Gå til innhold

Skal kjøpe ny komfyr


Tiit

Anbefalte innlegg

Vi skal kjøpe ny komfyr, og vil gjerne høre om du er fornøyd med din. Mine kriterier: Keramisk topp, stor stekovn m varmluft. Er usikker på farve; hvit eller stål. Hører gjerne hvilken type dere er fornøyd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har Grepa og er veldig fornøyd. Den er viss produsert i Skandinavia, Norge? Det følger også med en ekstra garanti uten at jeg nå husker hva den gikk ut på. Har hatt min i knappe 2 år. Betalte 6000 for min. Sjekk de ut og finn en ovn som passer dine behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg kjøpt ny komfyr nå ville jeg kjøpt med induksjonstopp, bare som et tips.

Har en ca 5 år gammel svenskprodusert Electrolux med steketermometer i tillegg til varmluft og alle de funksjonene der og er kjempefornøyd med den. Mulig jeg velger samme merke neste gang, men da med induksjon.

Farge blir jo en smakssak. Har hvit og da er ikke merker like synlige, men mange stålkomfyrer i dag er satt inn med noe så fingermerker ikke synes like lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg kjøpt ny komfyr nå ville jeg kjøpt med induksjonstopp, bare som et tips.

Helt enig! Jeg er kjempefornøyd med induksjonen min. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er superfornøyd med min Husqvarna komfyr. Kjøpte den til 11 000 kr for 11 år siden og den funker så det suser. Dessverre er det bare vanlige plater på det, men den har to stekovner, en stor med varmluft og en mindre "pizzaovn" som er genial til mindre ting som lasagne, boller etc. Vi bruker begge masse og er veldig fornøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har svart glass/stål pyrolyseovn (multifunksjon) med glasskeramisk induksjonsplate. Ser veldig elegant ut. Er VELDIG fornøyd. Induksjon regulerer varmen opp og ned like raskt som gass. Det går kjappere å både koke og steke på induksjon enn det gjør på elektrisk, men ikke så raskt å steke som på gass. Da platene ikke blir varme på induksjon, er de lettere å renholde (ting svir seg ikke så lett), og de er derfor også mindre farlige for barn. Med induksjon slipper du også en installasjonsjobb som med gass. Du slipper også å sette av verdifull skapplass til gassflaske.

Men prisen på induksjon er høyere enn for elektrisk. En ekstra utgiftspost med induksjon er at du må skifte ut alle dine eksisterende panner og kasseroller som ikke er magnetiske. Hvis du vurderer induksjon, så skaff deg en magnet og test pannene dine.Induksjonstopper er kokeplater basert på magnetisme. Dette krever kjøkkentøy med magnetisk felt i bunnen; dvs. kokekar av jern eller stål. En induksjonstopp må evt. kombineres med en vanlig stekovn.

Induksjon gir presis og rask justering av temperaturen, er svært rask og energisparende.

Induksjon er brannsikkert og barnevennlig, da det er kokekaret og ikke selve platen som blir varm. Legger du papir, gryteklut eller noe annet på platen mens den er skrudd på, skjer det ingenting.

Kjeler av aluminium vil ikke bli varme på en induksjonsplate. Kjeler for induksjonsovn kan derimot brukes på vanlige plater.

Summerer vi opp alt dette, mener vi, imidlertid, at fordelene med induksjon er langt større enn ulempene, og induksjon blir derfor en klar vinner.

Pyrolyse. Den enkleste, og mest effektive måten å gjøre ren stekeovn, stekebrett og panne, er ved hjelp av pyrolyse. All smuss og fett forbrennes gjennom et pyrolyseprogram som virker ved 500°C. Det vil kun bli litt støv igjen i bunnen av stekeovnen som enkelt kan børstes bort når ovnen er nedkjølt. Stekeovnen blir så god som ny, uten bruk av kjemikalier av noe slag. Pyrolyseavbrenningen kan foregå enten som Pyrolyse eller Pyrolyse ØKO-programmet, avhengig av hvor mye du har brukt stekeovnen.

Glass i stekeovnsdør gir ”kald front” og stor barnevennlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En induksjonstopp må evt. kombineres med en vanlig stekovn.

Hva mener du med dette egentlig? MÅ? Det finnes da induksjonstopper som klarer å stå utmerket helt for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg i hvert fall ville sett på er hvor rask oppvarmingen er, eller noe sånt som effekten. Foreldrene mine har en relativt ny komfyr med glasskeramisk topp som er mye tregere enn vår vanlige keramiske, som er sikkert ti år eldre. Det er lite effektivt å ikke kunne varme opp raskt, kjedelig er det også, så jeg ville heller betalt mer for en kraftigere komfyr... Utover det har jeg ikke satt meg så inn i ovnverdenen, men ønsker meg gassovn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utover det har jeg ikke satt meg så inn i ovnverdenen, men ønsker meg gassovn...

Jeg antar at du mener gasstopp? Gass i stekeovnen er noe dritt synes jeg i hvertfall, ujevn varme og umulig å bake brød uten at de blir svidd på toppen og rå inni - mulig jeg har dårlige erfaringer, kun to forskjellige ovner, men jeg kunne uansett aldri tenkt meg det.

Gass på toppen er kjempebra, vi hadde ikke plass til det i vårt kjøkken og gikk for induksjon - jeg er kjempefornøyd med det i hvertfall! Rask, enkel å rengjøre og det aller meste av gamle kasseroller funket hos oss i hvertfall (vi hadde ikke aluminiumskasseroller fra før). Eneste gangene jeg savner gass er når vi woker, så neste gang blir det nok et wokbluss ved siden av induksjonen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at du mener gasstopp? Gass i stekeovnen er noe dritt synes jeg i hvertfall, ujevn varme og umulig å bake brød uten at de blir svidd på toppen og rå inni - mulig jeg har dårlige erfaringer, kun to forskjellige ovner, men jeg kunne uansett aldri tenkt meg det.

Gass på toppen er kjempebra, vi hadde ikke plass til det i vårt kjøkken og gikk for induksjon - jeg er kjempefornøyd med det i hvertfall! Rask, enkel å rengjøre og det aller meste av gamle kasseroller funket hos oss i hvertfall (vi hadde ikke aluminiumskasseroller fra før). Eneste gangene jeg savner gass er når vi woker, så neste gang blir det nok et wokbluss ved siden av induksjonen :)

Jo, jeg har litt erfaring med gassovn og syntes stekeovnen var fryktelig skummel (fikk også høre skrekkhistorier om flammer som sto ut osv), så mulig det hadde holdt med gasstopp selv om jeg tror det finnes gode gasstekeovner også (hva bruker kokkene? De har kanskje vanlige stekeovner?). Uansett ikke en aktuell problemstilling på en stund. Induksjon høres også bra ut, men jeg har ikke erfaring med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...