Gå til innhold

Opplysningsplikt mot far?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei der.

Jeg har nettopp vært på mekling angående guttungen og det var et punkt der som jeg ikke forsto helt. Nå bemerket jeg det ikke i det hele tatt under møtet, da det er mulig at jeg har oppfattet feil.

Venter på svar fra advokat nå for å få bekreftelse på om jeg har rett eller galt.

Påstand:

Jeg mener at i følge barneloven og fylkesmannen så har jeg rett på å få opplysninger fra barnehage, skole, lege etc uavhengig om jeg har foreldreansvar eller ei.

Mekler sier at jeg ikke har rett på slike opplysninger uten å ha foreldreansvar.

Har jeg misforstått loven og fylkesmannen her eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt har du ikke rett på opplysninger hvis du ikke har foreldreansvar. Da kunne jo hvem som helst få innsyn i det som har med barnet å gjøre...

Skrevet

Fylkesmannen sa at jeg kunne det dersom jeg la frem skriftelig bevis på at jeg var faren.

Skrevet
Fylkesmannen sa at jeg kunne det dersom jeg la frem skriftelig bevis på at jeg var faren.

Nei, det er ikke riktig. Så lenge mor har foreldreansvaret alene har du ingen innsynsrett. Men det er jo uproblematisk å få del i foreldreansvaret, da. Så hvorfor ikke starte der?

Skrevet
Nei, det er ikke riktig. Så lenge mor har foreldreansvaret alene har du ingen innsynsrett. Men det er jo uproblematisk å få del i foreldreansvaret, da. Så hvorfor ikke starte der?

Hvordan vet du dette? Kan du gi meg en kilde?

Skrevet (endret)

Jeg må tilstå at jeg har hørt begge versjoner. Men i praksis tror jeg enhver far som beviselig er far til barnet og som ikke vil skade barnet (dvs ikke dømt eller er under etterforskning), vil få informasjon fra barnehage skole.

Men om du kontakter Fylkesmannen vil du uansett få foreldreansvar uten rettsak ettersom Fylkesmannen kan avgjøre dette. Mor vil ant bli kontaktet, og vil på et eventuelt møte måtte fremlegge informasjon om hvorfor hun ikke vil at du skal ha foreldreansvar og evt bevis for at du er til skade for barnet.

HVIS HUN FORSØKER Å BEGRENSE DITT FORELDREANSVAR UTEN GRUNN vil hun sansynligvis stille vesentlig svakere ved en evt rettsak. Dette fordi det da kan bevises at hun har forsøkt å trenere forholdet mellom barnet og far.

Slik jeg forstår problemstillingen som Fylkesmannen referer til tror han kansje at det nylig har vært brudd. Hvis far har bodd sammen med barnet frem til bruddet vil han iflg det nye lovverket som kom for 2 år siden automatisk få foreldreansvar. Frem til da var det bare mor som automatisk fikk foreldreansvar om foreldrene var samboende (dvs ikke gift).

Mekler tenker muligens på fødselsdato til barnet. Hvis barnet ble født før den nye loven trådte i kraft (men foreldrene var samboende frem til etter at loven trådte i kraft) TROR jeg Fylkesmannen har rett. Men her kan jeg ha misforstått.

Ring Fylkesmannen. Han/hun har den juridiske kompetansen.

Edit: Hold oss oppdatert på denne saken da jeg synes det er interesant å bygge opp litt mer kunnskap om slike "grensetilfeller".

Endret av Far til 2
Skrevet

Tusen takk for svar.

Jeg har ringt fylkesmannen og snakket med ham. Han var meget forundret over at jeg ikke skulle få snakke med lærer eller lege og lurte på om det var noe spesielt bak dette. Eneste jeg vet er at jeg blir nektet det av mor på bakgrunn av at jeg ikke har rettigheter på det.

Dette sa fylkesmannen er feil. Så lenge det ikke er til skade for barnet så kunne ingen nekte meg informasjon om barnet uavhengig av om jeg har foreldreansvar. MEN jeg må fremlegge skriftelig bevis på at jeg er faren. Dersom skole/lege nekter så kan jeg fremlegge klagen til ham (fylkesmannen)

Jeg er klar over at jeg kan få foreldreansvar og at jeg da har disse rettighetene i tillegg til andre, og jeg kommer til å søke om foreldreansvar også. Denne diskusjonen er imidlertid kun om det som er i topic.

Har jeg krav på informasjon selv om jeg ikke har foreldreansvar?

Loven er egentlig klar. I kapittel 5, paragraf 47 så står det at jeg har krav på informasjon fra lege, skole etc selv om moren har foreldreansvaret alene.

Finnes det en annen lov som annulerer denne?

Jeg har sendt dette videre til advokat og vil om nødvendig ringe fylkesmannen igjen for å høre om han er heeeelt sikker på at han har rett:)

Skrevet

Foreldre har rett til opplysninger om barnet så lenge de ikke har sagt fra seg eller er fradømt foreldreansvaret. Har skolen eller barnehagen mottatt dokumentasjon på at far/mor ikke har foreldreansvar har de ikke rett til å gi ut informasjon om barnet.

Ved skolen der jeg jobber må foreldre som ikke har daglig ansvar for barnet selv ta kontakt med lærer/kontor når de ønsker informasjon, de får ikke tilsendt informasjonsskriv etc automatisk.

Skrevet
Foreldre har rett til opplysninger om barnet så lenge de ikke har sagt fra seg eller er fradømt foreldreansvaret.

Jo men dette gjelder en sak hvor far ennå ikke er TILKJENT foreldreansvar

. Først må han få det.

Skrevet

Jeg er veldig takknemlig for alle svar som jeg får her, men siden jeg begynte her med å oppgi referanser til barneloven og fylkesmannen så ville jeg meget gjerne satt pris på at andre også gjorde det. Hvis ikke så blir det meget mye synsing her.

Begge gjestene ovenfor kommer med meget bombastiske uttallelser, men uten referanser. Jeg sier ikke at noen har feil, men det er veldig fint om dere har en referanse til et regelverk der dette står.

Skrevet
Jeg er veldig takknemlig for alle svar som jeg får her, men siden jeg begynte her med å oppgi referanser til barneloven og fylkesmannen så ville jeg meget gjerne satt pris på at andre også gjorde det. Hvis ikke så blir det meget mye synsing her.

Begge gjestene ovenfor kommer med meget bombastiske uttallelser, men uten referanser. Jeg sier ikke at noen har feil, men det er veldig fint om dere har en referanse til et regelverk der dette står.

Beklager at du får så dårlig svar. Poenget er at om det på skjemaet som ble sendt folkeregisteret etetr fødselen IKKE står at begge har foreldreansvar, så har mor det alene. Og da har du ingen rettigheter ift å få innsyn. MEN du kan enkelt kreve foreldreansvar. Det jeg IKKE er sikker på er hvordan du gjør det,.... Ift "far"til2 over her, så kan altså Fylkesmannen bestemme at du får del i foreldreansvaret. Dette vet jeg ikke, men "far"til2 kan kanskje finne en link.

Sikkert er det iallfall at du har krav på å få delt foreldreansvar :-)

Skrevet

Her:

Foreldreansvaret følger av barnelovens regler

Foreldre som er gift har felles foreldreansvar for felles barn. Gifter foreldrene seg etter at barnet er født, får de også felles foreldreansvar for felles barn, jf barneloven § 34.

Samboere får felles foreldreansvar for felles barn, jf § 35 annet ledd. Dette gjelder for barn født etter 1. januar 2006. Før denne datoen måtte ugifte foreldre sende melding til folkeregisteret om at de skulle ha felles foreldreansvar. Har de ikke sendt slik melding, har mor foreldreansvaret alene.

Dersom foreldrene ikke er gift eller bor sammen når farskapet etableres, har mor foreldreansvaret alene, jf § 35, med mindre de avtaler at de skal ha foreldreansvaret sammen eller at far skal ha det alene.

Når foreldre som har felles foreldreansvar flytter fra hverandre, vil de fortsatt ha felles foreldreansvar, med mindre de avtaler noe annet. Hvis de ikke blir enige om dette, kan de be domstolene om å avgjøre spørsmålet.

Der foreldreansvaret følger av avtale, må avtalen meldes til folkeregisteret for å være gyldig, jf § 39.

Dersom foreldrene ikke blir enige om hvem som skal ha foreldreansvaret for barnet, kan hver av dem bringe saken inn for retten, jf § 56.

Foreldrene kan gjøre om avtale om foreldreansvaret. Dersom de ikke blir enige om en endring, kan hver av dem bringe saken inn for retten, jf § 64. En dom, rettsforlik og avtale med tvangskraft kan bare endres dersom særlige grunner taler for det

Skrevet

Takker igjen for svar. Desverre så er jeg like klok :)

Jeg er klar over at dette er et vanskelig spørsmål. Samme som når folk jeg kjenenr foreteller meg at "Herregud man....du har jo RETT på samvær med sønnen din!!" Dette er også feil. Står ingenting i loven om det. Derimot står det at min sønn har rett på samvær med begge foreldre. Små misforståelser.

Uansett.

Jeg har fortsatt ikke fått noen referanser der det står at jeg ikke har rett på opplysninger fra skole eller lege selv om jeg ikke har foreldreansvar.

Skrevet

Jeg er klar over at dette er et vanskelig spørsmål. Samme som når folk jeg kjenenr foreteller meg at "Herregud man....du har jo RETT på samvær med sønnen din!!" Dette er også feil. Står ingenting i loven om det. Derimot står det at min sønn har rett på samvær med begge foreldre. Små misforståelser.

Uansett.

Jeg har fortsatt ikke fått noen referanser der det står at jeg ikke har rett på opplysninger fra skole eller lege selv om jeg ikke har foreldreansvar.

Men det sier seg vel selv at man er nødt til å ha foreldreansvar for å få disse opplsyningene. Det er ikke nok å være far på papiret. Dem er det mange av, uten at de nødvendigvis har noen farsrolle i barnets liv :-)

Skrevet

Uansett.

Tja.....

http://mjondalen.nek-skole.no/index.php?id...t=59145&gb=

Skrevet
Da har jeg tre referanser :)

Takker

Her er en til for sikkerhets skyld ;)

Informasjon fra skolen når barnets foreldre ikke bor sammen

Jeg tror du er offer for en av de mange uegnede meklerene. Jeg ble også fortalt en hel masse dritt (som jeg desverre trodde på). Først mange år senere snakket jeg med advokat som fortalte at jeg var ført bak lyset av denne "mekleren ?".

Alfor mange meklere tar automatisk mors parti og kjører et løp mot fedrene fordi fedrene gir seg lettest (fedre har tradisjonelt sett ikke hatt noen rettigheter).

Jeg tror ikke vi menn lenger kan snu det andre kinnet til eller akseptere de overgrep som gjøres av meklere og andre fagfolk. Å fortsette det sporet vi har gjort de siste 30 årene kan kansje gi mindre konflikt mellom foreldrene fordi mor altid får gjennom sin vilje. Men om dette er til barnets beste er jeg sterkt tvilsom til.

Stå på.

Skrevet

Det kommer helt klart frem i Lov om barn og foreldre § 47 at også den som IKKE har del i foreldreansvaret har rett til opplysninger om barnet sitt NÅR DEN BER OM DET. Den foreldren med foreldreansvar skal gi den andre foreldren opplysninger på forespørsel, og også skole/barnehage skal gi foreldrens opplysninger på forespørsel.

Det skal være engangsoverleverelser av informasjon, ikke lages avtale om at det oversendes informasjon jevnlig fra skole til foreldre uten foreldreansvar. Må etterspørres spesielt for hver gang. Og det er viktig at det er opplysninger om barnet, det skal ikke være opplysninger om den andre foreldren. Eks. kan forelder uten foreldreansvar spørre "når kommer barnet mitt i barnehagen om dagene?" Da må barnehagen vurdere om det er mest informasjon om den andre foreldren i å evnt si at "nei, han kommer som oftest ikke før rundt kl. 1100, og mange dager kommer han ikke i det hele tatt."

Barnehage/skole kan nekte å utgi opplysninger til foreldrer uten foreldreansvar, ut fra at det kan skade barnet. da skal det gjøres et enkeltvedtak på dette, med begrunnelse i lovens § 47, første ledd. Det skal gjøres oppmerksom på at avslaget kan klages inn for fylkesmannen.

Skrevet

I stedet for å se på dette som et kollektivt angrep på alle Menn, så lurer jeg rett og slett hvorfor du ikke har krevd delt foreldreansvar.

Juridisk så mangler du bestemmelsesrett på flere områder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...