Hu i Svingen Skrevet 13. februar 2008 #1 Skrevet 13. februar 2008 Jeg skal til legen på fredag, men til da kunne jeg trenge litt input på hva som evt. feiler meg. Noe er det i hvert fall... 1. Vond kul i brystet Jeg oppdaget i går en relativt stor (som en drue) og veldig vond kul i det ene brystet. Den virker glatt og er bevegelig. Det er vondt å ligge på den, og vondt når jeg bøyer meg osv. Den er på yttersiden av brystet, og synes faktisk som en hevelse utenpå. Det er litt rødt i huden der, muligens fordi jeg har kjent på den, men tror ikke det, da jeg har prøv å la være å kjenne i hele dag. Min antakelse er at det er enten enn cyste eller en betent kjertel (kjennes betent ut). Jeg har ikke merket denne kulen før, men pleier ofte å være øm i dette området (på begge sider). Jeg har søkt på KG og litt ellers, men finner lite om kuler i brystet som er smertefulle. Noen som har erfaringer med dette eller noe liknende? Gjerne beroligende ord, da jeg er temmelig pysete og blir veldig skremt av slike ting. Akkurat dette er min stooore skrekk... 2. Smerter i underlivet + unormal blødning Har de siste par ukene hatt tidvis veldig vondt i begge eggstokker, men ikke så ille at jeg har trengt legevakten (lurte litt på lørdag - da var det nesten så ille). Var ferdig med mensen på fredag etter å ha hatt den i åtte dager - noe som er litt lenger enn mine vanlige fem-seks dager. I forkant av mensen hadde jeg småblødninger, og det har jeg nå også (fra i går). Jeg har _aldri_ før hatt utenomblødninger unntatt da jeg gikk på pillen. Denne sluttet jeg med for halvannet år siden, og mensen har vært som en klokke siden det. Her antar jeg ikke så mye, kan sikkert også være cyster, men rart at det er på begge sider? Muligens egglederbetennelse (har hatt det i én eggleder tidligere), men også rart på begge sider. Anyone? Spørsmål: Kan det være noen sammenheng mellom punkt 1 og 2? Virker rart at det plutselig skjer så mye rart i kroppen min samtidig. Ellers føler jeg meg generelt som et hormonras om dagen. Har fått dårligere hud i ansiktet i det siste, pluss en del kviser på brystet. Jeg har også vært mer eller mindre syk siden før jul, forkjølelse, feber osv. med påfølgende hoste som nesten har gitt seg nå. Antar at immunforsvaret mitt er temmelig svekket som følge av dette. Så: Etter min lange hypokondriske utlegning, kan noen bidra med erfaringer og/eller vill/kvalifisert gjetning innen fredag? På forhånd takk. P.S. Jeg er ikke gravid hvis noen skulle foreslå det.
Gjest Pet Skrevet 13. februar 2008 #2 Skrevet 13. februar 2008 Jeg oppdaget pluteslig en ganske stor kul i brystet i fjor og fikk helt panikk (har brystkreft i familien). Den var øm og det var helt usannsynlig at jeg kunne hatt den der uten å ha merket den tidligere. Kunne også se den utenpå. Kom meg til legen dagen etter og ble litt beroliget, hun mente det var en cyste. Fikk raskt time til mammografi, det var sinnsykt vondt når de klemte den ømme puppen flat, men jeg fikk også ultralyd og fikk resultatet med en gang og det var riktig nok en cyste. Måtte tilbake noen dager etterpå for å tømme den, da stakk de en nål inn i den og tømte den for 125 ml væske. Det var ubehagelig, men ikke veldig vondt. Underlivsplagene dine kan jeg ikke si noe om, men kulen i brystet høres ut som det jeg hadde.
Hu i Svingen Skrevet 13. februar 2008 Forfatter #3 Skrevet 13. februar 2008 Jeg oppdaget pluteslig en ganske stor kul i brystet i fjor og fikk helt panikk (har brystkreft i familien). Den var øm og det var helt usannsynlig at jeg kunne hatt den der uten å ha merket den tidligere. Kunne også se den utenpå. Kom meg til legen dagen etter og ble litt beroliget, hun mente det var en cyste. Fikk raskt time til mammografi, det var sinnsykt vondt når de klemte den ømme puppen flat, men jeg fikk også ultralyd og fikk resultatet med en gang og det var riktig nok en cyste. Måtte tilbake noen dager etterpå for å tømme den, da stakk de en nål inn i den og tømte den for 125 ml væske. Det var ubehagelig, men ikke veldig vondt. Underlivsplagene dine kan jeg ikke si noe om, men kulen i brystet høres ut som det jeg hadde. Tusen takk for svar. Det høres jo ut som om dette kan være det samme som du hadde ja. Gruer meg veldig til undersøkelse og evt. mammografi, biopsi osv. da jeg er livredd for sånt, men det er vel det minste problemet, så lenge man kan bli kvitt f***skapet... Hvordan har det gått i etterkant? Er dette noe du må følge opp jevnlig? Merker du noe til cysten nå eller er den borte vekk?
Gjest Pet Skrevet 13. februar 2008 #4 Skrevet 13. februar 2008 Tusen takk for svar. Det høres jo ut som om dette kan være det samme som du hadde ja. Gruer meg veldig til undersøkelse og evt. mammografi, biopsi osv. da jeg er livredd for sånt, men det er vel det minste problemet, så lenge man kan bli kvitt f***skapet... Hvordan har det gått i etterkant? Er dette noe du må følge opp jevnlig? Merker du noe til cysten nå eller er den borte vekk? Det var vondt, ja, men det varte jo ikke lenge. Mammografien tok vel 2X2 minutter. Du får bare stålsette deg. Kulen forsvant med en gang og jeg trengte ikke å komme tilbake for oppfølging, men jeg går regelmessig til mammografi uavhengig av dette. Når de tappet cysten lå jeg på en benk og de så den på ultralydskjermen mens de gjorde det. Jeg la en papirserviett over ansiktet så jeg ikke skulle se noe. Det var som sagt bare ubehagelig, ikke direkte vondt. Var veldig lettet da jeg gikk derfra, gikk og kjente på brystet under jakka mens jeg sendte sms til kjæresten og var så glad for at kulen faktisk var borte! De sa at når man først hadde hatt en slik cyste var det ganske stor sannsynlighet for at man fikk flere.
Gjest Pet Skrevet 13. februar 2008 #5 Skrevet 13. februar 2008 Få legen til å ta en blodprøve for å sjekke hormonene dine når du er der (det vil hun vel sikkert gjøre uoppfordret...). Kanskje det er overgangsalderen som har startet? Blødningsforstyrrelser kan være et tegn på det, og cyster i brystene er mer vanlig når man nærmer seg / er i overgangsalderen.
Hu i Svingen Skrevet 13. februar 2008 Forfatter #6 Skrevet 13. februar 2008 Få legen til å ta en blodprøve for å sjekke hormonene dine når du er der (det vil hun vel sikkert gjøre uoppfordret...). Kanskje det er overgangsalderen som har startet? Blødningsforstyrrelser kan være et tegn på det, og cyster i brystene er mer vanlig når man nærmer seg / er i overgangsalderen. Jeg er 32 og tviler sterkt på at jeg er i overgangsalderen, men takk for tipset. Min mor kom i overgangsalderen da hun var godt over 50, så genetisk sett har jeg vel en stund igjen. Blodprøve ja. Hvorfor er jeg en sånn pyyyse? Kan forøvrig legge til at jeg er relativt slank (170/58), at jeg røyker, og at jeg ikke trener i det hele tatt bortsett fra turer med hunden. Jeg er nok altså ikke i strålende form. Ja da, det er dumt.
Gjest Pet Skrevet 13. februar 2008 #7 Skrevet 13. februar 2008 Greit å utelukke alt, noen kommer veldig tidlig i overgangsalderen, men det er sikkert ikke det. Er ikke der jeg heller, selv om jeg hadde cyste.
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2008 #8 Skrevet 13. februar 2008 Hei! Forstår at du ønsker informasjon. Jeg kan ikke si noe om din kul, men jeg kan skrive litt om hvordan jeg opplevde å oppdage en kul i brystet. Jeg oppdaget den i påsken for to år siden. Kulen min var på størrelse med en liten drue. Den var glatt og bevegelig. Den var ikke smertefull. Det viste deg å være en fibrøs knute. Det var altså ikke brystkreft. Den trenger ikke å fjernes. Fikk beskjed om at den kan vokse, men at det er ufarlig. Jeg ble veldig bekymret da jeg oppdaget kulen. Ventiden før legetimen og før timen ved brystdiagnostisk senter føltes så lang. Tok vel ca 2 uker fra jeg oppdaget kulen til den ble utredet. Legen skrev ut en rekvisisjon til mammografi. Der så de kulen. Deretter ble jeg sendt videre til ultralyd. Der ble det bestemt at legen ønsket biopsi. En lege kom og tok biopsi av kulen og en times tid etterpå fikk jeg resultatet. Jeg var på det tidspunktet så mentalt forberedt på at jeg kunne få en kreftdiagnose at det var nesten uvirkelig å gå derfra og vite at jeg var helt frisk. Jeg fikk gjort alt dette i løpet av 2-3 timer. Det var godt å få resultatet så fort. Vet ikke om det er vanlig å gjøre alle undersøkelsene på samme dag andre steder? Jeg opplevde ikke undersøkelsene som smertefulle. Mammografien klemte litt. Fikk lokalbedøvelse da biopsien ble tatt. Jeg syntes det var værst psykisk. Jeg var mest redd for resultatet. De fleste kulene i brystet er godartede , altså ufarlige. Men det er viktig å få sjekket det. Jeg ønsker deg lykke til på fredag! *Klem*
Hu i Svingen Skrevet 13. februar 2008 Forfatter #9 Skrevet 13. februar 2008 Tusen hjertelig takk til både Pet og Gjest! Sitter her og kan kjenne kulen gjennom klærne til og med. Rasjonelt sett tror jeg ikke det er farlig, men følelsesmessig er det ikke like enkelt. Har også mensliknende smerter og fortsatt blødning, og det er så unormalt for meg som det kan bli. Det i seg selv bekymrer meg en del. Hvordan er det mulig at det skal ta to hele dager å få en såkalt akuttime hos fastlegen? Fikk først en vanlig time om en uke, men etter ny telefon og litt masing ble det en mulighet på fredag. Setter stor pris på svarene jeg får! *hypokonderhu*
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2008 #10 Skrevet 13. februar 2008 Hvordan er det mulig at det skal ta to hele dager å få en såkalt akuttime hos fastlegen? Fikk først en vanlig time om en uke, men etter ny telefon og litt masing ble det en mulighet på fredag. Dessverre er det ofte vanskelig å få akuttime. Eneste muligheten du har til å få time i morgen er å ringe med en gang legekontoret åpner i morgen tidlig eller å møte opp personlig. Eventuelt gi beskjed om at du ønsker en time hvis noen andre avbestiller timen sin i morgen. Det er ikke sikkert du får time selv om du gjør dette, men du kan jo prøve.
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2008 #11 Skrevet 13. februar 2008 Hvis du har magesmerter i morgen kan du jo bruke det til å få time i morgen. Du kan jo nevne at du har hatt egglederbetennelse tidligere og at smertene ligner. Da burde du få akuttime. Ved mistanke om egglederbetennelse kan du også bruke legevakta hele døgnet. Da kan du samtidig få legen til å sjekke kulen i brystet.
Hu i Svingen Skrevet 13. februar 2008 Forfatter #12 Skrevet 13. februar 2008 Dessverre er det ofte vanskelig å få akuttime. Eneste muligheten du har til å få time i morgen er å ringe med en gang legekontoret åpner i morgen tidlig eller å møte opp personlig. Eventuelt gi beskjed om at du ønsker en time hvis noen andre avbestiller timen sin i morgen. Det er ikke sikkert du får time selv om du gjør dette, men du kan jo prøve. Takk skal du ha. Det raskeste jeg får er fredag. Da må jeg ringe om morgenen og melde meg, så skal de skvise meg inn. Visstnok. Tror ikke legen min er på jobb i morgen. Rart hvordan en kul i kroppen kan gjøre en så liten...
Hu i Svingen Skrevet 13. februar 2008 Forfatter #13 Skrevet 13. februar 2008 Hvis du har magesmerter i morgen kan du jo bruke det til å få time i morgen. Du kan jo nevne at du har hatt egglederbetennelse tidligere og at smertene ligner. Da burde du få akuttime. Ved mistanke om egglederbetennelse kan du også bruke legevakta hele døgnet. Da kan du samtidig få legen til å sjekke kulen i brystet. Takk til deg også. Hvis smertene blir ille nok så drar jeg til legevakten i morgen. Hvis ikke venter jeg, særlig fordi fastlegen min er veldig OK.
Gjest Gjest_Milla_* Skrevet 14. februar 2008 #14 Skrevet 14. februar 2008 Satt og leste her og vil bare ønske deg lykke til jeg! Da jeg var 21 (gurimalla, 13 år siden allerede! ) oppdaget jeg helt tilfeldig en kul i det ene brystet. Etter mammografi, ultralyd og celleprøve ble det fastslått at det var en fibroadenom - en helt ufarlig, godartet svulst, altså. Men jeg husker godt angsten den dag i dag! Håper det går bra med deg, skriv gjerne og fortell! Lykke til igjen
Hu i Svingen Skrevet 14. februar 2008 Forfatter #15 Skrevet 14. februar 2008 Kulen gjør ikke vondt lenger. Shit, nå er jeg i hvert fall redd!
Gjest Gjest *luna* Skrevet 14. februar 2008 #16 Skrevet 14. februar 2008 Kulen gjør ikke vondt lenger. Shit, nå er jeg i hvert fall redd! Sender deg en trøsteklem. Og ønsker deg lykke til hos legen i morgen! Du har ikke mer grunn til å være redd selv om kulen ikke gjør vondt lenger. Kulen min gjorde ikke vondt, og den var helt ufarlig. Men forstår at du er redd. Jeg var også redd. Tror det er en naturlig reaksjon når man oppdager en kul i brystet. Derfor er det bra at du har legetime allerede i morgen. Jeg sntes det hjalp å lese om det. Du kan jo lese litt om godartede kuler her. http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=321785
Gjest Pet Skrevet 14. februar 2008 #17 Skrevet 14. februar 2008 Kulen gjør ikke vondt lenger. Shit, nå er jeg i hvert fall redd! Kulen "i seg selv" er jo egentlig ikke vond, men det blir vondt i vevet rundt når det plutselig popper opp en kul. Nå har vel kanskje brystet ditt blitt vant til kulen. Kan kanskje sammenlignes med å sette inn et implantat, smerten går jo over. Så slapp av, i morgen skal du til legen!
Gjest Gjest_Fjellgeita_* Skrevet 14. februar 2008 #18 Skrevet 14. februar 2008 Hei du! Jeg også forstår veldig godt at du er bekymret, jeg også oppdaget en kul i det ene brystet, oppdaget den faktisk ved at jeg lå på magen og så en forhøyning på den ene puppen!! På størrelse med en femtiøre.... har små pupper og den vistes veldig godt!!! Bestilte time til legen dagen etter, og de første dagene kjentes kulen veldig øm, og som deg- etterhvert forsvant ømheten helt... Legen så på den med hjelp av ultralyd og bestilte mammografi. Ventetiden var fæl ja... Etter mammografien tok de også biopsi, noe jeg faktisk der og da ble glad for; jeg ville være HELT sikker på hva dette var.. eller ikke var... Heldigvis var det bare en ufarlig cyste som var litt aktiv... de sa den ville minske etterhvert av seg selv, og at det var helt normalt at den var øm i starten. Jeg syntest faktisk selv at den allerede hadde blitt ørlite mindre, noe legen mente godt kunne stemme. Det viktigste er å komme seg raskt til legen, uansett. Da har man uansett kommet langt... vil gi deg en klem og ønske deg lykke til i morgen..
Gjest lillebøll Skrevet 14. februar 2008 #19 Skrevet 14. februar 2008 At ømheten er gått over kan godt skyldes at kulen har hold seg stabil og at vevet rundt har roet seg. Tror nok ikke du skal bekymre deg for det. Kanskje det faktisk er positivt, kulen vokser neppe.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå