Gjest Gjest_Snuppa_* Skrevet 13. februar 2008 #1 Skrevet 13. februar 2008 Hei! Jeg har begynt med slektgransking, og har sett at det er kommet en ny bygdebok fra Sogndal i 3 bind, har noen sett dem i salg og sett hva sånne bøker koster? Evt. hvilke slags bokhandler som selger dem? Desverre bor jeg langt fra Sogndal og finner ikke noen i salg her jeg bor... :-(
Gjest Gjest_tutta_* Skrevet 13. februar 2008 #2 Skrevet 13. februar 2008 Prøv å kontakte bokhandel eller bibliotek i Sogndal. Eg er frå Sogndal, men har ikkje sett boka.
Kamikatze Skrevet 19. februar 2008 #4 Skrevet 19. februar 2008 De offentlige bibliotekene har oftest bygdebøker, og du kan da bestille lån fra ditt lokale kommunale bibliotek, uten at det koster deg mer enn turen dit. Da kan du hente den info du trenger, kostnadsfritt. Eller i hvertfall få bla litt i den, og se om den er verdt pengene å bestille. Husker at bygdeboka fra min mors hjembygd kom i fire-fem tjukke bind, hvor det kun var to-tre sider som var relevant for meg...
Wonders Skrevet 28. februar 2008 #5 Skrevet 28. februar 2008 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_...earch=&js=j Er mest fan av det digitalet. Hele Norge ble tellt i 1900, og alt er scanna her. Enten du vil lese orginale bøker, eller få en oversikt med bedre skrift. Går helt tilbake til 1700-tallet! Noege er det eneste landet i verden hvor dette er mulig!
Gjest Marillia Skrevet 29. februar 2008 #6 Skrevet 29. februar 2008 De offentlige bibliotekene har oftest bygdebøker, og du kan da bestille lån fra ditt lokale kommunale bibliotek, uten at det koster deg mer enn turen dit. Da kan du hente den info du trenger, kostnadsfritt. Eller i hvertfall få bla litt i den, og se om den er verdt pengene å bestille. Husker at bygdeboka fra min mors hjembygd kom i fire-fem tjukke bind, hvor det kun var to-tre sider som var relevant for meg... Jeg har gjort det samme, bestilte bygdebøker på mitt lokale bibliotek, og fikk de tilsendt fra et bibliotek på andre siden av landet. Jeg tror jeg nok hadde valgt å låne bygdebøkene før et kjøp, nettopp for å unngå det som Kamikatze skriver. Om det skulle være mye stoff som er relevant for deg, kan du heller kjøpe alle bøkene da. Forøvrig er jo mye scannet i Digitalarkivet, og disse opplysningene fra kirkebøkene er hakket mer til å stole på enn hva bygdebøker er. Det greieste er å dobbeltsjekke.
meta2 Skrevet 5. mars 2008 #7 Skrevet 5. mars 2008 Jeg har kjøpt bygdebøkene fra Gulen. Var mange sider som vi kunne finne slekt. Jeg betalte 900,- for tre stykk. Ringte til administrasjonen i kommunen. Og noen dager senere kom bøkene. Vi har lånt de på biblioteket flere ganger før vi kjøpte de. Ene boken fra Solund er nesten utslitt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå