Gå til innhold

Forstå strikkeoppskrift

Fremhevede innlegg

Gjest Litt nybegynner
Skrevet

På en side har de forklaring på forkortelser i strikkeoppskriften, men ikke på akkurat dette:

sätt 2m på hj.st framför arb, sticka 2rm, sticka 2rm från hj.st

Denne er illustrert med en spiss, en stigende diagonal over to ruter så ned igjen over to.

En tilsvarende figur, bare over fire ruter der alt inne i spissen er svart, er beskrevet slik:

sätt 2 m på hj.st framför arb, sticka 2 am, sticka 2 rm från hj.st

Hadde vært flott å forstå dette, for da kan jeg strikke nydelige sokker!! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke noen voldsomt dreven strikker, men har prøvd litt.

Kan "hj.st" bety hjelpepinne? Skal du strikke en form for flette? Da skal du i såfall sette noen 2 (i dette tilfellet) over på en ekstra pinne, strikke 2 masker, for så å strikke maskene på hjelpepinnen.

Skrevet

Fint jeg kunne være til hjelp!

Veldig fine strømper, forresten :)

Skrevet

Ja, fine, og kompliserte.. men ikke verre enn at man skal klare om man prøver hardt nok! Har et annet prosjekt på gang nå, men sitter og sikler på de strømpene så jeg skal ha noe å glede meg til etterpå.. måtte prøve en liten lapp med "hjelpepinne" nå, og ser at det kommer til å fungere!!

Skrevet

Kjempefine sokker. :)

Skrevet

Jeg så det da jeg satte meg ned for å prøve :)

Fant meg et mønster på en lue som har noe av det samme i seg, bare litt enklere. Nå har jeg nesten kommet halvveis på den, pluss at jeg har strikket hele mønsteret på sokkene en gang, så etter hvert tror jeg at jeg skal klare å gjennomføre sokkene.. Det var da ikke så vanskelig dette, men veldig moro!

Skrevet
Jeg så det da jeg satte meg ned for å prøve :)

Fant meg et mønster på en lue som har noe av det samme i seg, bare litt enklere. Nå har jeg nesten kommet halvveis på den, pluss at jeg har strikket hele mønsteret på sokkene en gang, så etter hvert tror jeg at jeg skal klare å gjennomføre sokkene.. Det var da ikke så vanskelig dette, men veldig moro!

Min erfaring med vanskelige strikkeoppskrifter (vanskeligere enn man er vant med, eller nye teknikker) er at så lenge man har tålmodighet til det, så får man til det meste. Lykke til! :)

Skrevet

(ts, var ikke innlogget)

Tusen takk!

Og så motiverende det er å se at jeg klarer det, jeg som "ikke kan" mer avansert strikking enn vrangbord!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...