Gå til innhold

Epler til overs!


Bomullstrusa

Anbefalte innlegg

Jeg har ei hel skål med epler som vi aldri får spist opp. De er ikke helt rede for å søples ennå, men har begynt å bli litt myke. Er det noe annet enn eplekake jeg kan bruke de til? Gjerne noe som ikke krever så mye tid eller ingredienser.. :)

Tips mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest melmidden ii

Eple-smuldrepai (crumble) er veldig godt og enkelt, lag deigen av havregryn og en blanding av sammalt og fin hvete, sukker, smør og litt kanel. Serveres med vaniljeis eller pisket krem. Eple er også godt til det meste av svinekjøtt, enten stekt i biter i panna eller ovnsstekt, og i suppe, f eks kyllingsuppe. Eller foliestekt i båter med sukker og kanel til dessert, enda enklere enn smuldrepai.

Eplegele, eller eple- og myntegele kan kanskje være noe, avhengig av hvor mye epler du har og om du gidder å lagre på glass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmm, hørtes godt ut :) Dele de i båte og steke i folie virka jo enkelt og godt da. Kanskje det blir det til dessert i dag da.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

Jeg pleier å ha eplebiter i havregrøt sammen med rosiner. Godt med kanel på.

Du kan også bruke epler til middag, feks i salater sammen med chèvre eller blåskimmelost og valnøtter eller pinjekjerner. Eller du kan kombinere epler med kylling eller svinekjøtt - vi skal feks ha dette til middag i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å ta ut kjernehuset og fylle med smør sukker og kanel og steke det i stekovnen? Pakket i aluminiumsfolie. kanskje rosiner og nøtter for dem som er glad i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøkk ut kjernehuset, kutt terninger, drypp over presset sitron, og rot litt rundt slik at overflaten kommer i kontakt med sitronen. Kjøp ferdig salatblanding i butikken (eller lag selv), bland i en halv kylling eller et-to kyllinglår, revet i fillebiter. (En tunfiskboks funker like greit.) - Et.

Du er god, hvis du bruker MER enn tre-fire minutter på denne.

Har du risrester, slenger du det også oppi, hvis du liker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei hel skål med epler som vi aldri får spist opp. De er ikke helt rede for å søples ennå, men har begynt å bli litt myke. Er det noe annet enn eplekake jeg kan bruke de til? Gjerne noe som ikke krever så mye tid eller ingredienser.. :)

Tips mottas med stor takk!

tilslørte bondepiker. Kutt de opp i småbiter, og kok de opp med litt vannog sukker. ha noen sitrondråoer. Kokes møre.til du ser det lir en slags graut.

legg lagvis med krem og knust kavring.

en nam nam..som de fleste unge ikke koker i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...