Gå til innhold

B 12 mangel

Gjest Gjest_gjest_*

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Hei

Jeg mistenker at jeg har B12 mangel.

for ca 4-5 år siden hadde jeg akkurat over nedre grense verdi på B12 og under grenseverdi på Folat. gikk da på en folat kur.

hva skal jeg gjøre for å få sjekket dette nå? er det mulig å prøve med B12 sprøyter for å se om tilsanten min blir bedre, eller må jeg til treding med masse prøver og slange i magen å alt mulig?

leste litt rundt på nette her nå og det virker som det er mange prøver og ting en må igjenom før en får sprøyter.

er det noen der ute som har fått det påvist og fått sprøyter som kan fortelle meg litt om hvordan dette fungere.

har legeskrekk......

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Thea_*
Skrevet
Hei

for ca 4-5 år siden hadde jeg akkurat over nedre grense verdi på B12 og under grenseverdi på Folat. gikk da på en folat kur.

hva skal jeg gjøre for å få sjekket dette nå? er det mulig å prøve med B12 sprøyter for å se om tilsanten min blir bedre, eller må jeg til treding med masse prøver og slange i magen å alt mulig?

leste litt rundt på nette her nå og det virker som det er mange prøver og ting en må igjenom før en får sprøyter.

er det noen der ute som har fått det påvist og fått sprøyter som kan fortelle meg litt om hvordan dette fungere.

har legeskrekk......

Legeskrekk eller ikke , dette er det kun legen din som kan gi deg et svar på.

B 12 mangler påvises gjennom blodprøver.

Bestill deg en legetime hvis du er urolig.

Skrevet (endret)
Hei

har legeskrekk......

Jeg har B-12-mangel fordi jeg er vegetarianer. Jeg fikk det påvist (gjennom blodprøver, ingen slanger eller noe) for mange år siden hos fastlegen. Fordi jeg var mye trøtt osv. og jeg ikke spiste kjøtt, tok legen diverse prøver og fant altså ut at jeg hadde B-12-mangel. Da fikk jeg resept på B-12, som skal injiseres hver 3. måned. Etter det har jeg ingen problemer, annet enn hvis jeg tar en sprøyte for sent, da merker jeg det særlig godt på hår og negler, som blir veldig sprø(tt) og brekker lett.

Så få legen til å ta blodprøver - det er ikke verre enn det! Du får bare B-12 til injeksjon på resept, så du må nok til legen, dessverre. Lykke til!

Endret av Harlekin
Skrevet

hei igjen.

jeg skjønner jeg må til legen altså. litt klønete skrevet sikkert. men etter som jeg ikke har fastlegeså var jeg litt usikker på hvor mange ganger jeg eventulet måtte til legen. om det er nokk med en gang eller flere. er jo lett vindt å melde seg på ordningen for å spare penger om må dit flere ganger liksom.

og¨så etter som jeg har legeskrekk tenkte jeg det var greit å høre litt om hvilke tester å slik jeg måtte ta for å forberede meg på det.

er det vanskelig å få dette? tenkter på om du ligger på grensa, vil legen la deg prøve en mnd eller noe for å se om det blir bedre?

Skrevet
hei igjen.

jeg skjønner jeg må til legen altså. litt klønete skrevet sikkert. men etter som jeg ikke har fastlegeså var jeg litt usikker på hvor mange ganger jeg eventulet måtte til legen. om det er nokk med en gang eller flere. er jo lett vindt å melde seg på ordningen for å spare penger om må dit flere ganger liksom.

og¨så etter som jeg har legeskrekk tenkte jeg det var greit å høre litt om hvilke tester å slik jeg måtte ta for å forberede meg på det.

er det vanskelig å få dette? tenkter på om du ligger på grensa, vil legen la deg prøve en mnd eller noe for å se om det blir bedre?

Jeg tror nok du har fastlege, det har alle norske statsborgere, såvidt jeg vet. Men det kan godt hende du ikke vet hvem det er, men det kan du finne ut på www.norge.no Ellers kan du bestille time privat, f.eks. på Volvat.

Jeg tror nok du bare må en eller to ganger til legen. Fortell ham/henne hvordan du føler deg, og be om at det taes blodprøver av deg. Det tar ikke så lang tid før du får svar, da må du kanskje inn til ny time. Såvidt jeg vet er denne "lidelsen" vanligst blant eldre og de som av en eller annen grunn ikke får nok B-12 gjennom kosten (som f.eks. veganere/vegetarianere), men andre kan også få B-12-mangel.

Hos meg var resultatet ganske entydig da jeg hadde vært vegetarianer med ensidig kosthold i mange år, og jeg må fortsette på sprøyter sålenge jeg ikke spiser kjøtt. Derfor vet jeg ikke hva som hender dersom du "ligger på grensen". Det kan hende at det kan behandles med sprøyter i en tid og endring til et kosthold som inneholder mer B-12, men det vet jeg dessverre ikke. Jeg ville fått legetime så snart som mulig. Du kan jo også lese litt på Internett (f.eks. www.lommelegen.no).

Skrevet (endret)

....

Endret av Tassie
Skrevet
Jeg har fått påvist B12-mangel hos to forskjellige fastleger. Jeg lå ikke på grensen, men svært lavt under normalen, men likevel har jeg aldri fått sprøyter. Uten at de legene visste noe om hverandre og uten at jeg sa hva jeg hadde gått på før, så fikk jeg det samme hos dem begge to, en resept på piller som heter TrioBe.

Fikk resepten bare rett i posten, så har bare vært hos legen totalt 4 ganger iløpet av 3 år for denne mangelen.

..glemte å si at jeg tok kun en liten rask blodprøve, ikke en hel haug med masse tester :)

Dette var interessant, så jeg søkte på denne pillen på nettet og fant dette:

"Dette legemiddel er et vitaminpreparat og brukes for å forbygge symptomgivende mangel på vitamin B6, vitamin B12 og folsyre ved utilsstrekkelig inntak av mat eller ved dårlig opptak av vitaminene fra tarmen, spesielt hos eldre."

Det står også:

"Vis forsiktighet ved bruk av TrioBe:

Hvis du har en behandlingstrengende mangel på de vitamin B6, vitamin B12 og folsyre.

Behandling av ulike typer anemier (blodmangel) kan kreve behandling med injeksjon av Vitamin B12."

(dette står på felleskatalogen, pasientutgave)

Så det virker på meg som om det kommer an på hva årsaken er til B-12-mangelen og hvor alvorlige det er, som avgjøre om man blir behandlet med piller eller injeksjoner.

Skrevet

TrioBe og B-12 sprøyter inneholder akkurat det samme etter hva jeg har forstått.

Kanskje man opplever et " boost" ved B-12 i motsetning til pillene som man tar jevnt.

Skrevet
TrioBe og B-12 sprøyter inneholder akkurat det samme etter hva jeg har forstått.

Kanskje man opplever et " boost" ved B-12 i motsetning til pillene som man tar jevnt.

Kan godt være du har rett. Legen min foreslo aldri piller til meg (selv om det hadde vært å foretrekke :fnise: ), men det kan hende at pillene ikke ville ha virket like godt på meg som en direkte injeksjon.

Gjest Samme Gjest
Skrevet

Det kan godt hende, legen vet jo hva han gjør :)

Jeg fikk utskrevet TrioBe , selv om jeg spurte etter B-12 , men da forklarte han meg at det er likt innhold.

Men kan godt hende de virker på en litt forskjellig måte da :)

Skrevet

Heldigvis er fastlegesystemet et tilbud, og ikke en plikt ;)

B12 undersøkes ved blodprøve, og behandlingen kan være både tabletter og sprøyter. Det vil variere alt etter årsaken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...