Gjest Utslitt Skrevet 13. februar 2008 #1 Skrevet 13. februar 2008 Hei! Jeg har alltid hatt et aktivt drømmeliv, men de siste månedene har det begynt å bli ganske uutholdelig. Jeg føler at jeg drømmer så mye at jeg aldri er skikkelig uthvilt når jeg våkner om morgenen. Drømmesøvnen er jo som kjent mye lettere enn søvnen som gir skikkelig hvile, og hjernen jobber omtrent like mye som når den er våken... Dessuten når jeg drømmestadiet tidligere enn det som er "vanlig", siden jeg gjerne drømmer under korte høneblunder på sofaen. På toppen av det hele våkner jeg gjerne flere ganger om natten med følelser av ubehag og rastløshet. Er det noen av dere som har noen erfaringer med søvnproblemer av lignende art? Kan fastlegen hjelpe meg? Bør jeg snakke med en søvnklinikk? Er sovepiller svaret? Jeg er så sliten at jeg ofte føler meg helt på gråten, selv når jeg er sammen med andre.
Hu i Svingen Skrevet 13. februar 2008 #2 Skrevet 13. februar 2008 Jeg tror at det er oppvåkningene dine i løpet av natten som gjør at du ikke føler deg uthvilt, ikke REM-søvnen. At deltasøvn (den dypere søvnvarianten) gir hvile er vel sikkert riktig, men drømmesøvnen (REM) er den viktigste. Sånn sett er du egentlig heldig, men hvis du stadig våkner om natten tyder det på at REM-søvnen blir avbrutt, og det er uheldig. Forsøk der testpersonene vekkes hver gang de er i REM viser at de blir utslitte etter kort tid. Snorker du? Det kan evt. forklare at du våkner ofte om natten.
Gjest nextlife Skrevet 14. februar 2008 #3 Skrevet 14. februar 2008 Slike søvnproblemer kan virkelig forringe livskvaliteten, og bør utredes. Da et familiemedlem hos oss fikk nok av sine søvnforstyrrelser henviste fastlegen til nevrolog for videre utredning. Her ble det tatt blodprøver for å utelukke annen sykdom, det ble tatt EEG og søvnregistrering. Pasienten ble også grundig nevrologisk undersøk, samt at vi ble grundig utspurt om søvnmønster, funksjonsnivå, o.s.v. Nevrologen fant fort ut hvilken søvnforstyrrelse det var snakk om, og skrev ut et medikament som skulle prøves. Dette hadde kjemegod effekt, og vedkommende fikk et nytt liv, med god søvn om natten og et helt annet funksjonsnivå i våken tilstand. Så be fastlegen om å bli henvist til nevrolog eller søvnklinikk, de kan nok hjelpe. Lykke til
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå