på denne tiden. Ikke en blanding jeg ville gått for - og det er faktisk noe du må ta høyde for. Vent med en av delene til dere har funnet ut hvordan hverdagen med den andre blir. Skaff dere enten hund først som dere får skikk og oppdragelse på og deretter baby. Eller vent med hunden til barnet blir litt større og dere vet hvordan hverdagen med jobb og småtroll blir. Det er alt for mange hunder som blir omplassert i 1-2årsalderen pga "allergi" som det er..
Fnigen Skrevet 11. mars 2008 #10 Skrevet 11. mars 2008 Vi planlegger familie økning i løpet av året. Fra to til tre:) Vi kunne også tenkt oss en hund, som passer til vår situasjon. Både mannen og jeg er turglade og tilbringer mye av helgene ute i skog og mark. Selvsagt når barnet kommer så blir det ikke så mye tid til så lange turer. Har tenkt litt på langhåret golden retriver. Disse er passe størrelse, sies å ha et bra gemyt og egner seg fint til både tur ute i skogen samt kos inne. Noen her som har erfaring fra samme situasjon eller har en annen rase å annbefale?? Hei! Jeg jobber med hunder og har lang erfaring med golden retrievere, og er selvfølgelig veldig glad i denne rasen, og anbefaler denne, men før du velger er det viktig at du: -Kommer i kontakt med flere oppdrettere, besøker dem og blir kjent med hundene -Spør oppdretteren om personligheten til de forskjellige hundene, alle hunder har forskjellig personlighet! Noen goldener er f.eks veldig rolige og vennlige, mens andre er mer gira og trenger mer oppmerksomhet, og dette kan du sjekke ved å møte de eventuelle hundene du eventuelt vil få valp av, og ved å snakke med eiern til hundene.
Gjest Tigress Skrevet 11. mars 2008 #11 Skrevet 11. mars 2008 Grønlandshund. Spiser alt og liker barn.
Imax Skrevet 11. mars 2008 #12 Skrevet 11. mars 2008 Jeg har en storpuddel og er dødsfornøyd med den. Det den vil mest av alt i verden er å være sammen med flokken sin. Tar gjerne en kort eller lang tur, men er fornøyd så lenge den er med. Røyter ikke heller, men du må klippe den. Generelt sett vil jeg anbefale dere å tenke dere om å skaffe en hund nå. Jeg har en veloppdragen, voksen hund, og et barn på 1 1/2 år. Altså ikke noe ekstra arbeid med hunden, men jeg opplever virkelig at det er utrolig slitsomt til tider å ha hund kombinert med barn. Tidsklemma tar taket på oss (når permisjonen er over) og da er det ikke alltid bare-bare å ha hund. Har tenkt selv at dersom hunden tok reper'n nå, så hadde jeg nok ikke skaffet en ny hund med det samme. Har ikke så mye ork. Forøvrig er jo retrivere sosiale og blide hunder. Flat coated er vel litt for hyper...? Lykke til med familieforøkelse - med eller uten hund!
lolita90 Skrevet 12. mars 2008 #13 Skrevet 12. mars 2008 det går helt fint å ha en valp mens du har permisjon... mamme hadde det... og broren min var veldig syk en periode, men det funket veldig fint og det var ikke stressende
la Flaca Skrevet 12. mars 2008 #14 Skrevet 12. mars 2008 det går helt fint å ha en valp mens du har permisjon... mamme hadde det... og broren min var veldig syk en periode, men det funket veldig fint og det var ikke stressende Er ikke sikkert mamman din har helt samme oppfatning. Jeg ville ventet med hund til barn(a) dere ønsker er på plass, så vet dere hvor mye jobb dere har med dem og hvor mye tid dere har til overs. Mine er barn 2 og 3,5 år nå og vi får en valp på 8 uker i april. Passer ypperlig for oss. Ungene er så store at de sover hele natten, snakker, og forstår regler i samspill med valpen. Samtidig legger de seg tidlig om kvelden og har ikke masse skolearbeid som krever oppmerksomhet. Ønsker dere barn så er det en enorm omveltning i seg selv. Har dere hund da kan den lett bli en strassfaktor og Dårlig samvittighet på fire bein.
lolita90 Skrevet 12. mars 2008 #15 Skrevet 12. mars 2008 Er ikke sikkert mamman din har helt samme oppfatning. Jeg ville ventet med hund til barn(a) dere ønsker er på plass, så vet dere hvor mye jobb dere har med dem og hvor mye tid dere har til overs. Mine er barn 2 og 3,5 år nå og vi får en valp på 8 uker i april. Passer ypperlig for oss. Ungene er så store at de sover hele natten, snakker, og forstår regler i samspill med valpen. Samtidig legger de seg tidlig om kvelden og har ikke masse skolearbeid som krever oppmerksomhet. Ønsker dere barn så er det en enorm omveltning i seg selv. Har dere hund da kan den lett bli en strassfaktor og Dårlig samvittighet på fire bein. jeg har da spurt mamma om det, og hun har selv sagt det ikke var stress
Rosalie Skrevet 12. mars 2008 #16 Skrevet 12. mars 2008 Vet ihvertfall at venninna mi var sjeleglad for at de valgte å utsette hundekjøpet da de fant ut at de var gravide. Elghunden kom i hus da dattera var 6 måneder, og venninna mi sier at hun hadde ikke klart en hverdag med valp og spebarn samtidig.
Frey Skrevet 12. mars 2008 #17 Skrevet 12. mars 2008 det går helt fint å ha en valp mens du har permisjon... mamme hadde det... og broren min var veldig syk en periode, men det funket veldig fint og det var ikke stressende Selvfølgelig kan det gå bra, men det er ikke selvfølgelig at det går bra. Det kommer an på så mye, både barnet, hunden, rasen, erfaring man har med begge deler osv.
Fnigen Skrevet 12. mars 2008 #18 Skrevet 12. mars 2008 Selvfølgelig kan det gå bra, men det er ikke selvfølgelig at det går bra. Det kommer an på så mye, både barnet, hunden, rasen, erfaring man har med begge deler osv. Du sier noe der, erfaring ja! Hvis dere har efaring med hund fra før av kan det jo gå greit, men hvis det er deres første hund kan det jo bli vrient, men det kan også gå bra selvfølgelig:) Hunden skal jo ha mye tid og oppdragelse.
Medulla Skrevet 13. mars 2008 #19 Skrevet 13. mars 2008 Toller er en kjempefin familiehund...... Border Terriere er helt utrolig kule hunder med masse sjarme og humor Cairn Terrier...men liker Border bedre..... flat ...kan bli litt mye fluer i hodet Puddel.....kule bikkjert på tur og innendørs.smarte Springer spaniel...passer for aktiv famile som liker tur i skog og mark, litt pelsstell!! Sheltie ...Mye pelsstell...veldig trivelige hunder corgier er kjempesøtedeilige hunder ....min største favoritt !!! for jaktglade familier: ...Breton tispe med av og på knapp......
Tropehus Skrevet 13. mars 2008 #20 Skrevet 13. mars 2008 Noen her som har erfaring fra samme situasjon eller har en annen rase å annbefale?? Airedale terrier! Den er intelligent, meget trofast, snill, godt humør, og glad i barn og familien sin. Jeg har en selv, det er en god bruks/familie hund. Han ELSKER snø og spar opp hele hagen om vinteren. Han er med i båt, på ski, i skogen, han bader gjerne men kan også kose seg hele dagen i godstolen. Maken til hengiven trofast venn skal du legte lenge etter! Se www.airedale.no Anbefales på det sterkeste!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå