Gjest Huldali Skrevet 14. februar 2008 #1 Skrevet 14. februar 2008 Jeg vil ikke dynke kjeksen i konjakk eller likør, hva passer det å dynke den i da? Sterk kaffe? Eller bør det være noe som er litt søtt?
Tropehus Skrevet 14. februar 2008 #2 Skrevet 14. februar 2008 I tiramisu skal det brukes savoiardi kjeks og disse skal dynkes i en blanding av espresso og marsala vin
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2008 #3 Skrevet 15. februar 2008 Hvis du ikke vil bruke alkohol vil jeg tro at det går helt fint å bare dyppe kjeksene i espresso/sterk kaffe. Eventuelt kan du jo ha litt sukker i kaffen?
Gjest Huldali Skrevet 16. februar 2008 #4 Skrevet 16. februar 2008 Takk for svar! vil ikke har noe alkohol i maten
Brunhilde Skrevet 16. februar 2008 #5 Skrevet 16. februar 2008 Takk for svar! vil ikke har noe alkohol i maten Da tror jeg nesten jeg ville valgt å lage en dessert hvor alkohol ikke er en ingerdiens. Tror smaken blir ganske så tam med bare kaffe, og da er (for meg) noe av poenget borte.
gard Skrevet 19. februar 2008 #6 Skrevet 19. februar 2008 Hei Jeg laget Tiramisu for en uke siden og da dyppet jeg kjeksen i en blanding av kaffe og Bailey's :-) Det var veldig godt synes jeg men nå liker jeg kombinasjonen kaffe/Bailey's ganske godt
simba80 Skrevet 8. februar 2009 #7 Skrevet 8. februar 2009 ser på nett at den originale tiramisu ikke inneholder alkohol! Bare kaffe. Skal prøve meg på den til helga, håper jeg får tak i fingerkjeks
Brunhilde Skrevet 8. februar 2009 #8 Skrevet 8. februar 2009 Fingerkjeks selger de på Meny, så det burde være lett å få tak i. Har snakt tiramisu med "bare" kaffe, og det var en heller tam opplevelse, uansett om originalen var slik.
skrue Skrevet 8. februar 2009 #9 Skrevet 8. februar 2009 Fingerkjeks selger de på Meny, så det burde være lett å få tak i. Har snakt tiramisu med "bare" kaffe, og det var en heller tam opplevelse, uansett om originalen var slik. Jeg sjekket i Sølvskjeden min ( http://www.haugenbok.no/resverk.cfm?st=fre...&cid=187639 ) og der er oppskriften også uten marsala, bare ekstra sterk kaffe, Hmm, da lærte jeg at den antagelig er uten vin i utgangspunktet. Tror ikke jeg kommer til å gå for originalen selv dog.
Brunhilde Skrevet 9. februar 2009 #10 Skrevet 9. februar 2009 Jeg sjekket i Sølvskjeden min ( http://www.haugenbok.no/resverk.cfm?st=fre...&cid=187639 ) og der er oppskriften også uten marsala, bare ekstra sterk kaffe, Hmm, da lærte jeg at den antagelig er uten vin i utgangspunktet. Tror ikke jeg kommer til å gå for originalen selv dog. Jeg er enig, det er noe med vinsmaken som gir det lille ekstra, syns jeg. Nå er ikke tiramisu det jeg spiser oftest heller, så jeg tror ikke den får totalt alkoholforbuk opp så veldig mye.
Kamikatze Skrevet 9. februar 2009 #11 Skrevet 9. februar 2009 (endret) Hei Huldali. Ikke bry deg så mye om hva de puritanske oppskriftsfanatikerne sier. Det viktige er at du får en smaksløkorgasme når innholdet på teskjeien rammer tunga. Ikke om gørra kalles tirramiss, tilsølte bondepiker, eller kjeks med krem på. Det er utseende, smak og konsistens som avgjør om det blir godt, ikke hva det heter. Om du bruker gjendekjeks, bløtkakebunn, fingerkjeks, sandkake etc er ett fett. Hel eller knust? Nesten det samme, hvis ikke du absolutt skal ha sånn halvflytende udelikat kjeksegørr i bunn. Det er jo utenlandsk, så da er det vel godt da? - Jammen kjeksen har jo ingen klær på :gjeiper: Bruk hva du behager, og kall det for dessért. Det er ofte det enkleste. Dynk med kruttsterk javakaffe om du vil ha den beiskheten. I fløte eller cola, så blir det noe helt annet. Selv kunne jeg ha funnet på å hakke en håndfull med cocktailbær (nei de er ikke alkoholholdige, men beregnet på å brukes i alkohol) og lagt et lag oppå kjeksen. Fuktigheten fra bærene trekker inn, og de gir en egen smak og konsistens. Syns det ofte er mer tendenser til å drukne kjeksen, enn å dynke den. Det skal bare en dråpe eller tre til. Oppskrifter bør du kun betrakte som inspirasjonsforslag. La fantasien, og hva du har i skapet, få siste ordet. PS Hvis oppskriften sier vin, kan du koke den inn. Du beholder det meste av smaken, forsterker den, faktisk, men alkoholen fordamper bort. Likørekstrakter, som du kjøper på dagligvaren, kan også være verdt å teste. Endret 9. februar 2009 av Kamikatze
Gjest Faerie Skrevet 9. februar 2009 #12 Skrevet 9. februar 2009 I min Tiramisùoppskrift skal kjeksene dyppes i sterk kaffe (espresso) og litt mandellikør skal blandes i kremen. Jeg har noen ganger brukt ørlite mandelessens i og det har forsåvidt gått greit det selv om det er bedre med likør. En tanke som slår meg akkurat nå er at det kanskje kan være godt å bruke litt sirup i? Sånn sirup man bruker for å smakssette cappuccino, f.eks. Irish Cream eller lignende?
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2009 #13 Skrevet 12. februar 2009 Takk for svar! vil ikke har noe alkohol i maten Bare lurer på hvorfor du ikke vil ha alkohol i maten.? Og hvorfor lager du en rett som alkoholen er en viktig del. Alkoholen her vil fremheve en del smaker. Noen retter bllir bare ødelagt av at man erstatter med andre ting.
Kamikatze Skrevet 12. februar 2009 #14 Skrevet 12. februar 2009 Bare lurer på hvorfor du ikke vil ha alkohol i maten.? Og hvorfor lager du en rett som alkoholen er en viktig del. Alkoholen her vil fremheve en del smaker. Noen retter bllir bare ødelagt av at man erstatter med andre ting. Kanskje hun er kulinarisk vidsynt og kreativt eksperimenterende. Dessuten blir det litt småfasistisk å hevde dette om en dessert som kommer i mange ulike varianter, både med og uten alkohol.
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2009 #15 Skrevet 13. februar 2009 Jeg sjekket i Sølvskjeden min ..... (sorry ) Tja, jeg ville gjort som mange andre her sier, og heller funnet en annen dessert.
skrue Skrevet 13. februar 2009 #16 Skrevet 13. februar 2009 (sorry ) Tja, jeg ville gjort som mange andre her sier, og heller funnet en annen dessert. Hehe. Så det for noen dager siden selv, men da var det allerede sitert så da fikk det heller være. Sølvskjeen (bra bok forresten) skal det altså være. Jeje, selv stavekontroll ville vel ha godtatt det der.
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2009 #17 Skrevet 13. februar 2009 hvis du ikke vil ha alkohol i så ville jeg prøvd med sterk kaffe (kanskje litt melk/fløte eller innbiller jeg meg at det kan blir veldig mye kaffesmak.) også kan du jo bruke en eller annen essens for å få en litt "alkoholsmak"hvis du ønsker det. Selvom folk sier at sånn og sånn skal det være fordi det er orginalt, så er det jo ingenting i veien å eksprimentere litt og ta utgangspunkt i en kjent rett, for så å lage sin egen.
Kamikatze Skrevet 13. februar 2009 #18 Skrevet 13. februar 2009 Du har med mat som med klær, både trendsettere og apekatter som tror de er trendy, fordi de er mainstream... Bare gi bånn gass du, trådstarter!
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2009 #19 Skrevet 15. februar 2009 Det finnes like mange oppskrifter på Tiramisu som det finnes italienske husmødre, pleier min far å si. Jeg pleier å piske eggehviter og sukker stivt, piske krem og vende de to forsiktig inn med mascarpone iblandet vanilje (deler en hel vaniljestang på midten og skraper ut frøene). Dynker fingerkjeksene i en blanding av espresso og en liten konjakkskvett, legger alt lagvis og setter kaken i fryseren natten over. Lar den tine i kjøpeskap noen timer før servering og river kokesjokolade over. Men hva med en alkoholfri variant? Pisk kremfløte, bland med mascarpone og vanilje, legg lagvis med knuste havrekjeks og nyrørte blåbær og revet sjokolade på toppen. Særlig stilig hvis det anrettes i litt romslige rødvinsglass =)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå