Gå til innhold

Svensk kyllingfilét..


Bomullstrusa

Anbefalte innlegg

Mamma hamstrer kylling når hun er på harry-tur og serverer det støtt og stadig når jeg er hjemom. De smaker virkelig ikke godt! Det kan umulig være bare meg som synes det. Selv sier hun at hun ikke merker forskjell fra den norske, men jeg har kommet frem til at hun sikkert bare tvinger seg selv til å like det siden hun kjøper så mye av det og sparer så mye.

Hva gjør svenskene med kyllingene sine for å få de til å smake så dritt?? Jeg kjenner smaken selv når kjøttet er i gryte eller dynka i saus. Begynner nesten å lure på om det ikke er kylling i det hele tatt.. Bare lureri..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest melmidden

De billigste variantene inneholder i hvert fall mye salt og vann. Dessuten tror jeg kyllingene må være fôret opp på tvilsomme saker - for endel år siden kjøpte jeg en slik pakke fileter, og de var skummelt store tatt i betraktning at det helt sikkert ikke var noe 81-dagers-kyllinger. Kjøttet tar smak av fôret på godt og vondt.

(forresten helt enig i at de smaker vondt)

Endret av melmidden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har delvis rett! :jepp: De rimeligste variantene er sprøytet fulle av vann og salt og personlig synes jeg både smaken og konsistensen minner mer om viskelær enn om kylling. Jeg har vært på "harrytur" senest i dag, men ingen får lurt på meg det søppelet!

Man får kjøpt brukbar kyllingfilet i Sverige, men da nærmer man seg også norske priser. Man får rett og slett det man betaler for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styr unna de største og billigste filetene. De kan til nød brukes om de stekes veldig godt i små biter og brukes i gryteretter e.l. Mye bedre å kjøpe de som koster litt mer. De smaker omtrent som norske fileter, men som Leo sier, så koster de også nesten det samme som de norske.

Jeg synes ikke at de billige smaker direkte vondt, men konsistensen er fæl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten tror jeg kyllingene må være fôret opp på tvilsomme saker - for endel år siden kjøpte jeg en slik pakke fileter, og de var skummelt store tatt i betraktning at det helt sikkert ikke var noe 81-dagers-kyllinger. Kjøttet tar smak av fôret på godt og vondt.

Jeg har også stusset over størrelsen. Noe av forklaringen ligger sannsynligvis i alt vannet de inneholder, men noen av dem ser jo faktisk ut som om de har sittet på en velvoksen gås! De billigste kyllingfiletene stammer vel stort sett fra Danmark(?) og jeg kan ikke si at jeg kjenner reglene for fjærfehold der, men noe sier meg at forholdene er enda verre enn i Norge.

Trådstarter må bare fortelle moren sin at kylling til 27,90 pr. kg, bacon til 29,90, kjøttdeig til 19,90 osv. ikke er produsert for å være mat, men lokkevarer. Det består så og si utelukkende av fett, vann og/eller salt og er stort sett totalt uspiselig! (Og jeg kjenner ikke en eneste svenske som spiser noe av det...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest melmidden

Ja, når jeg tenker meg om var nok filetene fra Danmark, men kjøpt i Sverige. Jeg har kjøpt stor Liveche-kylling, men konvensjonell kylling slaktes vel før de er halvparten så gamle som disse, så stor størrelse er desto mer muffens. Jeg tror de vokser så fort at kjøttkvaliteten blir dårlig. *grøss*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De billigste er ganske forferdelige ja. Jeg har faktisk kjøpt en gang en billig type som ikke var så dårlig - men desverre husket ikke hvilken type de var etterpå (argh....) Og neste gang var det noe helt forferdelig - de løsnet jo nesten opp da jeg prøvde å steke dem i biter. Det var jo nesten greit i wok med massssse krydder, men ikke i noe annet type mat.

Men de dyrere er ganske gode, synes jeg. Selv om prisene er ganske nærme til norske, kjøper vi likevel da vi reiser - like godt å fylle hele fryseren med en gang og ikke tenke på det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt mye kyllingfile fra Danmark, har aldri reagert på smaken, emn det er jo muliug jeg ikke har kjøpt de billigste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også stusset over størrelsen. Noe av forklaringen ligger sannsynligvis i alt vannet de inneholder, men noen av dem ser jo faktisk ut som om de har sittet på en velvoksen gås! De billigste kyllingfiletene stammer vel stort sett fra Danmark(?) og jeg kan ikke si at jeg kjenner reglene for fjærfehold der, men noe sier meg at forholdene er enda verre enn i Norge.

Jeg tror at disse kyllingen ofte stammer fra land i østeuropa og at de fores endel på hormoner og kjip mat, i tillegg til å være sprøytet full av vann. Her jeg bor står det ofte på pakkene med østeuropeisk importkylling "kan" inneholde hormoner... Kanskje unødvendig å si at denne typen kylling IKKE står på min handleliste? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en type kyllingfilet som jeg synes er bra, tror den heter Gullfågel. Var en svensk kollega som sa at de var best, og det er jeg enig i :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt jeg ikke er alene om dette da :)

Når jeg tenker meg om så er de unormalt store ja. Det er så vidt jeg greier å få i meg én til middag. Tenk om de virkelig ER sprøyta full av dritt... Grøss og gru. Mamma skal få lese gjennom tråden hun, så skal vi se hvor mye mer hun kjøper av de ekle filétene.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De billigste kyllingfiletene smaker rett og slett antibiotika. Jeg kjøper kyllingfileter her til lands, de smaker mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...