Gå til innhold

Vaffel-krise


lillemy8808

Anbefalte innlegg

Kom hjem fra turen jeg skulle på torsdag kveld, og har endelig fått somla meg til og pakke ut osv.. så fikk jeg et vaffeljern en venn ikke trengte mer, han hadde kjøpt seg et nyere. Det gamle fungerte, men han ville helst ha "alt nytt" når han først var i gang.

Jeg har nettopp prøvd 3 ganger, med godt smurt jern, lot vaffeljernet være lukket til lyset slukket og litt tid, likevel endte jeg opp med "to" vafler.. og de er helt forjævlige å få ut av jernet også! Vanskelig å skrape ut noe som sitter fast nedi sporene.. Absolutt ikke vellykket.

Noen tips?

Og en ting til: Hvordan i h*lvete får jeg "vaflene" utav formen? Jeg ble sur og ga opp.. får stivne og smuldre utav seg selv da om røra absolutt vil sette seg fast! :kjefte:;)

Men jeg ville jo liksom ha vafler til frokost da.. bah.

Har det noe som helst å si at jeg har brukt glutenfritt mel? Altså helt standard oppskrift bare med slikt mel? Tviler på at det skal ha noe å si.. Hadde i mye smør og de bitene jeg fikk løs var jo sprø..

Det står 1-7 på et hjul oppå, burde denne stå på veldig lavt kanskje? Sto på mellom 4-5 når jeg fikk det, så antar det er det han har brukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt vaffeljern ble nettopp sendt til de evige jaktmarker av samme grunn.

Jeg laget min vanlige røre, hadde godt med flytende melange oppi, smurte jernet før første øse ble helt i, og endte opp med å skrape vaffel løs fra øverste del av jernet.

Etter to-tre forsøk gikk hele skiten i søpla.

Tror faktisk vaffeljern kan bli for gamle, jeg. Ser ihvertfall ingen annen forklaring på det som skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart du fikk overta det vaffeljernet. :fnise:

Har du nok mel i røra ? ( lurt å ha smør i røra )

Still hjulet tilbake til 4-5.

Ikke gi opp. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha i et ekstra egg i røra. Dessuten er det kjempeviktig at den får stå litt, hvis ikke henger ingenting sammen.

Aah.. halverte ei røre jeg fant jeg for å kun lage vafler til meg selv... og da er det jo bare et egg i... Ikke at det hjelper saken min... skal jeg lage ei "hel" røre så har jeg ikke nok mel igjen til det.. Greiest å starte på ny da jeg ikke har så altfor mye røre igjen.

Og ja, jernet er gammelt, men han sa jo at det fungerte. Og jeg tror nok han heller ville kastet det enn å gi det bort til meg, om det bare ikke fungerte mer.

Tester med ei ny røre med "vanlig" mel, jeg kan jo ete litt hvetemel uten at magen går i spinn.. så får heller sambo hjelpe med å ete opp, om jeg faktisk får det til nå.

Men jernet er fullt av "dritten" jeg laga i stad, tips?

Og jeg hadde i smeltet smør før jeg stekte, det sto det i oppskriften jeg fant. Kan jo sikkert ha i enda mer smør da, for det ble "akkurat" nok til så mye jeg skulle ha. Så MASSE smeltet smør, 2 egg, og vanlig mel (hadde i nok mel av glutenfritt i stad). Så kanskje det blir frokostvafler likevel!

Endret av lillemy8808
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Nancy_*

Dette skjedde meg for første gang da jeg kjøpte sånn ferdigpose med grove vafler... Jeg har aldri smurt vaffeljernet før, tar bare litt olje oppi røra og vaflene blir sprø utenpå og mye inni og kommer lett av. Er grunnen at i de ferdigeposene skal man bruke vann? For når jeg lager den fra bunnen av bruker jeg bare melk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette skjedde meg for første gang da jeg kjøpte sånn ferdigpose med grove vafler... Jeg har aldri smurt vaffeljernet før, tar bare litt olje oppi røra og vaflene blir sprø utenpå og mye inni og kommer lett av. Er grunnen at i de ferdigeposene skal man bruke vann? For når jeg lager den fra bunnen av bruker jeg bare melk.

Sprø utenpå og myke inne er målet mitt.. er dette trikset til mora til sambo tro?? mormor sine blir myke og ikke så gode som mora hans.. og jeg tviler ekstremt mye på at hun bruker olje i dem, aldri sett mormor ha olje i hus. Jeg prøver det jeg!

Endret av lillemy8808
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Nancy_*
Sprø utenpå og myke inne er målet mitt.. er dette trikset til mora til sambo tro?? mormor sine blir myke og ikke så gode som mora hans.. og jeg tviler ekstremt mye på at hun bruker olje i dem, aldri sett mormor ha olje i hus. Jeg prøver det jeg!

Bruk en nøytral, rapsolje f.eks. Og rett før du skal steke ta litt kaldt vann i røra... jeg skal love deg de blir crispy da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk en nøytral, rapsolje f.eks. Og rett før du skal steke ta litt kaldt vann i røra... jeg skal love deg de blir crispy da :)

Bruker kun rapsolje her i hus ;). Vanntipset kan jo også prøves.

Men etter 2 forsøk med den "nye, forbedrede" røra så blir det samma styret. Rett før jeg enten går og legger meg igjen, eller lager pannekaker....

Hvor lenge steker man vafler da? Jeg steker til lyset slukker.. Er jeg helt på bærtur? Skal de stå enda lengre? Ikke at jeg gidder å prøve mer akkurat nå! Men senere forsøker jeg nok igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skru ned varmen!

Jeg steker vafler på mellom 3 og 4 i mitt jern.

Tenkte det samme, sto mellom 2 og 3 istad . Mulig jeg ikke lar dem stå lenge nok... men skal jeg prøve mer nå så må jeg skrape vaffeljernet på ny, gidder ikke... prøver seinere.

Takker for alle tips!

Endret av lillemy8808
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vaffelen stekt når du tar den ut da? Hvis ikke må du la den steke lenger.

Jeg smører jernet mellom hver vaffel selv om jeg har smør i røra. Særlig øverste del er viktig, og jeg bruker flytende melange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja jeg prøvde å la den steke både lengre og kortere enn lyset. Den ser ferdig ut på de bitene jeg får av.. men den henger ikke sammen. Så jeg ga faen ;). Fant et billig til 200 kr på elkjøp, så mulig jeg kjøper et nytt om jeg vil ha vaffler. Driter i det gamle vraket tror jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...