Rexina Skrevet 17. februar 2008 #1 Skrevet 17. februar 2008 Hva gjør mandelolje og jojobaolje for huden egentlig? Hjelper det veldig å legge mandelolje under kremen?
Gjest Morgan le Fay Skrevet 17. februar 2008 #2 Skrevet 17. februar 2008 Mandelolje gir fuktighet, men hvis du har tendens til kviser, ville jeg styrt unna, for den sies å kunne framkalle kviser hos den som er disponert for det. Jojoba er bedre egnet, i så fall. Hvis du har tørr overhud og fetere underhud, har du vurdert MD Formulations Continous Renewal Serum?
Goldilocks Skrevet 17. februar 2008 #3 Skrevet 17. februar 2008 Info fra myrra.no: Mandelolje (Prunus amygdalus) Lysegul, klar og tyntflytende olje nesten uten lukt og smak. En klassisk hud- og massasjeolje som hverken er for fet eller for tørr; og som gir god glid ved massasje. Den gjør huden elastisk og kan være til god hjelp ved psoreasis og andre eksemer. Baseolje i mange hudoljer/kremer. Dette er gjerne førstevalget til aromaterapeuter - den tåles av de fleste og er lett å massere med. Ved hel kroppsmassasje blandes den gjerne med en letter olje som druekjerne (10-30%) ; da den kan bli litt kleberlig. Oljen er fremstillt ved pressing og lett raffinering. Holdbarhet 2-3 år. Jojoba kaldpresset (Simmondsia chinensis) Denne rene gyldene flytende Jojobavoksen er vidunderlig for huden, den kan brukes alene eller som base for eteriske oljer. Voksen trenger lett gjennom huden, og har en meget god holdbarhet, den harskner ikke. Den er svært mykgjørende, beskytter bra (solfaktor 4). Meget bra på psoriasis og tørr eksem. Bra sminkefjerner alene eller som ingrediens i rengjøringskrem. Den bør tilsettes 10-20% andre baseoljer, feks mandelolje. Jojobavoks er fremstillt ved kaldpressing og har en holdbarhet på 3-4 år. Mitt valg er jojoba-olje, føler den er litt lettere og trekker godt inn, pluss at jeg har en svak allergi mot nøtter/mandler. Tenkte ikke over dette og gikk til innkjøp av mandelolje som jeg smurte på nybarberte legger, det ble rødt og begynte å klø...
onyx Skrevet 17. februar 2008 #4 Skrevet 17. februar 2008 Et tredje alternativ kan være aprikoskjerneolje. Jeg foretrekker den fremfor mandel- og jojobaolje. Føles lettere enn mandelolje og mindre voksaktig enn jojoba. Kan fint brukes under annen hudkrem uten at det blir for mye.
Rexina Skrevet 17. februar 2008 Forfatter #5 Skrevet 17. februar 2008 Men hva gjør de? Får man mindre porer, mindre kviser, strammere hud, mer glød eller hva? Ser dere noe forskjell?
onyx Skrevet 17. februar 2008 #6 Skrevet 17. februar 2008 Men hva gjør de? Får man mindre porer, mindre kviser, strammere hud, mer glød eller hva? Ser dere noe forskjell? Kommer vel litt an på hva du forventer? Jeg for min del har fått finere og jevner hud med mye mindre urenheter etter at jeg begynte å bruke oljer. Når huden blir penere så får den jo også mer glød. Favorittoljer er egentlig roseoljer, spesielt Weledas kapsler med villroseolje. Den bruker jeg ofte som nattkur og den gir nydelig glød og friskhet. Aprikosoljen er en fin sandard olje, mens f.eks. Dr. Hauschkas normaliserende olje er fin når huden føles fet og ekkel rett før mensen. Med oljer må du bare prøve deg frem. Hvilken typer du liker, om de kan brukes alene eller under annen krem? Kanskje noen passer best om vinteren, mens andre er bedre om sommeren etc. Vær obs på at hund også kan bli mettet på oljer, så variasjon kan være fint.
Gjest Catwoman Skrevet 17. februar 2008 #7 Skrevet 17. februar 2008 Hvordan påfører dere oljen? Med pads? eller bare fingrene? Jeg bruker en ansiktskrem med mandelolje. Tenker kanskje det er like bra som både olje og fuktighetskrem?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå