Gå til innhold

Mat til besøk


Gjest Gjest_Anna_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Anna_*

Jeg har opplevd flere ganger å bli invitert til venninner i både lunch og middagstid, og uten å få servert annet enn snacks. Mens andre venner lager alltid middag hvis jeg kommer dit etter jobb eller lunch på formiddagen. Hva er vanlig??

Litt lei av å gå på besøk i spisetider og bare få litt snop og gå skrubbsulten hjem etter fire timer. Kanskje jeg er en storforlangende gjest, men er det ikke vanlig å servere gjestene annet en småkaker og sjokolade? Hva tenker dere om det som ikke pleier å sette frem noe til gjestene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Frk Åberg

Hva mener du med middagstid da? Hvis jeg inviterer noen i 20-tiden, serverer jeg ikke nødvendigvis middag. Men jeg opplyser gjerne om hva jeg har tenkt, med mindre det er helt innlysende. Hvis jeg inviterer til filmkveld, mener jeg det ligger litt i kortene at det ikke blir middag, men heller snacks/kaker.

Selv antar jeg ikke at det er mat med mindre jeg blir informert om det. Når folk inviterer til middag, pleier de å si at de gjør nettopp det. Men hvis noen hadde invitert meg bort i 17-tiden, ville jeg synes det var naturlig om man ble invitert på middag eller at man lagde noe mat sammen. Men jeg ville spurt. Hvis det ikke ble middag, ville jeg kanskje dristet meg til å foreslå at vi kjøpte inn og lagde noe mat sammen. De jeg pleier å invitere og som inviterer meg, er stort sett folk jeg kjenner godt nok til at jeg kan spørre eller foreslå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært utsatt for det samme, og det er ikke særlig gøy å gå sulten så lenge. Etterhvert har jeg prøvd å spørre hva som eventuelt blir servert- middag eller snacks. I tilfeller det kun er snop og kaffe, kan en jo spise hjemme på forhånd. Men med nære venner, er det jo greitt, da spør jeg rett ut.

(En gang ble jeg bedt hjem til en jeg ikke kjente så godt,på middag, men vedkommende hadde "glemt" å handle inn, det syns jeg var litt respektløst.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ansjoni

Når jeg inviterer noen, så pleier jeg å spesifisere hvis de blir bedt på middag. Det er jo også greit for meg, slik at de ikke er stappmette før de kommer.

Hvis jeg ikke ber spesielt til middag, pleier jeg bare å servere snacks o.l. Men hvis de er veldig sultne så har jeg da alltids noe mat i huset de kan få ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør som Frk Åberg: Hva mener du med middagstid da?

Vi spiser middag klokken 15.30 hver eneste dag unntatt lørdag, da spiser vi middag klokken 20.

Spisetid hos deg er ikke alltid spisetid hos andre.... :)

Hvis jeg ber venner på mat, så spesifiserer jeg det. Da sier jeg enten at jeg lager noe til et gitt klokkeslett, eller at vi kan lage noe sammen når de kommer.

Hvis ikke mat er avtalt, blir det ikke servert annet enn snacks/kaker.

Er de sultne er det derimot ikke problem å få servert en skive eller tre... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg inviterer noen på middag så sier jeg det. Har jeg ikke nevnt middag så blir det neppe det, uansett klokkeslett. Som noen sa over her, snakker vi om f.eks. filmkveld/spillkveld/kaffe mener jeg det er innlysende at det ikke blir et stort måltid, men heller snacks eller kaker. Jeg har heller aldri opplevd å bli invitert til noen uten at det lå ganske klart i kortene hva som skulle foregå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når mine venner er her, eller jeg er hos mine venner så er vi faktisk såpass "på nett" at man sier fra hvis man er sulten. Kommer jeg til mine venner og er sulten sier jeg det! Jeg er sulten jeg, skal vi lage noe mat??

Eller er mine venner her, så sier jeg at kjøkkenet er åpent for mathenting, men de fleste vet det, og går og ta seg en skive el.. (selvom jeg er såpass vertinne av meg at jeg spør ofte om mine gjester er sultne. Sier de nei da, kan jeg jo ikke gjøre så mye :(

hehe

men inviterer vi spesifikt til middag er det middag. Uansett klokka. Lunch er også mat, og da er noe planlagt og vartet opp. (er veldig glad i å være vertinne) Hvis jeg er invitert bort sier jeg alltid; Hva skal jeg ta med? Så vet jeg jo at det blir noe mat ;)

Men mat må være spesifisert for at jeg skal forvente det..

Egentlig aldri opplevd det der, med tanke på at jeg har det som jeg skrev over her, med mine venner. Kan ofte bare være på skravlebesøk, så blir det plutselig til at vi lager mat selvom det ikke var planen også

Endret av jannamor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest - trådstarter

Kanskje jeg var litt uklar med tidspunkter, lunchtider tenker jeg på som 11-12 tiden når det begynner å bli litt lenge siden frokost, og middag rundt 5-6 hverdager og 6-8 i helgene.

Hvis det er litt formelt, pleier de fleste å si i fra at det blir middag, og filmkveld/poker/bokklubb regner jeg ikke med som store spiseorgier, men mange er veldig vage mhp invitasjon, som fx jentekveld eller bare "finne på noe" eller komme på besøk. Har ikke så lyst til å avklare på forhånd om de kommer til å lage mat eller ikke, vil ikke at de skal føle at jeg forventer å bli servert. De jeg ikke kjenner så godt, føler jeg ikke at kan be om brødskiver når de serverer kaker eller annet snacks.

Ser at problemet kanskje er at det er for mange vage invitasjoner, og hva som skjer varierer tom med samme person, en person kan inviterer til fest og servere middag den ene gangen og potetgull neste. Vet at flere også unngår å nevne noe fordi de ikke vil at gjestene skal ha noen forventninger. Synes dette kan være så frustrerende! Som regel pleier jeg alltid å spise litt i forkant for å safe, men de gange jeg ikke rekker det er det litt stusselig å bli servert tørre småkaker/kjeks o.a. Men pleier alltid å ta med noe når jeg drar bort, men det er som regel lette ting som sjokolader eller noe gjærbakst. Skulle ønske at vertene tenkte litt på hvor gjestene kom fra (som rett fra jobb el.a.) og hvor lenge de skulle være med tanke på hva de serverer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg har ikke klokkesettene så mye å si, fordi vi selv har ikke så faste tidspunkter å spise selv (pga trening osv).

Men det er forskjell å invitere noen å grille eller middagg, eller invitere noen til filmkveld eller spille poker. Filmkveld og poker inkluderer ikke nødvendigvis mat (heller snacks og lignende), men hvis jeg inviterer til middag, da lager jeg alltid mat (og som oftest for mye). Men det er da ikke så ofte vi inviterer noen til filmkveld for klokken 17.00...

Men mennesker som er på besøk kan jo godt gå lage skive hvis de blir sultne og det har ikke vært middagsplaner (uansett om det er snakk om dagen eller natten da ;) ). De som kommer på besøk er jo som oftest såpass kjente at de er ikke noe flaut å si at en er sulten og kunne spise noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg
Skulle ønske at vertene tenkte litt på hvor gjestene kom fra (som rett fra jobb el.a.) og hvor lenge de skulle være med tanke på hva de serverer.

Hvis jeg inviterer noen som kommer rett fra jobb, tenker jeg at det er naturlig å servere mat. Men ellers syns jeg det høres veldig rart ut om noen lar være å si noe om mat for å unngå forventninger. Hva skal være poenget med det? Det koster hvertfall ikke meg noe å opplyse på forhånd hva slags sammenkomst det er. Jeg pleier å enten si noe om hva jeg tenker at vi skal gjøre (se på tv, film, strikke osv), eller at jeg lager kake/middag, sånn at det ligger i kortene eller sies direkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg inviterer til middag, pleier jeg å si det og også hva jeg har tenkt å servere, slik at ingen opplever å komme her for å få servert noe de ikke liker/tåler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg inviterer folk rett fra jobb eller vet de har vært hjemmefra hele dagen pleier jeg å lage middag til dem, og er vant til at mine venner tenker det samme når de inviterer. Når jeg har besøkt folk og blitt lengre enn planlagt, for eksempel kommet på formiddagen og så har vi gjort ting utover dagen, pleier de å foreslå at vi lager og evt kjøper inn middag sammen. Jeg må innrømme at det aldri har vært noe problem den ene eller andre veien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Stjernedryss

Så gammeldagse dere er da. Når jeg "inviterer" noen er det ofte fordi jeg kjeder meg og vil ha selskap. Av og til kjøper jeg inn snacks og av og til ikke. Passer det sånn at vi blir sultne lager vi mat sammen, eller føler jeg ikke at jeg forplikter meg til å servere middag og lunch, med mindre jeg har invitert på det. Selvsagt får gjester forskyne seg fra kjøkkenet hvis de sier at de er sultne, men kan jo være at jeg glemmer å nevne det hvis jeg ikke vet at de er sultne. Blir jeg sulten når jeg er borte spør jeg om vi skal lage mat, gå ut å spise, eller om jeg kan få en brødskive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bygdedyret

Jeg er av den gammeldagse typen som serverer mat når jeg inviterer folk i lunsjtiden eller i middagstiden. Og så er jeg så gammeldags at jeg spør om folk er sultne, og lager noe til oss. På kveldstid kan jeg derimot ha noe veldig enkelt som grønnsaker og dip, eller potetgull hvis det er den dagen i uken.

Har bodd på bygda hvor du får en matbit uansett når du kommer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss

Jeg tilhører "tar det som det kommer" generasjonen. Ingenting planlegges og ingeting har faste regler. Skjønner at det kan virke rart for de som har faste normer når det gjelder dette med mat og besøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Eg må vel seie eg ventar meg mat om eg blir invitert i femtida. Men ofte løyser eg det når eg får invitasjonen ved å seie - "men eg må heim og ete først". Viss dei då hadde tenkt å lage mat, bruker dei å seie det. Men venene mine veit at eg er svolten støtt, så dei veit å mate meg. Dei som ikkje veit det merkar det raskt, og hugsar det godt... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
Eg må vel seie eg ventar meg mat om eg blir invitert i femtida. Men ofte løyser eg det når eg får invitasjonen ved å seie - "men eg må heim og ete først". Viss dei då hadde tenkt å lage mat, bruker dei å seie det. Men venene mine veit at eg er svolten støtt, så dei veit å mate meg. Dei som ikkje veit det merkar det raskt, og hugsar det godt... ;-)

Akkurat. Problemet løst. Dersom invitasjonen er vag, sier man "ja gjerne, men jeg må nesten hjem å spise først" eller "ja gjerne, skal vi lage noe mat sammen da, for da vil jeg være veldig sulten". Så enkelt er det jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aloha

Dersom jeg inviterer til mat spesifiserer jeg det alltid. F.eks "jentekveld med mat og vin", "middag", "ost, kjeks og vin" el.l. Inviterer jeg bare til fest, jentekveld eller spillkveld derimot uten å nevne mat i invitasjonen, da serverer jeg kun snacks som regel. Det hender jeg serverer lett mat da også men ikke noe stort med tanke på at alle sannsynlivis har spist før de kom.

Når det gjelder det å ta imot besøkende som kommer rett fra jobb, er det faktisk ikke alltid man har oversikt over det. Om jeg inviterer til fest en lørdag har jeg ikke alltid kontroll på hvem som har jobbet rett før. Selv jobber jeg helger, og drar ofte rett på besøk/fest en fredag eller lørdag. Er det ikke nevnt noe om mat i invitasjonen da, så tar jeg ansvar selv og kjøper meg en pølse/pizzastykke eller noe annen fastfood på veien for anledningen.

Sånn sett blir det jo aldri et problem om jeg får servert mat eller ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...