Gjest Utlogget akkurat nå.... Skrevet 13. februar 2008 #1 Skrevet 13. februar 2008 Vi har kjøpt leilighet, og fått vite at det er forkjøpsrett. Vi visste ingenting om det før kontraktsmøtet, og trodde ikke at det var forkjøp lenger, siden den har ligget ute så lenge uten å bli solgt. (Vi visste ikke nok om hvordan slikt fungerte, sikkert litt dumt av oss) Men nå har vi altså fått vite at det er forkjøpsrett, og vi er dritnervøse!! Megleren har ikke nevnt noe for oss på visning eller budrunde, og sa da vi fikk vite det at det var svært svært liten sannsynlighet for at noen tar den. At han har solgt flere i det området, og at ingen har tatt dem. Vi hadde absolutt ikke forventet dette, og har omtrent allerede meldt flytting.... Vi er så lei oss nå... Har funnet ut at megleren har gjort noe galt, han har plikt på seg til å opplyse om det, men det hjelper jo ikke noe det. Jeg lurer på hvor ofte leiligheter blir kjøpt på forkjøp? Noen som kan fortelle litt. Både positivt og negativt. Til vår fordel kan jeg nevne at det er mange leiligheter til salgs der, og at denne har ligget ute lenge uten at noen har vært interessert.
Gjest Morgan le Fay Skrevet 13. februar 2008 #2 Skrevet 13. februar 2008 Det er umulig å forutsi; da vi kjøpte bolig for første gang, for fem år siden, mistet vi fire eller fem leiligheter på forkjøp, til tross for at prisen ikke akkurat var lav. Da vi kjøpte sist, for et par år siden, var det kun en person foran oss på listen, og vedkommende var ikke interessert. Men generelt skjer det vel relativt ofte at boliger tas på forkjøp, og oftere i hovedstaden, vil jeg tro hvis jeg skal dømme fra historier venner har opplevd.
murray Skrevet 13. februar 2008 #3 Skrevet 13. februar 2008 Hvis den har ligget ute veldig lenge uten å bli solgt, som du sier, så går det nok bra. Jeg måtte vente et par uker på min leilighet, men heldigvis var det ingen som tok den. Hvor lenge må dere vente? Det spørs jo også om dere fikk den langt under takst. Da kan noen bli fristet.
murray Skrevet 13. februar 2008 #4 Skrevet 13. februar 2008 Hvis den har ligget ute veldig lenge uten å bli solgt, som du sier, så går det nok bra. Jeg måtte vente et par uker på min leilighet, men heldigvis var det ingen som tok den. Hvor lenge må dere vente? Det spørs jo også om dere fikk den langt under takst. Da kan noen bli fristet.
Gjest Pet Skrevet 13. februar 2008 #5 Skrevet 13. februar 2008 Sjansen for at noen tar den på forkjøpsretten er absolutt tilstede. Jeg har to venninner som er på boligjakt nå, og begge har mistet flere leiligheter pga dette. Da jeg kjøpte min brukte jeg forkjøpsretten og hadde to dager lengre ansienniet en han som hadde fått tilslaget. Det er ikke annet å gjøre enn å vente og se. Lykke til!
Sol79 Skrevet 13. februar 2008 #6 Skrevet 13. februar 2008 Du spør et spørsmål som det ikke går an å svare på. Jeg har mistet leiligheter på forkjøpsretten, men også beholdt leiligheter med forkjøpsrett. Stiller meg litt tvilende til at megleren har gjort en feil. Sikker på at det ikke står i prospektet?
Gjest TS Skrevet 13. februar 2008 #7 Skrevet 13. februar 2008 Det står ikke i prospektet nei... Vi fikk den til 40 000 under takst. En av naboleilighetene gikk noen dager senere for 170 000 under takst. Lik leilighet og lik takst. Vi må vente i ca 10 dager før vi får vite, men det står at det er visning i overimorgen, og at det er eneste mulighet for visning. Det kjipeste med det må nesten være at vi bød over oss selv..... Vi vet at leiligheten ville blitt solgt mye lavere hvis vi ikke hadde bydd. Det var kun oss og en til, og eieren var desperat etter å få solgt. Og vi kunne kanskje fått den på forkjøp. Men da hadde vel noen med lenger ansinitet tatt den, for vi har bare noen mnd. Jaja, vi fikk en bra leilighet til en bra pris, nå er det bare å vente å se om noen tar den fra oss...
Arkana Skrevet 13. februar 2008 #8 Skrevet 13. februar 2008 Jeg har ikke opplevd å miste bolig på forkjøpsrett, men derimot har vi vært blandt de som har snappet opp en bolig på forkjøpsrett. Da hadde vi vært medlemmer bare én dag, men siden vi var de eneste med medlemsskap i det borettslaget fikk vi altså leiligheten. Veldig fornøyd med det, men de som mistet den var nok ikke det.
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2008 #9 Skrevet 14. februar 2008 Jeg har brukt forkjøpsretten min en gang. Jeg la overhode ikke noe bud inn på leiligheten. Fikk beskjed om at selger hadde fått et bud som h*n avslo. Så gikk det et par måneder så fikk jeg en tlf om at selger hadde fått inn et bud som h'n aksepterte. Jeg valgte da å bruke min forkjøpsrett.
*Tausa* Skrevet 14. februar 2008 #10 Skrevet 14. februar 2008 Sannsynligheten for om forkjøpsretten blir brukt avhenger selvsagt av størrelsen på borettslaget og antall personer foran dere i "køen". Vi tilhører et lite borettslag - kun den blokka på 30 enheter som vi bor i - og sannsynligheten for at én av 29 benytter seg av forkjøpsrett er såklart mindre enn at én av maaaange i et stort borettslag slår til. Lykke til med boligkjøp! Håper dere blir fornøyde med det dere ender opp med.
Bomull Skrevet 14. februar 2008 #11 Skrevet 14. februar 2008 Det blir litt som å trekke et lodd og håpe på å vinne når det er forkjøpsrettï bildet. Jeg har både mistet og fått en leilighet med forkjøpsrett. Den jeg kjøpte kom jeg over 2 timer før fristen for forkjøpsrett gikk ut, så vi kjøpte usett fordi prisen var bra og vi hadde sett på tilsvarende leilighet tidligere. 1
Gjest smotti Skrevet 14. februar 2008 #12 Skrevet 14. februar 2008 Vi ble slått ut av forkjøpsretten 4 ganger alle gangene kom personene med forkjøpsrett de siste 5 min før fristen gikk ut.., 5 gangen gikk jeg for en bolig uten forkjøpsrett.... Ble lei av all stresset med å vente på at noen ko for å "stjele" den. Men njå har jeg meldt meg inn , så om noen år er det jeg som gjør dette selv sikkert..hehe
Gjest Andelsinnehaver Skrevet 14. februar 2008 #13 Skrevet 14. februar 2008 Vi har kjøpt leilighet, og fått vite at det er forkjøpsrett. Vi visste ingenting om det før kontraktsmøtet, og trodde ikke at det var forkjøp lenger, siden den har ligget ute så lenge uten å bli solgt. (Vi visste ikke nok om hvordan slikt fungerte, sikkert litt dumt av oss) Men nå har vi altså fått vite at det er forkjøpsrett, og vi er dritnervøse!! Megleren har ikke nevnt noe for oss på visning eller budrunde, og sa da vi fikk vite det at det var svært svært liten sannsynlighet for at noen tar den. At han har solgt flere i det området, og at ingen har tatt dem. Vi hadde absolutt ikke forventet dette, og har omtrent allerede meldt flytting.... Vi er så lei oss nå... Har funnet ut at megleren har gjort noe galt, han har plikt på seg til å opplyse om det, men det hjelper jo ikke noe det. Jeg lurer på hvor ofte leiligheter blir kjøpt på forkjøp? Noen som kan fortelle litt. Både positivt og negativt. Til vår fordel kan jeg nevne at det er mange leiligheter til salgs der, og at denne har ligget ute lenge uten at noen har vært interessert. Er det ikke alltid forskjøpsrett i borettslag da?
ceca Skrevet 14. februar 2008 #14 Skrevet 14. februar 2008 Mistet en leilighet på forkjøpsrett. Skrev kontrakt og alt, så kom det en og snappet den fra oss. Rett og slett kjipt. Gikk for selveier etter det.
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2008 #15 Skrevet 14. februar 2008 Jeg jobber på ett meglerkontor og vi forhåndsutlyser forkjøpsretten hos borettslager for å unngå de verste overraskelsene etter ett salg. Det betyr at borettslaget får melding om salget i god tid før første visning. De annonserer deretter leiligheten for sine medlemmer som så kan melde sin interesse. På den måten vet megler før annonsering og visning hvor mange (om noen) som i ettertid har muligheten til a ta leiligheten på forkjøpsrett. Dukker det opp personer på visning som er medlem av borettslager men som ikke meldte sin interesse på forhånd så må de konkurrere i budrunde på lik linje som andre potensielle kjøpere og kan dermed også miste den til andre med ansenitet. Fordelen med dette er at det har vært lite "blest" om leiligheten i forkant, så listen med navn blir sjelden lang. Potensielle kjøpere vet også konkret hva de har å forholde seg til så det føles tryggere å legge inn bud.
Sol79 Skrevet 14. februar 2008 #16 Skrevet 14. februar 2008 Forkjøpsrett er en gammeldags ordning som burde vært avskaffet for mange år siden. Muligheten til å arve ansiennitet burde i hvertfall avskaffes.
Malama Skrevet 14. februar 2008 #17 Skrevet 14. februar 2008 Vi mistet et rekkehus på forkjøpsrett... meldte oss inn, og det huset vi bor i (i samme borettslag) TOK vi på forkjøpsretten, med altså ikke mer enn en måneds ansenitet... Men det var rart dere ikke var blitt informert om at det foreligger forkjøpsrett. Det er jo vel normalt å opplyse om. At den lar ligget lenge ute har ikke noe å si for hvor mange som evt står på forkjøpsrettlista. Mange setter seg på den listen uten å vurdere å gå inn i en budrunde, bare har muligheten når budrunden er gått...
Supramundane Skrevet 14. februar 2008 #18 Skrevet 14. februar 2008 Hva innebærer egentlig forkjøpsrett? :klø:
Malama Skrevet 14. februar 2008 #19 Skrevet 14. februar 2008 Forskjøpsrett innebærer somregel retten medlemmer av "laget" (boligbyggelag som har slik ordning) til å sette seg på en liste over interesserte ved salg av leilighet/rekkehus som eies av dette boligbyggelaget, og denne listen ordnes etter ansenitet (antallet år de har vært medlem, i de fleste tilfeller jeg kjenner til er det antallet år en har vært medlem siden sist en brukte forkjøpsretten) og den øverste på listen får tilbud om å kjøpe boligen til det budet som vant budrunden. Dersom denne takker nei går tilbudet til neste, og neste etc, og om ingen av dem tar det (eller ingen står på listen) får den som vatn budrunden kjøpe.
Susan Sto Helit Skrevet 14. februar 2008 #20 Skrevet 14. februar 2008 Har både kjøpt og mistet på forkjøpsrett selv, og synes det er en fin ordning, om noe irriterende når man taper... Det gjør at man slipper å trekke prisen opp i en budrunde, men vurdere om boligen er verd det den går for, og kjøpe den til den prisen og de betingelsene. Har arvet ansenitet også. Men alikevel har jeg altså blitt slått av andre med noen års lenger ansenitet. Synes oftest ansenitet blir brukt ved salg under takst, eller veldig lavt for området. Evt. hvis det er en boligtype det er stor etterspørsel etter. At den har ligget lenge ute er ingen garanti, som regel må den lyses ut på nytt innen borettslaget dersom den selges under prisantydning. (Fordi det da kan være noen som er interesserte, som ikke var interessert til prisantydning. )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå