Gjest Tainnlausa Skrevet 15. februar 2008 #1 Skrevet 15. februar 2008 Mannen min har fått en knekk i en fortann i dag(fre.), og det gjør utrolig vondt. Jeg prøver å få han til å ringe tannlegevakten, men av tidligere erfaringer med null hjelp, mener han at det ikke er noe vits før mandag. Jeg mener dette er hull i hodet, og at de har plikt til å hjelpe i en akuttsituasjon. Hva om tannen ikke lar seg redde etter flere dager? Blir det liksom vårt problem da? Hvilke rettigheter har man som tannlegepasient? Ev linker mottas med takk
Gjest Gjest_Thea_* Skrevet 15. februar 2008 #2 Skrevet 15. februar 2008 Det er viktig å få tannen på plass igjen ( hvis det går an ) , når det i tillegg gjør vondt , hadde jeg ikke nølt et sekund. Søk på nettet etter åpningstiden , og ta det tidligst mulig. Har dessverre ingen link ifht. rettigheter , men dette går inn under akutt.
Gjest prestekrage Skrevet 16. februar 2008 #3 Skrevet 16. februar 2008 Her er min erfaring: Jeg fikk knekt 1/2 parten av en tann- 1/8 av en annen (Fortann og den ves siden av- i motsatt rekkefølge). Dette skjedde fredag kveld (var på konsert og noen syntes det var en god ide å spenne bein på meg øverst i en betong trapp)... Reiste på legevakta- men de fikk ikke gjort annet enn å rense sårene i ansiktet- og sende meg hjem med en "bunke" smertestillende. Fikk også tlf nr tannlegevakta. De åpnet ikke før på ettermiddagen lørdag. I taxien hjem ringte jeg politiet- slik at de kunne loggføre hendelsen- i fall forsikringsselskapet krevde politianmeldelse. Dagen etter fikk jeg time hos tannlegevakta. Der tømte de den ene tanna for nerver (de var døde) og fikk lagt beskyttelse og antibakteriell "salve" på den tanna det fortsatt var liv i. Jeg er hellig overbevist om at det hjalp på reaksjonstiden det at jeg allerede ved første telefonsamtale nevnte at jeg hadde både reiseforsikring (med tannskadedekning) og at jeg også har utvidet ulykkesforsikring- som gjør at jeg får dekket ALLE utgifter til tannbehandling ved skade... Vet ikke hvilke "rettigheter" en har- men vil ikke tro det er mange... Mitt beste råd er rett og slett å ringe igjen. Gjør alt hva du kan for å komme inn- nevn gjerne forsikring (dersom du har).
Bokormen Skrevet 16. februar 2008 #4 Skrevet 16. februar 2008 Dere bør absolutt komme dere til tannlege så fort som mulig. De aller fleste byer har tannlegevakt, men dere må regne med å betale dyrt, og kanskje også reise et stykke for å komme til tannlegen. I Trondheim er tannlegevakten åpen hele døgnet, man kan alltid nå tannlegen som har vakt på tlf. I Porsgrunn/Skien derimot, er tannlegen bare på vakt på dagtid i helgene, men kan i noen tilfeller kontaktes av legevakten. Som du skjønner varierer dette veldig, og ofte er det enkleste å kontakte ens private tannlege direkte.
Paladin Skrevet 16. februar 2008 #5 Skrevet 16. februar 2008 Enkelte tannleger tillater at man kontakter dem i helgen og de kan stille opp på kort varsel om det er akutt. Min tannlege er slik. Hittil har jeg heldigvis ikke hatt behov for å kontakte ham på kort varsel, men det er greit å vite at det er mulig. Da vil han kunne gjøre en rask vurdering av situasjonen og fortelle meg om hva som bør gjøres. Hvis man brekker en tann og det er vondt i den så er det viktig å raskt få behandling fordi nerven kan være eksponert. Situasjonen kan forverres kun i de to dagene som helgen varer. Her er link til tannlegevakt i Oslo: http://www.oslotannlegevakt.no/ http://www.tannhelsetjenesten.oslo.kommune...tannlegevakten/ Man kan for eksempel gå til tannlegevakten å få dem til å gjøre det de kan for å hindre smerten og stoppe forverring av situasjonen. Så kan man på mandag ringe til sin egentlige tannlege og få reparert skadene. Da burde de ekstraordinære utgiftene til tannlegevakten reduseres mest mulig. Ved å søke på for eksempel Google med ordet tannlegevakt og navnet på stedet man bor på kan man finne tannlegevakten på eget sted.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå