Gå til innhold

Angst, depresjon og asperger..

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_sara_*
Skrevet

Hva er forskjellen på å ha angst og depresjon og asperger syndrom? Enn angst og depresjon uten asperger syndrom? Det er visst en stor forskjell har jeg hørt av psykologen min. Men hvordan? Kan du gi noen eksempler?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle diagnoser innen psykologi gis etter et klassifikasjonssystem som heter DSM-IV-TR. For f.eks angstlidelser listes det opp vanlige symptomer, og man må ha en viss andel av disse symptomene for å kvalifisere for en diagnose. For å kvalifisere for diagnosen asperger er det et helt annet sett med symptomer som listes opp.

Jeg vil tro det ikke er uvanlig for aspergere å ha angst og depresjoner. Jeg har selv mild asperger, ikke fullt så milde depresjoner, og sosial angst. Jeg vet ikke om jeg bare er litt depressivt anlagt, eller om depresjonene kommer av at jeg sliter litt med å føle at jeg passer inn blant vanlige veltilpassede mennesker. De fleste, om ikke alle, med asperger vet utmerket godt at de ikke er helt som andre, og det gjør vondt. Ikke så rart om man blir deppa og innesluttet av det.

Jeg vil tro at forskjellen mellom en asperger uten tilleggsdiagnoser og en asperger med angst og depresjoner er at aspergeren uten tilleggsdiagnoser har funnet en tilfredsstillende måte å fungere på. H*n vil sannsynligvis fremdeles ha sosiale vansker, problemer med kommunikasjon, spesielle/smale interesser e.l., men disse evnene kan trenes - og de gangene man føler seg som en idiot fordi man igjen har gjort en sosial tabbe kan man sikkert lære seg å drite litt mer i det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...