melatonin Skrevet 16. februar 2008 #1 Skrevet 16. februar 2008 jeg er ei jente på 20 år som har prøvd alt av prevensjon. tåler ikke p piller eller noe, så ble til slutt koberspiral. unge jenter skal ikke ha det men var det eneste jeg kunne bruke uten om kondom. alltid vært fornøyd med spiral, men har hatt smerter over eggstokkene. og legen min sa bare at jeg skull se det ann.. så sist jeg var hos legen ble jeg henvist til gynekolog... endelig siden ingen på lege kontoret ville undersøke meg. sist jeg var hos legen tok jeg bare crp... jeg er sykpeleierstudent og ble veldig overrasket over at han ikke ville undersøke meg, spurte ikke om jeg kunne vært gravid eller når min siste menstrasjon var. men nå skal jg til gyn.. crp var neg, har tatt gravitest på egenhånd den var neg. så nå lurer jeg på om det kan være cyster på eggstokkene.. mamma har hatt det.. er det noen som har hatt cyster på eggstokkene her? i så fall hva ble gjort? underlivet er et sted jeg helst ikke vil ha vondt.. håper noen vil
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2008 #2 Skrevet 16. februar 2008 Sikkert bare meg, men jeg skjønner ikke innlegget ditt jeg.. Ville du ha hjelp i forhold til kobberspiral eller cyster/smerter? :klø: Eneste jeg kan tenke på ifbm smerter er i hvertfall endometriose eller hva det heter.. Hva er cyster på eggstokkene? Hvordan kjenner man det? Bra du skal til GU i allefall!
Essie_ Skrevet 17. februar 2008 #4 Skrevet 17. februar 2008 Hei! Er spl.stud selv og har akkurat avsluttet 9ukers praksis på kir. gyn.avd. Hvis det er litt størrelse på cysten(e) fjernes eggstokken vanligvis kirurgisk - men de ser selvfølgelig an. Dette vil være "siste utvei" for unge kvinner med tanke på hormonprod og mulighet for å bli gravid. Har en kollega som skal innlegges denne uken for å fjerne eggstokkene pga cyster, men hun er ferdig med overgangsalderen så det blir annerledes. Anlegg for cyster er tildels arvelig, så det er mulig det er det, selv om det er uvanlig i din alder. Hvis du lurer på noe som du tror jeg kan svare på må du gjerne skrive inn her, så skal jeg prøve å følge med.
melatonin Skrevet 21. februar 2008 Forfatter #5 Skrevet 21. februar 2008 Hei! Er spl.stud selv og har akkurat avsluttet 9ukers praksis på kir. gyn.avd. Hvis det er litt størrelse på cysten(e) fjernes eggstokken vanligvis kirurgisk - men de ser selvfølgelig an. Dette vil være "siste utvei" for unge kvinner med tanke på hormonprod og mulighet for å bli gravid. Har en kollega som skal innlegges denne uken for å fjerne eggstokkene pga cyster, men hun er ferdig med overgangsalderen så det blir annerledes. Anlegg for cyster er tildels arvelig, så det er mulig det er det, selv om det er uvanlig i din alder. Hvis du lurer på noe som du tror jeg kan svare på må du gjerne skrive inn her, så skal jeg prøve å følge med. har også hatt en spontan abort for et år siden, som legen min sa ikke var så nøye undersøke.. så skulle vi ha undervisning av en av norges fremste gynekologer, som sa at alle spontan aborter skulle undersøkes med ultalyd. (så klart er det veldig tidlig så kan det hende det ikke kjennes, men jeg var kommer noen uker på vei.) da ble jeg ganske sint og bekymret.. hvorfor fikk jeg ikke da henvisning til gyn?? anemsi: hysj hysj ikke si sånn jeg vil ikke fjerne noen eggstokk :gråte: var må mage tarm i 9 uker jeg, lærte mye men skulle gjerne vært på gyn.. er rart.. man tror man kan det meste om slik undersøkelser, men når det gjelder en selv tenker man mye på det og lurer på mye.. i går gikk jeg faktisk hele dagen og lurte på om jeg skulle ha på sokker eller ikke, har jo blitt undersøkt hos fastlege da...... fikk du være med på undersøkelser?? da kommer du til å få masse spørsmål fra meg;D
Essie_ Skrevet 21. februar 2008 #6 Skrevet 21. februar 2008 (endret) har også hatt en spontan abort for et år siden, som legen min sa ikke var så nøye undersøke.. så skulle vi ha undervisning av en av norges fremste gynekologer, som sa at alle spontan aborter skulle undersøkes med ultalyd. (så klart er det veldig tidlig så kan det hende det ikke kjennes, men jeg var kommer noen uker på vei.) da ble jeg ganske sint og bekymret.. hvorfor fikk jeg ikke da henvisning til gyn?? anemsi: hysj hysj ikke si sånn jeg vil ikke fjerne noen eggstokk :gråte: var må mage tarm i 9 uker jeg, lærte mye men skulle gjerne vært på gyn.. er rart.. man tror man kan det meste om slik undersøkelser, men når det gjelder en selv tenker man mye på det og lurer på mye.. i går gikk jeg faktisk hele dagen og lurte på om jeg skulle ha på sokker eller ikke, har jo blitt undersøkt hos fastlege da...... fikk du være med på undersøkelser?? da kommer du til å få masse spørsmål fra meg;D Fjerning av eggstokker ved cyster gjøres på damer som har vært i overgangsalderen, så ikke tenk på det. Ja, fikk være med på en del gyn.undersøkelser. Du får bare spørre; jeg kan jo se om jeg klarer å svare..;D Og du må huske på at gynekologen/legen som undersøker bare har en vanlig dag på jobb, og kommer ikke til å reagere uansett om du har på deg sokkene eller ikke (eller på andre ting som du måtte tenke på)! Endret 21. februar 2008 av Anemsi
melatonin Skrevet 26. oktober 2008 Forfatter #7 Skrevet 26. oktober 2008 dette tok sin tid ja.. skulle henvises etter 14 feb. nå er det 26 okt..
Brud84 Skrevet 27. oktober 2008 #8 Skrevet 27. oktober 2008 Jeg ble operert for cyste på eggstokken som 15 åring..... Den var da på str. med en tennisball... De prøvde å redde eggstokken, men måtte tilslutt fjerne halve. Det jeg husker var at det ar veeldig smertefullt før operasjonen, men etterpå var det ikke noe problem!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå